Am spus în articolul precedent că ”sportul este astăzi o afacere”, concluzie menită să ne atragă atenția asupra creșterii importanței activităților de business în cadrul unui club sportiv. Nu trebuie să pierdem însă din vedere că activitățile sportive definesc scopul unui club, motiv pentru care acestea, alături de zona operațională și de dezvoltare, trebuie să reprezinte întotdeauna inima organizației.
Pentru a coborî din abstract în concret, voi lua ca exemplu cazul unui club de fotbal. În primul rând, va trebui să clarificăm cu ce se ocupă, în general, partea sportivă: prima echipă a clubului, academia și managementul facilităților sportive aflate în folosință. După aceea va trebui să stabilim cu ce se ocupă zona de business: aspectele financiare, legale, de marketing și de vânzări din cadrul organizației. Deoarece partea sportivă este responsabilă în fiecare sezon de cheltuirea unor sume considerabile de bani din bugetul organizației, am fi tentați să afirmăm că rolul celorlalte departamente este doar acela de a facilita performanța sportivă, cu alte cuvinte, în cazul exemplului nostru, de a se asigura că există suficienți bani pentru fotbal. Însă o astfel de afirmație este extrem de riscantă, deoarece ne-ar putea conduce la concluzia eronată că partea sportivă este independentă, deconectată de celelalte departamente și, într-o oarecare măsură, superioară acestora, având în vedere, mai ales, rolul de promotor al business-ului și al creării legăturilor cu comunitatea pe care îl joacă partea fotbalistică. Or, o astfel de deconectare, o luptă de orgolii între zona de sport și cea de business din cadrul unei organizații, ar putea lipsi zona fotbalistică de implicarea totală a celor care ar trebui să aducă banii pentru funcționarea și dezvoltarea acesteia. Tocmai de aceea voi concluziona că succesul unui club de fotbal va fi generat doar de o colaborare strânsă și eficientă între partea fotbalistică și cea de business, concluzie, de altfel, valabilă pentru orice club sportiv, indiferent de ramura sportivă în care evoluează.
Colaborarea dintre zona sportivă și cea de business implică existența unei structuri complexe în cadrul clubului, complexitatea generând nevoia de diferențiere în organizație. Diferențierea implică roluri și sarcini diferite pentru personalul clubului, cu așteptări diferite, iar acest lucru generează nevoia de comunicare, coordonare și control. Complexitatea determină, de asemenea, o anumită presiune pe managementul clubului, nevoia de specializare și a unei oarecare birocrații pentru ca lucrurile să funcționeze.
Tocmai de aceea, conducerea unui club sportiv (acționarii, consiliul de administrație, directorul executiv) trebuie să se asigure că organizația are o structură de guvernare solidă, rolul și relațiile cu ceilalți ale fiecărei persoane din cadrul clubului fiind definite și comunicate clar. Doar în acest mod se va putea realiza o conectare între toate departamentele din zona sportivă și cea de business și se va putea asigura un proces eficient și echilibrat de luare a deciziei în ambele zone de interes.
În final, trebuie să ne asigurăm că vom avea întotdeauna în vedere rolul important pe care îl joacă anumite persoane individuale în cadrul organizației: antrenorul principal, directorul de academie și directorul sportiv. Managementul clubului trebuie să se asigure întotdeauna că aceștia se adaptează misiunii, viziunii, structurii și valorilor clubului, precum și obiectivelor strategice și operaționale asumate în cadrul unei strategii care va trebui să acopere întotdeauna toate intervalele de timp relevante – scurt, mediu și lung.
Deși poate părea complicat la prima vedere, doar gândind și organizând activitatea cluburilor în modul arătat mai sus, se pot crea din nou premisele obținerii unor rezultate sportive și economice semnificative pentru sportul românesc. Iar pentru asta avem nevoie cât mai curând de profesionalizarea managementului sportiv la toate nivelurile, indiferent dacă vorbim de antrenori, manageri din zona cluburilor sportive, a facilităților sportive, a zonei financiare, a resurselor umane sau a evenimentelor sportive. De asemenea, sportul românesc are nevoie de profesionalizarea managementului și în zona autorităților publice care au atribuții legate de sport.
În final, ca o concluzie pentru cele arătate mai sus, dar și ca temă de reflecție până data următoare, redau cele afirmate de fostul fotbalist Javier Zanetti, actualul vice-președinte al clubului italian FC Internazionale Milano: ”Cea mai importantă relație și cea mai influentă pentru succesul unui club este relația tripartită între top managementul clubului, antrenorul principal și echipa de fotbal. O relație sănătoasă, cu o viziune și valori comune, între aceste trei elemente este cheia pentru succesul unui club”.
Justin Ștefan este Secretar General al Ligii Profesioniste de Fotbal