- Șefu’, nu mai suport! izbucnește Rodica, șefa departamentului de curățenie
- Da, Rodinel, ia zi cine te-a supărat?
- Șefu, nu o mai suport p’aia de la apartamentul 9!
- Măi, Rodinel, la 9 stă un neamț. Manager la EADS.
- Da, șefu’, nu el. Are un suflețel. Româncă. Care gătește. Face dezastru. Ne distruge bucătăria.
- Măi, Rodinel, stau deja de o lună la noi, avem un contract. Și e EADS, una din cele mai mari firme din Europa…
- Șefu’, a ars blatul. Gătește în toate vasele. Murdărește toate oalele. Stropește toți pereții.
- Rodinel, știi...
- Trebuie să rezugrăvim . Și nu spală nimic. Lasă totul murdar. Dezastru lasă.
- Păi stai să...
- Face dezastru. O vrea să-l impresioneze că știe să gătească, nu știu.. De 10 ani de când lucrez aici nu am mai văzut așa ceva. Și noi facem curat 3 ore la fiecare 3 zile. În mod normal, știți că avem alocat 45 minute.
- Am înțeles.
- Și să știți că...
- Hopa, am înțeles! S-a rezolvat, nu se poate!
Povestea a continuat încă două săptămâni. Când managerul de la EADS, un neamț foarte politicos de altfel, a dorit să își prelungească cazarea cu încă o lună, l-am refuzat, spunându-i că suntem fully booked. Și, apoi, am rezugrăvit bucătăria. Am schimbat blatul. Și am mers mai departe.
În cartea "The New Gold Standard", Simon F. Cooper menționa " Când am preluat funcția de președinte al Ritz-Carlton Hotel Company, prioritatea mea a fost să vizitez hotelurile noastre și să discut personal cu doamnele și domnii ce lucrează pentru noi. Dar oamenii pe care am vrut cel mai mult să-i cunosc și să le mulțumesc au fost cei ce lucrează în departamentele de spălătorie, curățenie și cel tehnic.
Timpul petrecut cu acești oameni ce lucrează în spatele scenei, a reprezentat cea mai frumoasă experiență a jobului meu. În timp ce clienții noștri probabil nu îi vor vedea niciodată, fără ei nu am fi ajuns niciodată la standardele de excelență pentru care suntem recunoscuți în întreagă lume.“
Așa că, pentru a atinge standarde ridicate in serviciul hotelier, trebuie redat respectul cuvenit personalului din departamentul de curățenie. De prea multe ori în România efortul și munca lor sunt subapreciate, nerespectate și plătite cu salariul minim pe economie.
CITEȘTE ȘI CLICK AICI pentru că e mocaLe putem numi "fetele de la curățenie" sau "cameriste" sau "Doamnele de la curățenie". Dar, niciodată "femei de serviciu". Pentru că respectul pe care îl merită începe cu modul în care ne adresăm. Valabil în egală măsură pentru toți cei implicați: proprietarii de afaceri hoteliere, managerii, colegii și, nu în ultimul rând, clienții.
Deci, când le întâlniți pe holurile hotelurilor, faceți un gest simplu: dați-le bună ziua. Contează.
Eu preferam să-i spun Rodinel. Și, când avea o zi proastă, mă adresam Doamnei de la Curățenie cu apelativul “măi, Rodinel”.
Răzvan Iacob este Managing Partner OTELO, cu 21 de ani experiență în industria hotelieră