Oliver Schmidt, fost șef în cadrul Volkswagen SUA, considerat unul dintre vinovații din scandalul Dieselgate, acuzat de conspirație petru fraudarea SUA și violarea legislației de mediu, a fost condamnat la pedeapsa maximă pentru faptele sale, 7 ani de închisoare și 400.000 de dolari amendă, de un judecător din SUA.
Oliver Schmidt, cetățean german, în vârstă de 48 de ani, a pledat vinovat, după ce la începutul anchetei a refuzat să coopereze și să spună adevărul despre întreg procesul prin care inginerii de la VW au modificat softurile automobilelor diesel pentru a trece de testele de emisii.
Pe parcursul anchetei și în timpul procesului Oliver Schmidt a recunoscut faptele și a spus că regretă că a ascuns adevărul. El a susținut la ultimul termen că înalți șefi din VW Group, împreună cu avocați de rang înalt, l-au învățat ce să declare și cum să mintă referitor la acest subiect, la momentul la care autoritățile au declanșat primele investigații.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Schimdt a ocupat poziția cheie de General Manager al Biroului de Inginerie și Mediu al VW SUA, în Detroit, fiind direct responsabil de relația cu autoritățile în materie de emisii. El a fost arestat în urmă cu aproape un an, când ancheta procurorilor americani s-a încheiat, într-un moment în care se afla în vacanță în Florida, împreună cu familia, și se pregătea să revină în Germania. Judecătorii au refuzat atunci să-l elibereze pe cauțiune sau sub supraveghere, susțâinând că există riscul de părăsi țara.
Oliver Schmidt este unul din cei doi foști angajați ai VW trimiși în judecată de procurori, însă alte șase persoane sunt încă în anchetă și urmează să fie judecați în SUA, în acest dosar. Cel de-al doilea, James Liang, inginer la VW, a primit o sentință de 40 de luni de închisoare, deoarece a cooperat încă de la început cu autoritățile.
Judecătorul care l-a condamnat pe Schmidt a spus că, în opinia lui, este un „conspirator-cheie” responsabil pentru încercarea de mușamalizare în SUA a acestei „masive fraude” a popoorului american. „Sunt sigur, bazându-mă pe bunul simț, că ai văzut în această mușamalizare o oportunitate să strălșucești. Că principalul tău scop a fost să impresionezi managementul prin rezolvarea acestei probleme... să faci așa încât să arăți mai bine, să crești oportunitățile de a urca pe scara coporației VW”, a spus judecătorul în motivarea sentinței sale.
Judeăctorul l-a mai acuzat că a înșelat și mințit oficialii guvernamentali, că a participat la distrugerea evidențelor, că mușamalizarea în care a jucat un rol important a fost o crimă împotriva sistemului economic american.
Schimdt și-a recunoscut faptele și a admis că și-a folosit relațiile personale din SUA pentru a încerca să ascundă adevărul în fața oficialilor de la mediu care investigau cazul. El a spus că și-a justificat deciziile simțindu-se obligat în fața superiorilor.
Procurorii au descoperit în cadrul anchetei că Oliver Schmidt a fost implicat încă de la începutul scandalului, în 2014, când a fost descoperită prima dată o posibilă trișare la testele de emisii. El a declarat în instanță că a aflat abia în 2015, însă emailurile descoperite de procurori au arătat că a trimis către colegi și către șeful VW SUA mesaje de avertizare privind posibilele implicații ale scandalului ce tocmai se năștea. „Trebuie să decidem mai întâi dacă suntem onești. Dacă nu suntem onești, totul rămâne așa cum este.”, scria el în primele mesaje găsite de procurori în calculatorul său.
Avocatul lui Schmidt a declarat înainte de anunțarea sentinței că clientul său ar trebui să primească o condamnare mai mică decât cea a lui Liang, deoarece acesta a fost implicat timp de aproape 10 în fraudarea emisiilor, ca inginer, în timp ce Schmidt a participat doar la finalul scandalului. „I s-a cerut să ascundă în fața oficialilor existența dispozitivelor de trișare și asta a făcut.” Procurorii au fost de altă părere, susținând că Schmid a fost permanent implicat, a ales să mintă și i-a raportat direct CEO-ului de atunci, Martin Winterkorn, că a mințit.