Segmentul SUV-urilor a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere în Europa, unde a acoperă aproape 30% din piața de automobile noi. Cele mai cumpărate SUV-uri sunt cele din segmentele B și C, unde marii producători își împart cumpărătorii în funcție de afinități.
În Europa, cel mai vândut automobil rămâne VW Golf, însă volumul vânzărilor a scăzut pentru acest model, plătind și el tribut avansului extraordinar luat de SUV-uri și crossovere. Golf a fost vândut în 237.405 exemplare, cu 11.6% mai puține decât anul trecut, în timp ce cel mai vândut SUV, Nissan Qashqai, a ajuns la un volum de 136.239 exemplare vândute, după o creștere de 8,4%, vânzări pe care nu le-a mai atins niciun SUV vreodată în Europa.
Segementul SUV-urilor compacte, din care face parte și Qashqai, este în continuare cel mai vândut, dar cele din segmentul B sunt la o mică distanță. Cele mai vândute 15 SUV-uri compacte, potrivit datelor colectate de Jato Dynamics, se apropie deja de 1 milion de mașini vândute în primele 6 luni, iar împreună cu cele care nu apar în clasament depășesc, de asemenea, un record.
Dacă le adăugăm și pe cele din segementul B-SUV, unde se află și Dacia Duster, avem circa 2,3 milioane de SUV-uri vândute în UE în acest an, dintr-o piață de 8,4 milioane de autoturisme vândute. Este o cotă de 28,3% din piața auto europeană, acaparată de SUV-uri. Iar prognozele vorbesc despre o dublare în următorii ani.
În clasamentul SUV-urilor compacte, după Nissan Qashqai, cel mai vândut este VW Tiguan, care este, de altfel și vedeta anului, având cea mai mare creștere, peste 75% față de anul trecut. Modelul s-a lansat anul trecut, astfel se explică rata mare de creștere, dar faptul că a devenit al doilea vândut SUV din Europa arată potențialul său. De altfel, există posibilitatea ca Tiguan să devină până la finele anului cel mai vândut. La fel de explozive au fost și vânzările Peugeot 3008, un model lansat anul acesta și care a urcat direct pe locul al treilea în top. Acesta a surclasat rivalul său francez, Renault Kadjar, reușins să atragă clienți și din celelalte piețe majore (Big Five). Celelalte două SUV-uri nou intrate pe piață, Seat Ateca și Mazda CX-5, s-au comportat diferit. Modelul spaniol a reușit să urce în top 10, cu speranțe pentru lunile care urmează (a intrat cu o cotă de 3,3% din segment). Modelul japonez a intrat pe piață timid, dat fiind și faptul că a fost introdus treptat pe unele piețe, fiind vândut în paralel cu vechiul model.
În clasamentul SUV-urilor subcompacte (B-SUV), lider este Renault Captur, un model care a reușit ăs cucerească piața încă de la lansarea sa și care este în prezent într-o ușoară scădere, din cauza aglomerării pieței. Principalii rivali sunt Peugeot 2008 și Opel Mokka, acesta din urmă având și avantajul că poate fi comandat și cu tracțiune 4x4. Dacia Duster se află pe un onorant loc patru, dar pare că pentru moment și-a oprit ascensiunea, în așteptarea noii generații, din toamnă. Modelul fabricat la Pitești are o cotă de peste 3 procente din piața europeană de SUV-uri și peste 7% din segmentul din care face parte, B-SUV.
Toată lumea așteaptă, de altfel, noile lansări din acest an, printre care Opel Crossland, T-Roc, Citroen C3 Aircross, Seat Arona, Kia Stonic și Hyundai Kona, care vor tulbura cu siguranță apele în segment. Dintre modelele nou intrate pe piață în 2017, Toyota C-HR poate fi considerată vedeta segmentului, nu doar pentru formele sale science-fiction, care au prins la public, dar și pentru vânzările bune, care au adus micul SUV la o cotă de piață de 2,6% din segment, în doar câteva luni.
Cele două sub-segmente, B și C acoperă aproximativ 75% din totalul SUV-urilor, restul fiind reprezentate de SUV-urile mari, din clasa D sau peste (VW Touareg, Renault Koleos, Nissan X-Trail și cele premium, precum BMW X5, Audi Q7 sau Merceds GLE)