Guvernul a pregătit alocarea a peste 1,44 miliarde lei pentru moderrnizarea și dezvoltarea Portului Constanța, respectiv a infrastructurii rutiere, de apă și canlizare și de distribuție a energiei electrice, în încercarea de a face față solicitărilor de trafic tot mai mare, în contextul războiului din Ucraina.
De asemenea important: Portul Constanța, pentru care Fondul Proprietatea a anunțat, prin intermediul Profit.ro, că este dispus să își vândă acțiunile spre listare la bursă în actualul context geopolitic-economic, avea anul trecut o capacitate anuală planificată de operare de aproximativ 100 de milioane de tone. Proiectele de dezvoltare promise de autorități se ridicau anii trecuți la peste 500 milioane euro și presupun modernizarea și extinderea infrastructurii existenre, precum și dezvoltarea etapizată a proiectului unei insule artificiale.
CITEȘTE ȘI Noi schimbări fiscale pregătite de Guvern: Impozitarea dobânzilor la titluri de stat, acciza pe băuturi cu conținut ridicat de zahăr, scutirea IT-iștilor de Pilonul II, impozitul pe câștiguri la bursă scade, urcă la 70% confiscarea unor venituriAcum, Guvernul a pergătit actele normative prin care să aprobe investiții de 1,44 miliarde lei, cea mai mare parte din fonduri europene, pentru dezvoltarea și modernizarea portului.
Modernizarea infrastructurii rutiere
Un prim obiectiv de investiții face parte din Master planul infrastructurii rutiere și de acces a Portului Constanța și vizează extinderea, modernizarea și reabilitarea drumurilor și pasajelor din Portul Constanța.
Amplasamentul lucrărilor este Incinta Port Constanța, zonele Constanța și Midia.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 721.300.583 lei.
Durata de realizare a investiției este de 36 luni, dintre care durata de realizare a proiectului tehnic 8 luni și durata de execuție 28 luni, de la data emiterii ordinului de începere.
”Căile de acces în port și rețeaua de drumuri interioare au fost proiectate înainte de anul 1989, fiind legate la rețeaua de drumuri din oraș pe care era permisă circulația de autovehicule grele. Deși în acea perioadă traficul derulat prin port era mai mare decât în prezent, ponderea traficului auto din traficul total era mult mai mică decât în prezent, fiind preponderent traficul pe calea ferată. După 1990, structura traficului de mărfuri s-a modificat ca urmare a schimbării nevoilor economice atât naționale, cât și ale statelor riverane Dunării. De exemplu, a scăzut traficul de produse lichide (țiței și produse petroliere) și de minereu, în timp ce traficul de cereale și cel de containere a crescut, transportul acestora se realizează în mare măsură pe cale rutieră, concomitent pe apă”, arată autoritățile.
În aceste condiții, se constată că există decalaj între dezvoltarea infrastructurii rutiere, în defavoarea celei feroviare, în condițiile în care drumurile sunt vechi și pe alocuri insuficiente. În ultimii ani, au fost realizate o serie de reparații care au redus starea de degradare a rețelei rutiere existente dar care nu pot satisface traficul de mărfuri derulat prin port.
CITEȘTE ȘI VIDEO Târguiala Guvernului la Bruxelles pe costul ajutorării Ucrainei și Republicii Moldova. Ciolacu: 3,5% din PIB. Comisia Europeană: Doar 1,5% din PIBInfrastructura de alimentare cu apă și canalizare în Portul Constanța
Principalele deficiențe ale sistemului de alimentare cu apă al Portului Constanța - zona Constanța sunt: starea fizică îmbătrânită a rețelelor de alimentare cu apă; starea tehnică precară a rezervoarelor și a stațiilor existente de pompare a apei; inexistența rețelelor de alimentare cu apă în zone mari din domeniul portuar aflate în proces de dezvoltare economică.
Conductele de apă uzată, unele dintre ele, cu precădere cele realizate în perioada 1950-1990, prezintă dese avarii, fapt ce permite deversarea apei uzate în mediul înconjurător.
Rețelele de canalizare pluvială, deși sunt separate de rețelele de ape uzate, au aceleași probleme.
Dacă în Portul Vechi cât și în Portul Nou apele meteorice sunt preluate aproape de pe toată suprafața, în zona de sud lungimea rețelei reprezintă numai 17% din total, insuficientă, raportată la întregul areal și la perspectiva de dezvoltare a Portului.
În Portul Vechi încă este în funcțiune o conductă din 1947, iar cea mai nouă datează din 1977. Conductele din Portul Nou sunt de dată mai recentă (1969 - 1997), fiind amortizate în proporție de peste 53%. În Zona Sudică, începută în 1978, primele rețele au fost puse în funcțiune începând cu 1987 și au gradul de amortizare mai scăzut (cca. 40%).
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 165.917.804 lei.
Durata de realizare a investiției este de 32 luni, dintre care durata de realizare a proiectului tehnic 8 luni și durata de execuție 24 luni, de la data emiterii ordinului de începere.
CITEȘTE ȘI VIDEO Ciolacu - nou atac la microîntreprinderi, acum de la Bruxelles. ”Este adevărat, e greu să dai explicații."Infrastructura de distribuție a energiei electrice
Având în vedere că în zona de nord a Portului Constanța o parte a distribuției energiei electrice se realizează la tensiunea de 6 kV printr-o rețea de distribuție cu un grad avansat de uzură, iar în zona de sud a Portul Constanța distribuția energiei electrice se face în prezent prin rețele electrice subterane de 20 kV, posturile de transformare 6/0,4 kV, respectiv 20/0,4 kV în mare parte învechite și uzate fizic și moral, investițiile vor îmbunătăți parametrii de distribuție a energiei electrice livrată consumatorilor portuari.
În situația existentă rețeaua electrică prezintă următoarele dezavantaje:
- funcționarea la tensiunea de 6 kV - o tensiune de tehnologie învechită, care aduce pierderi și căderi de tensiune în rețea;
- posturile de transformare 6/0,4 kV sunt învechite și uzate fizic și moral;
- unitățile de transformare sunt cu nivel ridicat de pierderi de energie;
- parte dintre PT-uri sunt prevăzute cu baterii de condensatoare cu reglaj manual pentru compensarea energiei reactive, majoritatea cu durata de viață depășită;
- cablurile, în majoritatea cazurilor, prezintă un grad de uzură avansat.
Obiectivul investiției este continuarea etapei I de modernizare a sistemului electroenergetic existent, cu etapa a II-a, prin trecerea de la 6 kV la 20 kV a instalațiilor din sistemul de distribuție a energiei electrice din zonele Port Vechi, Port Nou (ce include și zona Fluvio-Maritimă) și Port Sud (Agigea) și identificarea soluțiilor constructive/variante tehnice și tehnologice care să stea la baza realizării următoarei faze de proiectare și execuției lucrărilor.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este de 557.673.977 lei.
Durata de realizare a investiției este de 36 luni, dintre care durata de realizare a proiectului tehnic 11 luni și durata de execuție 25 luni, de la data emiterii ordinului de începere.
Finanțarea tuturor investițiilor se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Programul Transport (PT) și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor.