Unul dintre cei mai mari producători de componente auto din lume, Takata, lider al producției de airbaguri, a decis să iasă din scandalul legat de remedierea defecțiunilor pentru zeci de milioane de mașini prin declararea falimentului, după cum scriu Reuters și Bloomberg, care citează persoane apropiate de industrie. Detaliul cel mai important ar putea fi faptul că japonezii au ajuns la un acord cu principalii rivali, Key Safety Systems, companie americană deținută de chinezi, care ar trebui să preia toate operațiunile și să lase datoriile în portofoliul unei entități separate.
Profit.ro a relatat și sâmbătă despre această situație.
Takata a ajuns într-un punct fără întoarcere, din cauza faptului că numărul autovehiculelor care ar trebui rechemate pentru remedierea defecțiunilor airbagurilor produse de companie a ajuns la valori aproape incredibile. Takata a ajuns inițial la o înțelegere cu autoritățile americane, pentru plata despăgubirilor, dar ulterior alte zeci de milioane de mașini au fost introduse în ecuație, iar datoriile totale ale companiei au urcat la peste 9 miliarde de dolari.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Din cauza faptului că oprirea producției Takata ar însemna colapsul pentru mulți constructori de automobile, s-a pus problema unei susțineri financiare în schimbul unor pachete de acțiuni, însă totul a rămas la nivel de discuții. Constructorii japonezi de automobile au luat în calcul serios această posibilitate, fiind principalii beneficiari ai componentelor Takata, dar nu au ajuns la un consens.
Apoi, au apărut informațiile despre Key Saftey Systems (KSS), o companie americană concurentă a celor de la Takata, care produce airbaguri, centuri, volane și alte componente. Key Safety a fost cumpărată în urmă cu un an de Ningbo Joyson Electronic Corporation, companie cu sediul în China. Achiziția s-a ridicat la aproape 1 miliarde de dolari și a fost o a doua preluare de succes a chinezilor, după cea a companiei germane Preh.
Deși nu au existat informații oficiale din nicio direcție, surse apropiate de cele două companii au lansat în piață informații despre negocieri privind achiziția Takata, ca soluție a ieșirii din criză. Se pare că negocierile au fost finalizate, iar ultima condiție care mai trebuie îndeplinită este declararea procedurii de faliment pentru Takata. Așadar, ultimele informații vorbesc despre suma de 1,5 miliarde de euro, pentru achiziția operațiunilor la nivel global și crearea unei companii separate care să administreze datoriile Takata.
Falimentul ar urma să fie declarat săptămâna aceasta, la Tokyo, apoi, în subsidiar, în SUA. Vineri, Bursa din Tokyo a suspendat de la tranzacționare acțiunile Takata, până la lămurirea situației.
Implicațiile acestui întreg proces asupra României sunt foarte mari. Takata deține în România trei unități de producție, două la Arad și una la Sibiu, pe două societăți comerciale diferite (Takata Romania SRL și Takata Sibiu SRL), iar ultimele cifre oficiale arată că au avut venituri de circa 1,5 miliarde lei și un profit de 170 milioane de lei, ceea ce înseamnă că activitățile din România sunt foarte profitabile. Un eventual faliment al companiei-mamă nu ar afecta în mod direct operațiunile din România, iar cumpărarea acestora de concurenții de la KSS ar aduce și mai multă liniște pentru cei peste 6.000 de angajați români.
CITEȘTE ȘI VIDEO Programul Start-up Nation este lansat astăzi. Cum își pot deconta firmele costuri cu salarii, chirii, mașini, laptopuri, cursuri de management, promovareKey Safety Systems a investit în România încă din 1999 și are, la fel ca japonezii, trei facilități de producție, una la Arad și două la Hunedoara, specializate în aceleași componente precum cele ale Takata: volane, centuri de siguranță și airbaguri.
KSS Romania are peste 4.000 de angajați, iar informații despre cumpărarea unităților Takata au apărut de mai multe luni, inclusiv în rândul salariaților români, ceea ce înseamnă că activitatea în acest sens a celor două companii a fost destul de intensă.
O achiziție a celor două SRL-uri Takata de KSS Romania ar conduce la crearea unei companii impresionante, cu peste 10.000 de angajați și cu o cifră de afaceri de aproape 3 miliarde de lei.