Grupul danez de transport DSV A/S și un consorțiu condus de fondul de investiții CVC Capital Partners Plc au depus oferte angajante care evaluează divizia de logistică DB Schenker a grupului german Deutsche Bahn AG la aproximativ 14 miliarde de euro, au declarat pentru Bloomberg mai multe surse din apropierea acestui dosar.
Sursele au precizat că, simultan, grupul condus de fondul CVC a venit simultan și cu o ofertă care evaluează DB Schenker la 16 miliarde de euro, și în cadrul căreia guvernul german va reinvesti aproximativ trei miliarde euro în schimbul unei participații de aproximativ 25% la DB Schenker, arată Agerpres.
În prezent, Deutsche Bahn evaluează ofertele finale și trebuie să aibă o discuție cu guvernul de la Berlin cu privire la oferta formulată de CVC, au precizat sursele care au dorit să își păstreze anonimatul.
În luna decembrie 2023, Deutsche Bahn a anunțat că va analiza o posibilă vânzare a DB Schenker. O tranzacție ar ajuta operatorul feroviar controlat de statul german să își reducă datoriile și să modernizeze operațiunile locale, o prioritate pentru executivul de la Berlin.
DSV și grupul condus de CVC erau considerați principalii favoriți la preluarea diviziei de logistică a Deutsche Bahn, după ce grupul danez AP Moller-Maersk A/S s-a retras din cursă în luna iulie. Sursele citate de Bloomberg au dezvăluit că CVC, care s-a aliat cu fondul suveran din Singapore GIC Pte și cu Abu Dhabi Investment Authority, a făcut o ofertă de aproximativ 14 miliarde de euro la o rundă anterioară.
Vânzarea DB Schenker ar putea deveni una din cele mai mari tranzacții încheiate în Europa în acest an, într-un moment în care marile corporații de pe continent vor să își eficientizeze operațiunile. Grupul francez Sanofi SA a primit oferte pentru divizia sa de consumer health, evaluată la 20 de miliarde dolari, și în paralel studiază o posibilă listare a acestei divizii, a dezvăluit Bloomberg News în luna iunie.
DB Schenker este un furnizor global de servicii logistice și de transport, cu peste 76.000 de angajați la nivel mondial, responsabil pentru mai mult de o treime din veniturile Deutsche Bahn.
CITEȘTE ȘI Lanțurile de aprovizionare esențiale sunt amenințate în întreaga Americă de Nord. Conflict de muncă de amploareRecent a fost anunțat că Deutsche Bahn vrea să-și vândă filiala de logistică, DB Schenker, care este reprezentată și în România, iar procesul de ofertare se apropie de final. Compania feroviară germană a înregistrat o pierdere de peste un miliard de euro, în primele șase luni ale anului. Vânzarea amenință mii de locuri de muncă, avertizează sindicatul german.
Cu sucursale în Arad, Iași, Cluj, București, Constanța, peste 60 de puncte de lucru în toate regiunile țării și aproximativ 1,000 de angajați, DB Schenker este unul dintre principalii furnizori de servicii de transport (rutier, maritim, aerian), logistică și operațiuni portuare din România.
Pe măsură ce procesul de vânzare se apropie de final, în luna august, sindicatul Ver.di se teme de reduceri iminente de locuri de muncă. Încă nu este clar cine va fi noul angajator al celor 15.000 de angajați DB Schenker din Germania și al celor peste 70.000 din întreaga lume.
CITEȘTE ȘI Germanii de la ZF Friedrichshafen, prezenți în România, taie mii de locuri de muncă în GermaniaÎntrebată de postul TV, NDR, o purtătoare de cuvânt a DB a comunicat: „În prezent suntem în discuții intense cu diverse părți interesate pentru DB Schenker. În general, nu comentăm ofertanții individuali, detaliile discuțiilor, procesul de vânzare în sine sau speculații de preț”.
Vânzare cu viitor sau fără
Adevărul e că filiala de logistică DB Schenker este considerată “comoara” Deutsche Bahn (DB) și a fost mult timp cea mai importantă sursă de profituri. Cu toate acestea, pentru că DB are datorii în valoare de 34 de miliarde de euro și, în același timp, trebuie să modernizeze rețeaua feroviară, vrea să vândă Schenker.
Schenker a înregistrat o scădere a profiturilor anul trecut, dar a câștigat totuși peste un miliard de euro. La început, a existat un mare interes pentru compania logistică fragmentată. Cu toate acestea, ofertanți de rang înalt au renunțat recent la competiție.
După cum au confirmat agenției de presă Reuters, citate de Tagesschau.de, două persoane implicate în procesul de vânzare, grupul de transport și logistică din Arabia Saudită, Bahri, nu mai încearcă să cumpere divizia în valoare de miliarde.
Potrivit unor insideri citați în presa germană, Bahri a făcut cea mai mare ofertă într-o primă rundă, cu peste 15 miliarde de euro.
Compania de transport maritim danez, Maersk, anunțase anterior că se retrage din procesul de licitație. Aceasta înseamnă că probabil contractul va fi decis între cei doi ofertanți rămași: compania de transport maritim danez, DSV și un grup de investitori din jurul companiei financiare luxemburgheze, CVC.
Cursa dintre cei doi ofertanți este încă deschisă, iar oferta de la sfârșitul lunii august va fi decisivă. O purtătoare de cuvânt a DB a declarat: „Procesul de vânzare pentru DB Schenker este într-un stadiu avansat”. Cu toate acestea, Grupul DB nu se așteaptă ca vânzarea finală să aibă loc până în 2025.
CITEȘTE ȘI Esprit închide toate magazinele din Germania și face concedieriCa fond de capital privat, scopul principal al CVC este să vândă DB Schenker mai profitabil, în câțiva ani. O achiziție de către DSV, în schimb, ar fi probabil un angajament pe termen lung și ar putea aduce efecte de sinergie mai mari – de exemplu în integrarea sistemelor IT sau fuziunea stațiilor.
Cu toate acestea, Stefan Thyroke, liderul grupului federal de specialiști pentru logistică la sindicatul Ver.di, vede acest lucru ca un pericol major pentru angajați: „Daca DSV ar cumpara, am vorbi despre un gigant al logisticii cu peste 150.000 de angajați în întreaga lume”. spune Thyroke. „Dacă este DSV, ne așteptăm la pierderi majore de locuri de muncă”.
Pierderi de bani și locuri de muncă
Deutsche Bahn a înregistrat o pierdere de 1,2 miliarde de euro în prima jumătate a anului 2024. Nici măcar filiala de logistică performantă, DB Schenker, nu a reușit să compenseze pierderile din prima jumătate a anului. Compania, care este scoasă la vânzare, a generat un profit operațional (EBIT) de 520 de milioane de euro. Cu toate acestea, aceasta a fost cu aproximativ 100 de milioane de euro mai puțin decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Grevele, vremea extremă, șantierele de construcții și cererea slabă au înrăutățit semnificativ rezultatul grupului în comparație cu anul precedent, s-a precizat din partea companiei Deutsche Bahn. Grupul vrea să răspundă la bilanțul deficitar prin tăierea locurilor de muncă.
În total, aproximativ 30.000 de posturi cu normă întreagă vor fi eliminate în următorii cinci ani, a declarat directorul financiar al Deutsche Bahn, Levin Holle. Se vor pierde locuri de muncă, în special în administrație, în acest an se preconizează eliminarea a aproximativ 1.500 de locuri de muncă.
„În viitor, trebuie să creăm mai multe trenuri, cu mai puțini oameni”, a subliniat Holle. În special prin digitalizare și automatizare, procesele administrative ar trebui să poată fi efectuate de mai puțini angajați în viitor.
Cum vrea să ajute guvernul german
În luna iunie, guvernul federal își reducea cota de acțiuni la Telekom. Banca de dezvoltare KfW a anunțat vânzarea unui pachet de acțiuni în valoare de miliarde. Potrivit Ministerului de Finanțe, de aceste încasări, în jur de 2,5 miliarde de euro, va beneficia Deutsche Bahn.
„Guvernul federal va folosi veniturile nete primite din tranzacție pentru a consolida capitalul social al Deutsche Bahn AG și pentru a extinde infrastructura feroviară din Germania într-o manieră orientată spre viitor”, a precizat Ministerul Finanțelor.
CITEȘTE ȘI FOTO Cel puțin nouă morți și 26 de răniți într-un accident de autocar la Ankara Scurt istoric al companiei
DB Schenker este expeditor de top în transporturile de marfă din România, având sucursale în București, Cluj-Napoca, Arad, Iași și Constanța, cu peste 60 de puncte de lucru în toate regiunile țării.
Peste 99% din titlurile Romtrans S.A., deținute de peste 1.000 de acționari, au fost cumpărate la sfârșitul anului 2008 de DB Schenker, divizia de transport și logistică a Deutsche Bahn, cea mai mare companie de căi ferate din Europa.
Cele două societăți acționează acum în România împreună, sub brandul DB Schenker și sub persoană juridică Schenker Romtrans S.A. Firma de comerț exterior, Romtrans, a fost înființată în anul 1952 și a reușit să devină o companie emblematică în domeniul transportului și expediției de mărfuri din România