Reglementările și condițiile de piață noi de anul trecut au determinat prăbușirea de 4 ori a veniturilor companiei Farmaceutica Remedia Deva, care mizează pe o redresare în 2016. Acționarii au aprobat în AGA un buget consolidat cu un profit net puțin peste 700.000 de lei, în plaja celui de anul trecut, dar venituri totale în creștere cu o treime. „Va fi un an de tranziție”, spune directorul general Robert Mihail Peloiu.
Scăderea în medie cu 20% a prețurilor medicamentelor și obligativitatea separării activității de distribuție de cea a vânzării prin farmaciile de retail a bulversat anul trecut piața farma. Avocatul Adrian Bulboacă a caracterizat drept un veritabil „război” acest cocktail de schimbări în cadrul unui eveniment organizat de una dintre protagonistele „tranșeelor”, compania Farmaceutica Remedia Deva (RMAH). Nu a fost contrazis de directorul general al companiei, Robert Mihail Peloiu, care mai degrabă a încuviințat: „Cam așa... Da”.
Intervievat ulterior de Profit.ro, acesta a nuanțat că poate exprimarea este poate prea dură. Realitatea de fond, însă, rămâne: „A fost un an foarte greu”. Profitul net al Remedia s-a prăbușit de aproape 4 ori, la 791.000 de lei, conform rezultatelor anuale consolidate aprobate în Adunarea Generală Ordinară a Acționarilor de ieri, de la 3,05 milioane lei în 2014, după ce compania a tăiat pentru luni bune relațiile comerciale cu lanțurile terțe de farmacii.
Acum ar trebui să fie revenirea „postbelică”. „Anul acesta nu o să fie la fel de greu, dar nici ușor nu o să fie”, spune Peloiu. În bugetul consolidat pentru 2016 compania mizează pe venituri totale de 327 milioane lei, cu 34,40% mai mari decât cele de 243,30 milioane lei raportate la 31 decembrie 2015.
Una dintre sursele acestei creșteri ar urma să fie din livrările de medicamente pentru spitale, Farmaceutica Remedia câștigând o licitație pentru a asigura distribuția în contul unui producător din primii trei, spune Cristian Poll, director adjunct în cadrul companiei, care adaugă faptul că obiectivul legat de acest nou producător este moderat. „Așteptăm cu interes alte licitații”, a mai afirmat acesta.
În ceea ce privește cifra de vânzări, el completează că nu este vorba despre o majorare propriu-zisă, ci la o întoarcere la valorile din 2014. „Vrem să revenim acolo unde eram în urmă cu exact doi ani de zile”, a declarat Poll.
Și-au sacrificat vânzările pentru tăierea unei surse de risc
La jumătatea anului trecut, perspectiva reducerii prețului la medicamente a determinat Farmaceutica Remedia să sisteze livrările cu alte lanțuri farma de retail, aprovizionând doar farmciile proprii. Nu au mai fost aprovizionate stocuri considerate riscante, divizia de distribuție către terțe farmacii fiind astfel sacrificată. "Riscurile ar fi fost mult prea mari din punctul de vedere al încasării banilor”, spune Peloiu. Consecința: scădere în volume și valori.
Analiza post-factum la nivelul companiei le confirmă că a fost decizia bună. La stocuri de 10-15 milioane dolari, un discount de 10% s-ar fi tradus printr-un șoc de 1 milion de dolari sau chiar 1,5 milioane dolari.
Pericolul cel mare erau farmaciile mici, unde au fost mai multe cazuri în care acestea au luat marfa și apoi s-au declarat în insolvență. Riscurilor de neplată li se adaugă problema întârzierii viramentelor. La nivelul spitalelor amânările sunt de 90 de zile și în scădere, cu Casa de Asigurări de 60 de zile, în timp ce în raport cu farmaciile plățile se fac în medie la 120 de zile de la livrarea mărfurilor, explică Poll.
Directorul general Peloiu amintește că la acest capitol piața cunoaște ameliorări pentru că în urmă cu doi ani întârzierile erau chiar și de 360 de zile. „Erau lucruri groaznice”, spune el.
Sunt pregătiți pentru preluări „în sânge”
Bulversarea pieței poate da naștere, însă, și la oportunități. Farmaceutica Remedia ia în calcul extinderea, dar numai prin achiziții în condiții de stres ale unor firme care intră în faliment sau își cer insolvența. „Ne uităm în primul rând la cei care s-au avântat, care au cheltuit mai mult decât trebuia”, spune Peloiu.
Compania avea în situația financiară la nivelul lui decembrie 2015 pe bilanțuri 20 milioane lei, însă directorul general știe să facă distincția între cash-ul care trebuie ținut pentru finanțarea activității curente și cel care poate fi folosit pentru creșterea companiei. Este o eroare de manual pe care au făcut-o alți competitori și care le-a atras probleme.
Mai degrabă sursa pentru astfel de achiziții o reprezintă capacitatea de îndatorare. „Nu avem un leu de dat la bancă”, a declarat Peloiu. Pe poziția finanicară consolidată, datoriile pe termen lung sunt de 1,47 milioane lei, iar raportul dintre capitalul împrumutat și capitalul propriu este la un liniștitor 0,8%. Pe de altă parte, Farmaceutica Remedia are datorii curente de 98,94 milioane lei, în scădere cu 8,2% față de 107,78 milioane lei la 31 decembrie 2014.
Robert Mihail Peloiu, director general Farmaceutica Remedia
Investitorii instituționali, prezenți la evenimentul organizat ieri de companie au întrebat dacă au în vedere emisiunea de obligațiuni pentru a obține finanțare. „Nu, dar asta nu înseamnă că nu putem să ne gândim”, a răspuns Peloiu. Din declarațiile acordate ulterior pentru Profit.ro, ne-am dat seama că perspectivele sunt mai degrabă reduse. Finanțarea bancară este mai ieftină și mai facilă în momentul acesta decât lansarea de obligațiuni corporative, ne-a explicat directorul Remedia.
Reia, însă, că așteaptă capitularea unor competitori pentru a face achiziții. „Oamenii luptă până în ultimul moment, dar la un moment dat nu mai pot”, spune Peloiu. La prețuri bune și în situații bune vor cumpăra. Dacă nu ies calculele de rentabilitate, nu vor face achiziții doar de dragul de a se dezvolta. Se consideră în poziția confortabilă de a aștepta astfel de ocazii. „Încercăm să profităm de oportunități. Am fost destul de strânși la pungă. Ne-am văzut de treaba noastră; n-am făcut prostii, n-am făcut șmecherii”, a adăugat Peloiu.
De ce s-au prăbușit acțiunile pe bursă
Profitabilitatea nu se va redresa anul acesta. Bugetul de venituri și cheltuieli consolidat aprobat ieri de acționari include scenariul unui profit net de 700.000 de lei. La acest nivel, spun reprezentanții pieței, prețul acțiunilor nu are motive să crească pentru moment, fiind justificat din punct de vedere fundamental.
Titlurile cu simbolul RMAH s-au prăbușit cu peste o treime față de valorile de tranzacționare din zona de 0,30 lei/acțiune de la finele anului 2013 și prima parte a lui 2014. Un nou minim al ultimilor 3 ani a fost atins în aceste zile la 0,19 lei/acțiune, ceea ce ar da companiei Farmaceutica Remedia o capitalizare bursieră de 20,16 milioane lei (4,50 milioane euro).
Valentin-Norbert Țăruș, acționar majoritar cu 66,50% din acțiuni și președinte al Consiliului de Administrație, nu dă o relevanță mare prețului de piață, având în vedere lichiditatea mică. Este coștient de faptul că free-float-ul mic, undeva sub 17%, reprezintă un impediment pentru parcursul și vizibilitatea la bursă a companiei.
„Prețurile acțiunilor nu au fost niciodată legate de rezultatele financiare ale companiei”, spune și Peloiu. Investitori de portofoliu vin „aproape în fiecare an” interesându-se de achiziție, însă interesul este pentru pachete mai mari. Instituționalii se uită la lichiditate și aceasta îi împiedică să cumpere pentru că apoi se gândesc la cum ies ulterior. „Nu iau expunere, ceea ce este de înțeles”, mai adaugă directorul general.
Statul a determinat reorganizarea grupului și comprimarea marjelor
Preocuparea sa merge către activitatea propriu-zisă a companiei. Aceasta a resimțit și un al doilea șoc anul trecut, respectiv schimbarea reglementărilor care îi silește să separe activitatea de distribuție de cea a farmaciilor de retail. Grupul abia se consolidase și acum trebuie să facă mișcarea de sens contrar. „Trebuie să o luăm de la capăt” - spune interlocutorul nostru - „Am învățat să facem lucruriel într-un fel; acum o să le facem în alt fel.”
Anul 2015 a fost al unor decizii rapide în niște condiții de piață extrem de dure. Statul și-a tras partea lui ieftinind medicamentele, iar producătorii încearcă să-și conserve rentabilitatea. Acesta este contextul reducerii marjelor de profit. Nu este o noutate, explică Peloiu, aproape în fiecare an Farmaceutica Remedia pierzând câte un procent la marja brută. Indicatorul este la 13,25% pentru 2015, față de 14,71% în 2014, 15,61% în 2012 și 16,94% în 2011. Sub acest aspect România nu arată ca o țară cu profitabilitatea din piețele emergente.
Nu este normal să avem farmacie la fiecare colț de stradă
În rentabilitate lovește și concurența acerbă. Este realitatea care ridică nedumeriri și în rândul oamenilor de pe stradă: cum de sunt atâtea farmacii la distanțe atât de mici? Reluăm întrebarea pentru directorul general al Remedia. Este de acord că nu este o normalitate și că în alte țări nu vedem același fenomen. „Nu s-a respectat legea”, ne spune, adăugând că este vorba și despre problema expansiunii prea avântate a unor lanțuri.
Costurile de închiriere pentru lanțurile de retail au scăzut în ultimul an pentru că principalele beneficiare - farmaciile și băncile - au avut ambele probleme. Totuși, încă spațiile sunt scumpe. „Chiriile sunt foarte mari”, arată Peloiu.
Îl întrebăm cum va găsi anul viitor compania. „Cu câteva farmacii în plus”, ne răspunde. Vede 2016 ca pe un an de tranziție: „Vrem să-l trecem cu bine.” În ceea ce privește parametrii financiari din anul 2017 este, însă, precaut. La solicitarea Profit.ro, Peloiu a refuzat să dea orice indicații pentru piață în această privință: „Este prematur.”