Producătorii străini de automobile pierd teren în China în fața companiilor locale, pe măsură ce vehiculele electrice le înlocuiesc pe cele pe combustibili fosili. Marile companii reduc personalul și investițiile, în timp ce cererea pentru mărcile chinezești crește.
Producătorii europeni de automobile au dominat piața chineză timp de zeci de ani, cu vânzări de milioane de vehicule și profituri enorme. Totuși, situația se schimbă rapid pe măsură ce producătorii locali de vehicule electrice, precum BYD și Xpeng, câștigă teren, afectând veniturile și poziția globală a marilor producători, conform unei analize CNN.
Săptămâna aceasta, Volkswagen a anunțat, pentru prima dată în istoria sa, că ia în calcul să închidă din fabricile sale din Germania, în încercarea de a reduce costurile, pe măsură ce concurența din China se intensifică. Gigantul auto german se confruntă cu o scădere semnificativă a livrărilor în China, cea mai mare piață a sa. Cererea a scăzut cu peste un sfert față de acum trei ani, ajungând la 1,34 milioane de unități în prima jumătate a acestui an. Rezultatele negative de acum vin după ce anul trecut, Volkswagen a pierdut titlul de cea mai bine vândută marcă din China, pe care îl deținea din 2000, în fața BYD, arată Biziday.
Pe lângă Volkswagen și alte companii precum Ford și General Motors se confruntă cu scăderi ale vânzărilor în China, pe măsură ce cumpărătorii se orientează către vehicule produse local, în detrimentul celor din străinătate.
Profiturile producătorilor străini de automobile, dar care au fabrici în China, se află de asemenea sub presiune, mai arată analiza CNN. Spre exemplu, în trimestrul doi al acestui an, veniturile Toyota au scăzut cu 73% față de anul anterior. Această situație i-a determinat pe producătorii de autovehicule străini să treacă la măsuri dure precum disponibilizări, reduceri de investiții sau chiar închiderea unor fabrici.
Scăderea profiturilor companiilor străine în China vine după decenii în care acestea au obținut constant rezultate pozitive. Chiar și după ce Xi Jinping a adoptat, în 2010, strategia Made in China 2025, prin care oferea subvenții producătorilor naționali, și cei străini au continuat să obțină rezultate pozitive.
Schimbarea a venit, conform analiștilor, în momentul în care Tesla a început să producă, în 2019, Model 3 în China. De atunci, se arată în analiză, perspectiva despre mașinile electrice s-a schimbat complet, devenind la modă să deții un astfel de autovehicul. Din acel moment, producătorii chinezi au început să investească masiv în vehicule electrice.
CITEȘTE ȘI VIDEO Umbrărescu a adus sute de muncitori și utilaje pe Autostrada Ford pentru muncă non-stop. Când vor fi gata lucrările la un tronsonAgenția Internațională pentru Energie estimează că vânzările de vehicule electrice și hibride cu baterie în China vor atinge 10 milioane în acest an, reprezentând aproape jumătate din vânzările de mașini din țară, comparativ cu 1,1 milioane în urmă cu patru ani.
Anul trecut, BYD a vândut un număr record de 3,02 milioane de vehicule la nivel global, inclusiv hibride plug-in, în creștere cu 62% față de 2022. În comparație, Volkswagen a livrat 1,02 milioane de vehicule electrice și hibride plug-in, în creștere cu 26% față de 2022, iar Tesla a vândut 1,8 milioane. Aceste date sugerează că producătorii chinezi de mașini și-au îmbunătățit performanțele nu doar pe piața locală, ci și la nivel global. Exporturile de mașini ale Chinei au crescut cu peste 60% anul trecut, comparativ cu 2022, ajungând la 4 milioane.