Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, afiliată la Confederația Sindicală Națională Meridian, anunță proteste față de măsurile Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și ale Guvernului, care, spun sindicaliștii, falimentează transportul feroviar de călători din România. Joi este și ultima zi de muncă a directorului demisionar al companiei - detalii mai jos.
Potrivit unui comunicat al FSTR, joi, timp de două ore, ceferiștii vor protesta față de nerespectarea Legii nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar și prorogarea termenului de aplicare a acestei Legi; lipsa strategiei pe termen mediu și lung pentru resursa umană a CFR Călători în ceea ce privește schimbul de generații la funcțiile: mecanic locomotivă și automotor, șefi tură tracțiune, revizori de locomotivă, mecanici instructori, conductori, șefi tren, manevranți, acari, ingineri, casieri, revizori tehnici de vagoane; corelarea salariului minim brut pe economie cu coșul minim ținând cont de evoluția prețurilor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, sindicaliștii cer negocieri colective și negocieri individuale atât în anul 2021, cât și în următorii ani, chiar și în condițiile stării de alertă prelungită de mai bine de un an, negocieri care să permită creșteri salariale, care să țină cont de evoluția prețurilor, astfel încât salariații să nu primească în loc de salarii ajutoare sociale.
FSTR mai atrage atenția asupra lipsei unei strategii pe termen mediu și lung pentru efectuarea reviziilor mari la care sunt scadente peste 90% din locomotivele și automotoarele din parcul de material rulant al CFR Călători, a lipsei fondurilor necesare achiziției de piese noi pentru schimbul pieselor defecte de la locomotivele și automotoarele CFR Călători rămase defecte în parcurs și pentru plata facturilor existente pentru piesele noi achiziționate în 2021 și pentru efectuarea pregătirilor de iarnă, dar și asupra refuzului factorilor decidenți din România de a achiziționa pe fondurile europene din exercițiile financiare 2014-2020 și 2021-2027 și prin PNRR a trenurilor noi de călători, care să înlocuiască garniturile vechi ale operatorilor de transport feroviar de călători din țară.
Ceferiștii din FSTR vor mai protesta împotriva subcompensării permanente a CFR Călători de către statul român, care, de 8 ani, obligă CFR Călători la menținerea aceluiași preț la biletele de călătorie cu trenul pentru a avea un transport social, dar care nu ține cont de evoluția prețurilor și pentru care compania nu a primit compensația care i se cuvenea, deși în anul 2023 urmează să se treacă la licitații pentru fiecare trasă de tren de călători și, astfel, aceasta va fi discriminată față de operatorii străini cu care va intra la licitații.
Astfel, ceferiști cer să i se acorde CFR Călători compensația în anul 2021 măcar la nivelul celei din 2020, ținând cont de scumpirile din anul 2021 față de anul 2020, să i se acorde ajutor de stat așa cum s-a acordat în Germania, pentru plata a 98% din valoarea TUI pe perioada pandemiei COVID-19; de asemenea să i se acorde ajutor de stat pentru cheltuielile suplimentare din timpul pandemiei COVID-19, așa cum au fost aprobate în multe alte țări din Uniunea Europeană.
Faptul că în România transportul feroviar a fost neglijat și în anul 2021, declarat de Uniunea Europeană Anul European al Căilor Ferate, este un alt motiv al protestelor FSTR.
"La data de 30 septembrie 2021, sătui de atâta nedreptate, ceferiștii protestează din nou pentru că transportul feroviar reprezintă viitorul în Uniunea Europeană, însă, pentru Guvernul României, în Anul European al Căilor Ferate, nu înseamnă decât continuarea planului de instituire a austerității și de umilire a lucrătorilor feroviari prin amânarea intrării în vigoare a Legii nr. 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar, prin transformarea operatorilor feroviari de stat de călători și de marfă și a gestionarului de infrastructură feroviară de stat în 'găuri negre' fabricate chiar de Guvernul României, prin subcompensare, subfinanțare și prin menținerea în exploatare a trenurilor vechi ce trebuiau schimbate cu trenuri noi din fonduri europene în perioadele 2014 - 2020, 2021-2027 și PNRR", susțin sindicaliștii.
CITEȘTE ȘI Back to School 2021: ce au făcut școlile diferit
"Am decis să demisionez, pentru că mi-am dat seama că, în situația actuală generată de instabilitate și subfinanțare, CFR Călători poate urma calea CFR Marfă. Trag un semnal de alarmă, către toți cei care decid viitorul sistemului feroviar din România. Îmi doresc ca semnalul meu să fie auzit, cu atât mai mult cu cât zilele acestea celebrăm Anul Feroviar European. Mulțumesc tuturor ceferiștilor pentru munca lor, mulțumesc echipei cu care am lucrat! Plec cu speranța că proiectele bune începute în mandatul meu vor fi continuate, iar rezultatele se vor vedea în timp", a declarat pentru Agerpres Ovidiu Vizante.
CITEȘTE ȘI Companiile viitorului în România. Dacris, membru semnatar al Pactului Global al Organizației Națiunilor UniteUltima zi de muncă a lui Ovidiu Vizante în fruntea CFR Călători este 30 septembrie 2021, el urmând să se întoarcă în mediul privat.
Vizante a devenit cunoscut și a fost aspru criticat pentru un episod de acum aproape două luni.
Pe 29 iulie, trenul Mangalia - Arad, plin cu copii care se întorceau din tabără, a rămas blocat pe câmp aproximativ 9 ore, în zona Fundulea, din cauza lipsei de tensiune în linia de contact. Directorul CFR Călători, Ovidiu Vizante, a reacționat vizibil iritat, la Antena 3, întrebat de ce nu s-a găsit o soluție pentru acei copii: "Încercați dumneavoastră să găsiți la ora aceea soluții! Încercați să găsiți transbordare la ora 00:00, la 1.000 de călători, câți sunt într-un tren".
Ovidiu Vizante a preluat conducerea operatorului național de transport feroviar de călători la data de 20 aprilie 2021, înlocuindu-l pe Dan Costescu, care de asemenea a demisionat. La rândul său, directorul demisionar al CFR Călători, Dan Costescu, a scris pe pagina sa de Facebook că vine un moment în care "îți dorești mai mult decât poți face în prezent și în care o schimbare este obligatorie".
Absolvent al unui master în transport și logistică la Universitatea Politehnică București, Vizante a lucrat în domeniul feroviar atât în companii private, cât și în sistemul public, când a activat ca manager de trafic la regionala Brașov a CFR SA.