O companie aeriană este responsabilă pentru prejudiciile cauzate de un pahar cu cafea fierbinte care se varsă și nu este necesar ca un astfel de accident să fie legat de un risc inerent zborului, a decis Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
De ce este important: Statele membre ale Uniunii Europene se pot adresa, în cadrul unui litigiu cu care sunt sesizate, Curții de Justiție a Uniunii Europene cu privire la interpretarea dreptului Uniunii sau la validitatea unui act al Uniunii. Decizia instanței comunitare este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanțe naționale care sunt sesizate cu o problemă similară.
Curtea de Justiție precizează că răspunderea unei companii aeriene pentru arsurile cauzate de cafeaua fierbinte care s-a vărsat în timpul unui zbor din motive necunoscute nu presupune că a fost un risc inerent zborului, deci, astfel, compania nu se poate sustrage răspunderii.
CITEȘTE ȘI Guvern: Valoarea punctului de amendă va fi înghețată și pentru anul viitorCazul a pornit de la o tânără care cere despăgubiri din partea companiei aeriene austriece Niki Luftfahrt GmbH (aflată în lichidare) ca urmare a arsurilor pe care le-a suferit atunci când, în timpul unui zbor de la Palma de Mallorca (Spania) la Viena (Austria), cafeaua fierbinte care îi fusese servită tatălui său și așezată pe măsuța pliantă a acestuia s-a vărsat din motive necunoscute.
Compania aeriană susține că nu este responsabilă, întrucât nu ar fi vorba despre un accident în sensul Convenției de la Montréal , care reglementează răspunderea companiilor aeriene în caz de accident. Astfel, această noțiune ar impune să se realizeze un risc inerent zborului, condiție care nu ar fi îndeplinită în situația respectivă.
De fapt, nu s-a putut stabili dacă paharul cu cafea s-a răsturnat din cauza unei defecțiuni a măsuței pliante sau a vibrațiilor avionului, iar Curtea Supremă din Austria a cerut CJUE să clarifice noțiunea de ”accident” în sensul Convenției de la Montréal.
CITEȘTE ȘI Parlamentul a aprobat rapid cumpărarea a încă 5 avioane F16Potrivit Curții, sensul obișnuit dat noțiunii de ”accident” se înțelege ca un eveniment involuntar, prejudiciabil și neprevăzut, iar Convenția de la Montréal urmărește introducerea unui regim de răspundere obiectivă a companiilor aeriene menținând totodată un ”echilibru echitabil al intereselor”.
CJUE constată însă că atât sensul obișnuit al noțiunii de ”accident”, cât și obiectivele Convenției de la Montréal nu înseamnă ca răspunderea companiilor aeriene să fie supusă condiției ca prejudiciul să fie rezultatul materializării unui risc inerent transportului aerian sau să existe o legătură între ”accident” și exploatarea sau mișcarea aeronavei.
Instanța europeană amintește că Convenția de la Montréal permite companiilor aeriene să excludă sau să limiteze răspunderea lor. Astfel, o companie aeriană se poate exonera de răspunderea sa sau să o limiteze dovedind că pasagerul a cauzat el însuși prejudiciul sau a contribuit la producerea sa. În plus, compania aeriană își poate limita răspunderea la 100.000 de ”drepturi speciale de tragere” dovedind că prejudiciul nu a fost cauzat de culpa sa ori că acesta a fost cauzat exclusiv de culpa unui terț.
Prin urmare, noțiunea de ”accident” în discuție acoperă toate situațiile care se produc la bordul unei aeronave, în care un obiect utilizat pentru serviciul pasagerilor a cauzat o vătămare corporală unui pasager, fără a fi necesar să se verifice dacă acestea rezultă dintr-un risc inerent transportului aerian.