Comisia Europeană a solicitat autorităților române explicații cu privire la proiectul de lege prin care dreptul de proprietate asupra terenurilor Romexpo ar fi transmis în mod gratuit Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR), care le deține acum doar în folosință gratuită, indică date analizate de Profit.ro. Bruxelles-ul întreabă autoritățile de ce folosința gratuită a terenului, pentru o perioadă de 49 ani, acordată în anul 2004, nu ar constitui deja ajutor de stat. Mai mult, Comisia arată că noua lege prevede atribuții clare pentru CCIR în sensul de întreprindere și implicare în proiecte de afaceri.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Camera de Comerț si Industrie a României beneficiază, pentru o perioadă de 49 de ani, până în anul 2053, de un drept de folosință gratuită asupra terenurilor corespunzătoare Complexului Expozițional Romexpo constituit din construcțiile aflate în proprietatea Romexpo și amplasate pe terenul acordat în folosință gratuită Camerei de Comerț și Industrie a României.
De asemenea interesant: Proiecut de lege, semnalat de Profit.ro încă de la inițierea acestuia, a fost adoptat în septembrie anul trecut și viza o modificare mai largă a Legii camerelor de comerț, plecând de la situația centrului expozițional Romexpo. Proiectul prevede ca dreptul de proprietate asupra terenurilor Romexpo va fu transmis în mod gratuit Camerei de Comerț si Industrie a României, care le deține acum doar în folosință gratuită. Proiectul a fost inițiat de PMP, dar susținut atât de PSD, cât și de PNL.
Este bine și de știut: Regulile de ajutor de stat se aplică în toate situațiile în care sunt îndeplinite criteriile prevăzute la art. 107 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. În conformitate cu aceste prevederi, este considerată ajutor de stat orice măsură care îndeplinește, cumulativ, următoarele criterii: i) este acordată de stat sau din resurse de stat, inclusiv din resurse ale unităților administrativ-teritoriale; ii) favorizează anumite întreprinderi sau sectoare; iii) distorsionează sau amenință să distorsioneze concurența; iv) afectează comerțul între statele membre.
La Romexpo este pregătită o investiție de aproape 3 miliarde euro - anunțată în premieră de Profit.ro - în cel mai mare plan din București și unul din cele mai mari în România: cele mai înalte clădiri, cea mai mare piață, cel mai mare coworking.
Romexpo a ajuns la o înțelegere cu dezvoltatorul ieșean Iulian Dascălu, generând nemulțumirea NEPI Rockastle, de asemenea interesat de proiect.
CITEȘTE ȘI EFdeN, cu sprijinul ENGIE, pune România pe harta inovației sustenabile. Prestigioasa competiție de locuințe solare, Solar Decathlon Europe 2023, se va desfășura la BucureștiÎn toamna anului trecut, Coaliția pentru Dezvoltarea României (CDR), o organizație reprezentativă a mediului de afaceri, a transmis că dezaprobă decizia Parlamentului României de a transfera cu titlu gratuit un teren cu suprafața de 46 ha din zona de nord a Capitalei din proprietatea statului în proprietatea unei entități private. Potrivit CDR, decizia este lipsită de fundament economic, de transparență procedurală într-un moment în care economia României traversează o perioadă dificilă, ceea ce conferă acestei decizii un caracter îndoielnic și ridică semne de întrebare privind corectitudinea întregului proces, indiferent care ar fi numele beneficiarului.
Președintele Iohannis a retrimis, la finalul lunii trecute, Parlamentului spre reexaminare proiectul de lege, după publicarea, la începutul lunii martie, a deciziei Curții Constituționale, care a admis sesizarea de neconstituționalitate asupra proiectului formulată de deputați aparținând grupurilor parlamentare ale USR, UDMR.
CITEȘTE ȘI Digitalizarea activităților în siguranță și cu valoare legalăCCIR ar trebui tratată ca firmă
Documente oficiale analizate de Profit.ro indică acum faptul că proiectul de lege a intrat în atenția Comisiei Europene, care, printr-o ultimă scrisoare, transmisă în 12 martie, cere autorităților române să explice motivul pentru care Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) nu ar trebui considerată o întreprindere, ținând seama de jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene, fiind astfel exceptată de la aplicarea normelor privind ajutoarele de stat.
Comisia a observat că ”pe pagina sa de internet, Camera de Comerț și Industrie din România face publicitate serviciilor pe care le oferă: posibilitatea de a închiria săli de conferință sau spații de birouri, organizarea de evenimente, cursuri de afaceri și ateliere”. De asemenea, sunt prezentate ”societățile pe care le deține și alte produse sau servicii pe care le vinde: CCR vinde cărți de afaceri și fumizează servicii comerciale contra cost, cum ar fi „certificatele partenerilor de risc", care sintetizează infonnații complexe bazate pe rezultatele financiare ale întreprinderilor, necesare pentru luarea deciziilor privind aspectele comerciale și gestionarea riscurilor”.
”Vă rugăm să explicați în detaliu motivul pentru care CCIR nu ar trebui considerată o întreprindere, ținând seama de jurisprudența CJUE, menționată mai sus. Vă rugăm să explicați, de asemenea, motivul pentru care CCR este exceptată de Ia normele privind ajutoarele de stat, având în vedere activitățile sale ce constau în furnizarea de servicii și bunuri pe o piață în concurență cu operatori care urmăresc obținerea de profit”, arată Comisia Europeană.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV DOCUMENT ANAF acordă angajaților agenției încă zece zile de concediu, suplimentar față de cel obișnuit. Concediul suplimentar este prevăzut de lege pentru cei care primesc sporul de condiții vătămătoareFolosința gratuită a terenurilor Romexpo, posibil ajutor de stat
Bruxelles-ul mai arată că terenurile Romexpo au fost folosite gratuit de către CCIR, începând cu 2004, pentru activități de interes public, cum ar fi târguri și expoziții.
”Vă rugăm să explicați de ce dreptul de folosința gratuită a terenului, pentru o perioadă de 49 ani, nu ar implica un avantaj selectiv în sensul normelor privind ajutoarele de stat, având în vedere activitățile economice pe care CCIR fe desfășoară alături de eventualele activități de interes public. În plus, vă rugăm să furnizați toate actele juridice relevante (sau un link web) și orientările administrative privind orice obligații de interes public care ar justifica folosința gratuită a terenului drept compensație pentru Servicii de Interes Economic General (SIEG) și ar demonstra că valoarea folosinței gratuite nu compensează în mod excesiv costul prestării SIEG și nici nu subvenționează vreuna dintre activitățile economice secundare pe care le desfășoară CCR”, solicită Comisia.
CITEȘTE ȘI Mai multe activități - excluse de la finanțarea acordată prin IMM InvestNoua lege întărește calitatea de firmă a CCIR
Comisia Europeană mai arată că proiectul de lege prin care se acordă dreptul de proprietate asupra terenului public conferă, de asemenea, noi drepturi și competențe CCR, cum ar fi: posibilitatea de a fi implicat în alte forme de asociere economică în scopul desfășurării activităților sale, inclusiv prin punerea în aplicare a proiectelor de dezvoltare urbană durabilă care vizează susținerea mediului de afaceri.
”Vă rugăm să clarificați și să explicați de ce noile atribuții conferite CCIR nu s-ar califica drept activități economice în sensul jurisprudenței instanțelor europene și de ce, în ceea ce privește aceste activități, CCIR nu s-ar califica drept întreprindere în sensul legislației privind ajutoarele de stat, de vreme ce CCIR ar oferi bunuri și servicii pe piețe competitive, cum ar fi proiectele de dezvoltare imobiliară și urbană”, mai cer funcționarii Comisiei.
CITEȘTE ȘI Granturile de investiții pentru IMM-uri - posibil disponibile la începutul verii. Măsura 3 a fost abandonată din cauza neregulilor investigate acum de DNA, Curtea de Conturi, DLAF și Corpul de Control al Prim-ministrului - surseConsiliul Concurenței: Se poate ajunge la investigare oficială și suspendarea dreptului de folosință
Într-un document oficial analizat de Profit.ro, și Consiliul Concurenței atrage atenția asupra faptului că, în cazul în care forul european nu primește suficiente informații, serviciile sale ar putea fi obligate să propună emiterea unei decizii de furnizare a informațiilor, iar ulterior s-ar putea ajunge
”În situația în care serviciile Comisiei nu primesc informații de la autoritățile române care să clarifice aceste aspecte, ar putea fi deschisă procedura oficială de investigare, în baza informațiilor disponibile. În acest caz, Comisia poate adopta o decizie prin care să solicite statului membru să suspende acordarea oricărui ajutor ilegal până la adoptarea de către Comisie a unei decizii privind compatibilitatea ajutorului cu piața internă, iar dacă ajutorul a fost acordat, după ce îi acordă statului membru în cauză posibilitatea de a-și prezenta observațiile, Comisia poate adopta o decizie prin care îi solicită statului membru recuperarea provizorie a oricărui ąjutor ilegal, până la adoptarea unei decizii privind compatibilitatea ajutorului cu piața internă, dacă sunt îndeplinite toate criteriile următoare: (a) în conformitate cu o practică consacrată, nu există îndoieli cu privire la caracterul de ajutor al măsurii în cauză; (b) o intervenție este urgentă; (c) există un risc serios de prejudiciere semnificativă și ireparabilă a unui concurent”, arată Consiliul Concurenței.
CITEȘTE ȘI Noul program Kurzarbeit, promulgat: Reducerea programului - cu ”acordul” salariaților. Schimbări și la acordarea și decontarea indemnizațiilorAutorii proiectului precizează însă că, în baza legislației actuale, Camera de Comerț și Industrie a României nu poate valorifica dreptul său de folosință gratuită în vederea demarării ”amplelor obiective investiționale propuse”, autorizațiile de construire/desflințare fiind acordate doar titularilor de drepturi reale principale.
Prin urmare, proiectul prevedea inițial transmiterea cu titlu gratuit a acestor terenuri în proprietatea Camerei de Comerț, sub condiția neschimbării destinației și înstrăinării acestora pentru 30 de ani.
”Noua dezvoltare aferentă zonei Complexului Expozițional Romexpo este gândită ca un parc expozițional permanent cu funcțiune multiplă, cu capacitatea de a concentra evenimentele expoziționale majore, naționale și internaționale, prin poziția strategică în centrul de business al capitalei României, constituind punctul de întâlnire pentru publicul larg, oamenii de afaceri, reprezentanții mediului guvernamental și legislativ, academic, asociativ, profesional, al cercetătorilor etc. Pavilionul Central Romexpo va fi parte integrantă a noii dezvoltări, care are premisele de a avea un impact major asupra traiectoriei de evoluție a capitalei, precum și potențialul de a transforma Bucureștiul într-unul dintre principalele puncte de destinație pentru întreaga Europă”, susțin inițiatorii proiectului.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Suprataxarea Biden ar putea ținti și afacerile americane din România. Casa Albă vrea impozit minim pe profit în întreaga lumeProiectul de lege a fost propus în Senat pentru respingere de către comisia de industrii, dar, fiind retrimis la comisie pentru un raport suplimentar, în cele din urmă a fost adoptat în mod tacit în luna iulie a anului trecut.
În Camera Deputaților, PSD și PNL au căzut de acord să îl voteze în prima ședință de vot a noii sesiuni legislativ. Astfel, formei adoptate în comisia de industrii, a cărei propunere a fost adoptată și de comisia juridică a Camerei Deputaților, forma adoptată a proiectului prevede dispozițiile de mai jos.
(1) Terenurile proprietate privată a statului transmise în folosinţa gratuită a Camerei de Comerț și Industrie a României până la data intrării în vigoare a prezentei legi, care nu sunt revendicate, se transmit cu titlu gratuit în proprietatea Camerei de Comerț și Industrie a României, în vederea desfăşurării exclusiv a activităţii specifice cu caracter de continuitate.
(2) În cazul terenurilor menţionate la alin.(1) pentru care există cereri de restituire în curs de soluţionare, transmiterea cu titlu gratuit a dreptului de proprietate către Camera de Comerț și Industrie a României se face numai după clarificarea regimului lor juridic.
(3) Guvernul României, prin Secretariatul General al Guvernului, emite, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, hotărârea prin care se transmite cu titlu gratuit dreptul de proprietate pentru terenurile prevăzute la alin.(1) şi, respectiv, în termen de 30 de zile de la data soluţionării definitive a cererilor de revendicare, pentru terenurile prevăzute la alin.(2).
(4) Terenurile dobândite de Camera de Comerț și Industrie a României în condiţiile prezentei legi nu pot fi vândute/ipotecate şi nu li se poate schimba destinaţia stabilită conform alin.(1) timp de 49 de ani de la data dobândirii dreptului de proprietate.”
(5) Nerespectarea dispoziţiilor alin. (1) - (4) atrag nulitatea absolută a hotărârii de transmitere a proprietăţii şi repunerea în situaţia anterioară.
CITEȘTE ȘI Codul Muncii, noi schimbări: Semnătura electronică, folosită la contracte de muncă, instruirea angajaților și în relația cu statul. Plus facilități fiscaleProiectului i s-au opus deputații USR și UDMR, care au și sesizat Curtea Constituțională cu privire la prevederile adoptate.
Liderul deputaților USR, Cătălin Drulă, a susținut, în acest context, că este vorba de un ”tun imobiliar” inițiat de PMP și susținut de PNL și PSD, deoarece terenuri în valoare de până la 400 milioane de euro sunt transmise din proprietatea publică a statului în proprietate privată în mod neconstituțional., în loc de a fi licitate și vândute la cel mai bun preț.
Liderul deputaților PNL, Florin Roman, care a susținut proiectul, a afirmat în schimb că ar fi vorba de o situație similară terenurilor Academiei Române, iar scopul transferului este de dezvoltare a activităților expoziționale.
De partea cealaltă, Camera de Comerț și Industrie a României a transmis că proiectul prin care statul îi dă dreptul de utilizare gratuită a terenurilor Romexpo timp de 49 de ani a trecut testul constituționalității, iar o eventuală vânzare a lor va necesita plata unor despăgubiri de 300 de milioane de euro către CCIR.
Camera de Comerț precizează că terenul aferent Complexului Expozițional Romexpo este deja în folosința CCIR până în anul 2053, potrivit unor hotărâri de lege din anul 2004 prin care s-au dispus transmiterea unor terenuri în suprafață de 9,83 ha și, respectiv, de 403.867 mp, proprietate privată a statului, din administrarea Camerei de Comerț și Industrie a României și a Municipiului București în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat”, precum și darea în folosința gratuită a Camerei de Comerț și Industrie a României și a Municipiului București, pe o perioadă de 49 de ani, a terenului corespunzător.
„Arătăm încă o dată faptul că, Guvernul României, prin H.G. nr. 501/2010, a încercat să retragă CCIR inclusiv dreptul de folosință gratuită asupra acestor terenuri, însă, ca urmare a Deciziei nr. 3522/2013 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (I.C.C.J.) – Secția de Contencios Administrativ și Fiscal, irevocabilă, pronunțată în Dosarul nr. 6370/2/2010, în ședința publică din 19 martie 2013, instanța supremă a anulat hotărârea Guvernului și a consfințit dreptul CCIR de utilizare gratuită a acestor terenuri pentru 49 de ani”, potrivit CCIR.
CCIR afirmă că tot ceea ce se regăsește deasupra terenurilor Romexpo, și anume: platforme betonate, clădiri, hale etc. reprezintă proprietate privată. „În consecință, orice încercare a statului de a vinde acest teren ar putea fi făcută numai cu despăgubirea prealabilă și la justa valoare a CCIR, estimată, conform discuțiilor din comisiile de specialitate din Parlament, la 300 de milioane de euro (mult peste prețul pieței în ceea ce privește valoarea terenului)”, potrivit instituției.
CCIR menționează că toate camerele de comerț din Europa (ex.: Germania, Austria, Italia, Franța) au legi speciale prin care statul asigură mijloace de finanțare indirecte pentru ca acestea să-și poată exercita în condiții adecvate atribuțiile și competențele.
Totodată, CCIR precizează că proiectul de lege pentru modificarea legii camerelor de comerț din România, care a trecut testul constituționalității anterior promulgării, are în vedere exclusiv CCIR și nu o altă entitate.