Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anulat licitația pentru cumpărarea a 15.000 de computere și 1.500 de laptopuri destinate înlocuirii unei părți din sistemele instituției, precum și achiziționarea a 268 de desktopuri și 168 laptopuri care urmau să înnoiască o parte din parcul IT actual al Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
Licitația a fost lansată la începutul anului și era estimată la 43,04 milioane de lei, fără TVA.
ANAF a anulat licitația argumentând că legislația stabilește această obligație în cazul în care încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire sau dacă fac imposibilă încheierea contractului.
Astfel, în urma unei contestații, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a constatat existența mai multor cerințe restrictive în caietul de sarcini al licitației și a impus eliminarea acestora din documentație.
CITEȘTE ȘI Călătorii RATB vor avea acces la internet wi-fi gratuit spre finele anului 2018. Proiectul este estimat la 1,34 milioane euro“Procedura de achiziție publică a fost anulată în temeiul articolului 212, aliniatul (1), litera c) coroborate cu prevederile aliniatului (2) ale aceluiași articol din Legea 98/2016 privind achizițiile publice, respectiv în temeiul articolului 212, aliniatul (1), litera d) din Legea 98/2016 privind achizițiile publice coroborat cu articolul 26, aliniatul (3) din Legea 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC)”, se arată într-un anunț al ANAF.
Articolul 212 din Legea 98/2016 stabilește, la aliniatul (1), litera c), că autoritatea contractantă are obligația de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziție publică/acordului-cadru dacă încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului.
Prin încălcări ale prevederilor legale se înțelege, potrivit Legii 96/2016, situația în care, pe parcursul procedurii de atribuire, se constată erori sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca aceasta să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la articolul 2, aliniatul (2) din Legea 96/2016.
Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică și a organizării concursurilor de soluții sunt nediscriminarea, tratamentul egal, recunoașterea reciprocă, transparența, proporționalitatea și asumarea răspunderii, se arată la articolul 2, aliniatul (2) din Legea 96/2016.
De asemenea, autoritatea contractantă are obligația de a anula procedura de atribuire dacă instanța de judecată sau CNSC dispune modificarea/eliminarea oricăror specificații tehnice din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de remediere, fără ca acestea să afecteze principiile achizițiilor publice reglementate la articolul 2, aliniatul (2) din Legea 96/2016, se arată la articolul 212, aliniatul (1), litera d) din Legea 98/2016.
CITEȘTE ȘI Managementul Eximasig este optimist: plus 80% la subscrieri și reducerea pierderii la 350.000 lei în acest an. În 2018, posibil profitArticolul 26, aliniatul (3) din Legea 101/2016 spune că în cazul în care CNSC dispune modificarea/eliminarea unor specificații tehnice din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire, autoritatea contractantă are obligația de a anula procedura de atribuire doar în condițiile în care nu poate lua nicio altă măsură de remediere sau măsura ar afecta principiile prevăzute de legislația în materia achizițiilor publice, achizițiilor sectoriale sau concesiunilor.
Cine au fost ofertanții
Potrivit caietului de sarcini, licitația a fost împărțită în patru loturi.
Pentru primul lot, referitor la achiziționarea a 1.500 de laptopuri, ofertele au fost depuse Electricom București, Elsaco Solutions Botoșani, ETA2U Timișoara, Maguay Computers București, S&T Romania (subcontractant Net Brinel Cluj-Napoca), Sysdom Proiecte București, Telekom Romania Communications (fost Romtelecom), Teamnet International (terț susținător As Computer Craiova) și asocierile formate din European Funds Invest București și Asseco SEE, respectiv Q'Net International și Amerilex București.
Pentru cele 15.000 de calculatoare ale ANAF (lotul 2) au depus oferte Electricom București, Elsaco Solutions Botoșani, ETA2U Timișoara, Logic Computer, Maguay Computers, S&T Romania (subcontractant Net Brinel Cluj-Napoca), Sysdom Proiecte, Tonka Solutions și asocierile formate din European Funds Invest București și Asseco SEE, respectiv Q'Net International și Amerilex București.
CITEȘTE ȘI Creditorii lui Sebastian Ghiță scot la vânzare imobilele Asesoft Technologies. Printre ele, un bloc din Ploiești cu 23 de apartamenteLotul 3 prevedea 268 de computere pentru Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și a avut ca ofertanți Electricom București, Elsaco Solutions Botoșani, Maguay Computers, Sysdom Proiecte, Telekom Romania Communications (fost Romtelecom) și Ymens Teamnet.
Ultimul lot al licitație a primit oferte de la Electricom, Maguay Computers și Sysdom Proiecte pentru furnizarea către MFP a unui număr de 168 laptopuri.
Cine a contestat
Potrivt ANAF, licitația a fost contestată de European Funds Invest, care, în cererea înaintată CNSC la 27 ianuarie, a susținut că autoritatea contractantă a impus o serie de condiții restrictive, una dintre acestea fiind impunerea unui standard legat protejarea mediului înconjurător creat de o instituție privată din Statele Unite ale Americii, care nu are sucursale sau organism de certificare omolog în Europa.
“Date fiind cele evocate, Consiliul stabilește că autoritatea contractantă a încălcat dispozițiile articolului 154 din Legea 98/2016 privind achizițiile publice conform cărora: Autoritatea contractantă are obligația de a elabora documentația de atribuire care conține toate informațiile necesare pentru a asigura operatorilor economici o informare completă, corectă și precisă cu privire la cerințele achiziției, obiectul contractului și modul de desfășurare a procedurii de atribuire, precum și prevederile articolului 155, aliniatul (6) din Legea 98/2016 privind achizițiile publice: Specificațiile tehnice trebuie să permită tuturor operatorilor economici accesul egal la procedura de atribuire și nu trebuie să aibă ca efect introducerea unor obstacole nejustificate față de asigurarea unei concurențe efective între operatorii economici”, se arată în preambulul unei decizii CNSC din 23 februarie prin care a fost admisă contestația European Funds Invest.
Ulterior, la 28 februarie, ANAF a solicitat CNSC completarea deciziei cu măsurile de remediere dispuse.
Consiliul a hotărât, la 3 martie, eliminarea celor nouă cerințe restrictive din caietul de sarcini al licitației ANAF.
Înlocuirea parcului IT al ANAF și MFP ar fi trebuit să se încheie în termen de 12 luni de la data atribuirii contractului.