Ofertele pe care furnizorii concurențiali le vor face consumatorilor casnici în perioada următoare, în perspectiva liberalizării pieței de la 1 iulie, vor depinde de anticipațiile acestora privind costul de achiziție al gazelor din partea a doua a anului. Chiar dacă deocamdată pe piețele centralizate nu a fost efectuată nicio tranzacție cu livrare în trimestrul al treilea, un indiciu ar fi prețul gazului cu livrare în trimestrul al doilea. Până în prezent a fost realizată o singură tranzacție cu livrare în perioada aprilie-iunie, la un preț de 70 de lei/MWh.
Astfel, pe 11 februarie, pe OPCOM a fost o tranzacție cu 250 de MWh/zi pentru întreg trimestrul al doilea (în total 7,5 GWh) la un preț cu doar 2 lei peste cel reglementat, de 68 lei/MWh.
Dacă prețul s-ar păstra și pentru tremestrul al 3-lea, când, potrivit legislației în vigoare, ar trebui liberalizată piața, furnizorii ar avea un cost minim de furnizare de 110 lei/MWh (70 lei/MWh - costul de achiziționare a gazului, 31,49 lei/MWh tarif de distribuție - Engie și 30,27 lei/MWh - E.On, și alți 8-9 lei/MWh tarif de transport plătit către Transgaz și costurile de funcționare ale furnizorilor).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cu alte cuvinte, restul sumei conținute în ofertele pe care le vor transmite consumatorilor va reprezenta marja de profit a furnizorului, tarifele de înmagazinare apărând doar în perioadă de iarnă.
E.ON și Engie controlează autoritar furnizarea de gaze în regim reglementat pentru populație, cu o cotă de piața cumulată de aproape 93% în septembrie anul trecut, potrivit celor mai recente date publice ale ANRE (44,02% - E.ON, 48,81% - Engie), fiind și cei mai mari operatori de rețele de distribuție a gazelor din România, prin subsidiarele Delgaz Grid și Distrigaz Sud Rețele.
În prezent, E.ON Furnizare practică un preț reglementat, aprobat de ANRE, de furnizare a gazelor pentru clienții casnici cu cel mai mic consum anual (de cel mult 280 MWh pe an) de 136,49 lei/MWh, iar Engie – unul de 125,17 lei/MWh. Distribuitorii de gaze asociați, Delgaz Grid (E.ON) și Distrigaz Sud Rețele (Engie) au tarife reglementate de distribuție (care intră în componența prețului de furnizare) de 30,27, respectiv 31,49 lei/MWh.
În condițiile în care prețul de achiziție s-ar situa în apropierea celui de 70 de lei/MWh din prima tranzacție efectuată cu livrare în trimestrul al doilea, rezultă că cei doi mari furnizori ar putea prezenta propriilor clienți (pentru a nu-i pierde în favoarea altor furnizori concurențiali) oferte mai atractive decât cele actuale, la preț reglementat.
Și asta pentru că marja de profit este una considerabilă, de până la 26,5 lei/MWh în cazul E.On, respectiv până la 15 lei/MW în cazul Engie.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Surse: Guvernul ia în calcul renunțarea la încasarea redevențelor offshore în bani în favoarea plății în naturăCea mai ieftină ofertă de furnizare concurențială pentru clienții casnici din localitățile unde distribuitor este Delgaz Grid din grupul E.ON, cum ar fi Iași, Timișoara sau Cluj-Napoca, este în prezent de 131,09 lei/MWh, cu 3,95% sub prețul reglementat al E.ON Furnizare.
Engie, în schimb, a prezentat o ofertă situată la nivelul actualului preț reglementat, ceea ce sugerează că ar dori să realizeze după momentul liberalizării o marjă de profit de15 lei/MWh.
Totuși, facturile achitate de consumatorii casnici ar putea fi mai mari, și asta nu din cauza furnizorilor, ci a Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), care ar putea majora tarifele interne de transport percepute de Transgaz pentru a compensa diminuarea considerabilă a veniturilor din tranzitul internațional.
Așa cum a scris Profit.ro, Transgaz se așteaptă să încaseze în 2020 o treime din veniturile realizate anul trecut din transportul internațional de gaze, ceea ce va reduce profitul companiei cu 65%, ca urmare a reconfigurării traseului gazelor rusești către Balcani de la 1 ianuarie 2020. De la începutul anului, prin cele trei conducte de tranzit din Dobrogea nu a curs nicio moleculă de gaz rusesc.
În proiectul de buget pentru 2020, Transgaz anticipează obținerea a 115,9 milioane de lei din tarifele percepute pentru transportul internațional, cu circa două treimi sub valoarea de 327,5 milioane lei estimată pentru 2019.
Principala consecință este o reducere similară, cu 65%, a profitului net bugetat pentru 2020, de la o valoare estimată pentru 2019 de 306 milioane lei la 108,5 milioane lei.
O altă necunoscută este cea dacă liberalizarea va mai avea sau nu loc. Ordonanța 1/2020, care elimină mai multe prevederi ale controversatei OUG 114/2018, este în vigoare însă a fost deja respinsă în Senat, prima cameră sesizată. Camera decizională este Camera Deputaților.