Pierderea contractului de mentenanță de avioane civile cu operatorul aerian Ryanair și a celui de producție de componente cu Britten-Norman în toamna lui 2022, la puțin timp după aprobarea de către Guvern a modificării planului de restructurare operațională a companiei, suspendarea unor autorizări, instabilitatea conducerii și plecările de angajați înalt calificați se numără printre cauzele intrării în insolvență a companiei de stat strategice de apărare cu profil aeronautic Romaero.
″Când planurile companiei intraseră pe o traiectorie bine stabilită, în data de 06.10.2022, Romaero SA primește de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română (AACR) o scrisoare prin care anunța începerea în aceeași zi a unui audit neplanificat pentru Organizația de Întreținere Romaero. La începutul lunii octombrie 2022 au fost trimise către AACR mai multe scrisori anonime semnate ca fiind ale unor angajați Romaero SA, prin care se notificau o serie de nereguli care ar fi existat în interiorul companiei. În urma auditului AACR, Autoritatea a transmis lista neconformităților constatate, împreună cu o scrisoare prin care a comunicat suspendarea în întregime a privilegiilor Romaero SA pentru întreținerea aeronavelor civile și a componentelor de aeronave civile menționate în autorizarea nr. RO.145.008, Rev. 22/23.03.2022″, se arată într-un document al administratorului judiciar al companiei, analizat de Profit.ro..
Conform sursei citate, ca urmare a primirii scrisorii, activitatea de întreținere aeronave civile și componente aeronave civile a fost suspendată începând cu data de 14.10.2022.
″Ulterior a fost întocmit Planul de acțiuni corective, prin care au fost stabilite măsurile necesare pentru eliminarea neconformităților, transmis cu o scrisoare din care reiese că au fost efectuate corecții și au fost transmise către AACR, cu documente doveditoare. În data de 28.10.2022, AACR ridică suspendarea organizației de Întreținere Part 145 și aprobă repunerea în drepturi a privilegiilor Romaero SA, conform certificatului de autorizare. Informația privind revocarea autorizării Part 145 a deteriorat imaginea companiei, îngreunând demersurile de a atrage noi clienți″, se spune în document.
Tot în luna octombrie 2022 a fost suspendată și autorizarea Romaero acordată de Britten-Norman pentru producerea de componente pentru aeronava BN2 Islander.
″Din cauza problemelor financiare ale Romaero SA, contractul de mentenanță aeronave civile semnat cu compania Ryanair s-a derulat până în luna martie 2022 și a fost finalizat cu finanțare în avans din partea clientului. La începutul lunii septembrie 2022, Romaero a transmis către clientul Ryanair oferta pentru mentenanță aeronave B 737 aferente sezonului 2022/2023, însă acesta le-a comunicat că Romaero SA nu are personalul și nici fondurile necesare procurării materialelor pentru execuția lucrărilor. Contractul Ryanair a fost un contract-cadru pe 5 ani de zile, care a început să producă efecte din luna noiembrie 2018 și s-a bazat pe cerere/ofertă, fără a fi stipulat un număr de avioane″, se precizează în document.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Proprietarul Mega Image lansează în România un hub techAcolo se mai amintește că, în perioada de sfârșit a lui 2021 și început a lui 2022, în interval de 3 luni, compania a avut 3 directori generali, cu mandate care au durat de la 6 zile la 1 lună.
″Reducerea comenzilor de mentenanță și instabilitatea managerială au creat dificultăți în menținerea resursei umane, a fluxurilor economice viabile și a unui cash-flow stabil și, prin urmare, un număr foarte mare de specialiști, ingineri, personal de certificare au migrat către alte companii de profil. Prin urmare, din lipsa fondurilor necesare capitalului de lucru, compania își finanțează activitatea curentă din alte surse decât cele proprii (datorii la stat, furnizori, bănci)″, se afirmă în document.
CITEȘTE ȘI Comercianții chinezi fac cursuri de TikTok pentru a ajunge mai bine la cumpărătorii de peste hotareLa finalul lunii noiembrie 2023, gradul de îndatorare al Romaero era de 81%, nivel caracterizat ca fiind ″îngrijorător″.
Potrivit administratorului judiciar, societatea se poate redresa, prin implementarea unor măsuri chiar în perioada de observație, cum ar fi: măsuri de restructurare operațională ce au ca obiective eficientizarea activităților din cadrul companiei, pentru achitarea datoriilor, identificarea de noi parteneri, cărora să li se ofere servicii potrivit obiectului de activitate, monitorizarea comportamentului financiar al actualilor clienți, în vederea minizării riscului neîncasărilor, obținerea de resurse financiare pentru susținerea planului de reorganizare, renegocierea contractelor cu furnizorii pentru obținerea unor oferte mai bune pentru materiile prime achiziționate, măsuri de restructurare strategică ce au ca obiectiv creșterea competitivității pe piață pentru a asigura o dezvoltare și profitabilitate durabilă, precum și o atractivitate sporită a companiei.
CITEȘTE ȘI VIDEO Grindeanu lansează acuzații împotriva WeBuild pentru Podul peste Dunăre de la Brăila și îl laudă pe Umbrărescu, ca exemplu: „Se joacă cu focul!”Printre măsuri este enumerată și ″analizarea posibilității de convertire a creanțelor bugetare ale statului în acțiuni, prin planul de reorganizare, cu consimțământul creditorului bugetar, exprimat prin vot″.
Romaero a intrat în insolvență în ianuarie, în urma cererii proprii, cu datorii exigibile de peste 763 milioane lei. La 30 septembrie 2023, compania avea restanțe la stat în sumă totală de aproape 436 milioane lei, cu tot cu dobânzi și penalități.
La 30 noiembrie 2023, Romaero avea în patrimoniu active totale în valoare de peste 900 milioane lei, din care terenuri și construcții de mai mult de 700 milioane lei.
Romaero a terminat primele 11 luni din 2023 cu pierderi de 85,73 milioane lei, cu aproape 60% mai mari decât cele din întregul an 2022, la venituri totale de circa 157 milioane lei, în scădere cu 14%.