România ar deveni singurul stat membru al Uniunii Europene ce aplică cu caracter obligatoriu și general sistemul privind plata defalcată a TVA, dacă va fi aplicată măsura anunțată de Ministerul Finanțelor, consideră specialiștii în domeniul fiscalității din cadrul companiei de consultanță PwC România.
Ministerul Finanțelor a publicat recent proiectul de ordonanță privind plata defalcată a TVA (split payment), măsură prevăzută în programul de guvernare al actualului guvern PSD-ALDE și care urmează să se aplice din 1 octombrie, care prevede că toate companiile plătitoare de TVA trebuie să deschidă conturi separate pentru plata taxei, din care numai pot folosi bani decât cu acordul Fiscului, iar orice greșeală în plata TVA va atrage o amendă de 50% din sumă, scrie News.ro.
„Noul sistem privind plata defalcată a TVA va genera dificultăți de cash-flow majore la nivelul companiilor, costuri suplimentare și sarcini adiționale pentru contribuabili legate de adaptarea sistemelor IT și a programelor de contabilitate, gestionarea plăților, precum și cu modificarea procedurilor interne de lucru. De asemenea, companiile vor suporta costuri adiționale cu comisioanele bancare generate de creșterea semnificativă a tranzacțiilor bancare și cu eventualele sancțiuni impuse în cazul unor erori sau întârzieri de implementare”, a declarat directorul departamentului de consultanță fiscală și juridică din cadrul PwC România, Mihaela Mitroi.
CITEȘTE ȘI Firmele și persoanele fizice cu datorii la stat trebuie să mai aștepte puțin noua amnistie. Politicienii au intrat în vacanță fără a aviza actulConsultantul atrage atenția asupra consecințelor implementării sistemului, atât la nivelul contribuabililor, ce vor avea dificultăți operaționale în vederea implementării sistemului într-un termen extrem de scurt, precum și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), care va avea sarcini suplimentare cu privire la aprobarea solicitărilor de transfer a unor sume din contul de TVA în contul curent.
„Pentru implementarea acestui sistem este necesară obținerea unei aprobări din partea Comisiei Europene privind aplicarea unei măsuri de derogare de la Directiva de TVA, întrucât limitarea scopului în care pot fi utilizate sumele de TVA colectată și implicit a dreptului de dispoziție asupra acestora este asimilată cu un drept de dispoziție al administrației fiscale asupra sumelor de TVA", a afirmat Mitroi care a mai subliniat faptul că "o asemenea măsură nu a fost implementată în niciun alt stat membru al Uniunii Europene, un sistem similar fiind propus spre implementare doar opțional în Polonia și numai pentru anumite sectoare specifice din economie unde riscul evaziunii fiscale este ridicat în Italia, care a obținut și o derogare în acest sens".
PwC România susține necesitatea implementării unor măsuri de creștere a gradului de colectare a TVA la bugetul de stat și combatere a evaziunii fiscale, însă astfel de măsuri trebuie să fie întotdeauna proporționale cu scopul urmărit și documentate prin studii de impact.
Potrivit proiectului de ordonanță, sistemul privind plata defalcată a TVA se va aplica opțional începând cu 1 septembrie 2017, urmând a fi obligatoriu începând cu 1 octombrie 2017.
Conform noului sistem privind plata defalcată a TVA ce se dorește a fi implementat, la momentul efectuării unei livrări de bunuri sau prestări de servicii furnizorul va avea obligația de a comunica beneficiarului un cont dedicat de TVA (deschis la unități ale trezoreriei statului sau la instituții de credit), urmând ca beneficiarul să efectueze plata contravalorii TVA în contul de TVA al furnizorului, fiecare factură având, în acest sens, două plăți aferente, una pentru TVA, respectiv, una pentru baza impozabilă, au precizat consultanții PwC România.
Potrivit analiștilor fiscali, sumele încasate în contul de TVA pot fi folosite de către contribuabili doar pentru a achita la rândul lor TVA datorată către furnizorii acestora sau către bugetul de stat la termenele stabilite de lege.
În cazul încasărilor în numerar, cu cardul sau prin substitute de numerar, contribuabilul va avea obligația virării în contul de TVA propriu a sumelor de TVA aferente în termen de cel mult trei zile lucrătoare de la încasare.
Sumele din contul de TVA pot fi transferate către un cont curent al titularului numai cu aprobarea prealabilă a ANAF, procedura și condițiile de aprobare urmând a fi publicate.