Consiliul Legislativ consideră că olbigarea angajatorilor de a completa și transmite date către Registrul general de evidență a salariaților (REVISAL) prin firme specializate în resurse umane, contabili sau anumite persoane desemnate în acest sens ar îngrădi libertatea ecoonomică și recomandă Guvernului să nu adopte aceste prevederi pregătite deja într-un proiect de act normativ.
De ce este important: Registrul general de evidență a salariaților (REVISAL) se întocmește în format electronic. Angajatorii completează și transmit datele online în registru, pe portalul Inspecției Muncii. Aceștia se autentifică cu parolă pentru transmiterea online a acestor date. Datele din registru, transmise de angajatori, se stochează într-o bază de date administrată de Inspecția Muncii. Așadar, pentru transmiterea datelor, angajatorii se autentifică pe portalul inspecției muncii, acolo unde există baza de date online în care sunt păstrate datele și informațiile din registru.
Este bine de știut: Conform unel legi intrate în vigoare în luna mai 2022, registrul general de evidență a salariaților (REVISAL) devine accesibil online pentru salariați și foști salariați, iar aceștia vor putea descărca astfel un extras prin care pot dovedi vechimea în muncă și/sau în specialitate. Anterior, salariații trebuiau să se adreseze angajatorului sau Inspecției Muncii pentru un astfel de document.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Obligație nouă pentru angajatori propusă de Guvern privind completarea datelor din REVISAL
Printr-un proiect de act normativ redactat la Ministerul Muncii, Guvernul vrea ca angajatorii să poată contracta serviciul de completare și transmitere a datelor în REVISAL prin încheierea de contracte de prestări servicii cu:
a) servicii externe specializate în resurse umane și salarizare coordonate de către un expert în legislația muncii;
b) cu servicii externe de contabilitate autorizate de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).
Completarea și transmiterea datelor în registru va mai putea fi realizată, conform proiectului, de către reprezentantul legal al angajatorului ori de către una sau mai multe persoane desemnate de către acesta sau, în cazul instituțiilor publice, de angajați care au aceste atribuții stabilite prin fișa postului.
Acum, normele în vigoare prevăd că angajatorii pot contracta serviciul de completare și transmitere a datelor în REVISAL cu orice prestatori care respectă prevederile privind protecția datelor cu caracter personal, completarea și transmiterea datelor putând fi realizată și ”de către una sau mai multe persoane nominalizate prin decizie scrisă” de către angajatorii privați.
CITEȘTE ȘI Trotinete electrice - Guvernul vrea ca poliția locală să îi poată amenda pe conducătoriConsiliul Legislativ consideră că noile norme constituie restrâng libertatea economică
Obligarea angajatorilor de a completa și transmite datele în REVISAL exclusiv prin intermediul anumitor persoane, cât și limitarea accesului persoanelor la desfășurarea unei activități economice constituie ingerințe în libertatea economică în sensul exercitării unei activități economice și al posibilității restrângerii acesteia, potrivit Consiliului.
”Cu privire la textele propuse (...), semnalăm că acestea urmăresc și vor avea ca efect imediat limitarea capacității de exercițiu a angajatorilor și implicit îngrădirea libertății economice prin obligarea acestora de a folosi ca intermediar pentru realizarea operațiunilor de completare a registrului general de evidență a salariaților și de transmitere a datelor către inspectoratului teritorial de muncă, atunci când nu realizează operațiunile în mod nemijlocit, exclusiv anumite persoane (fizice sau juridice) cu un anumit obiect de activitate - servicii externe specializate în resurse umane și salarizare, coordonate de către un expert în legislația muncii sau servicii externe de contabilitate autorizate de CECCAR, fără ca o astfel de condiționare sau îngrădire să cunoască reglementare la nivel de lege”, arată Consiliul, care subliniază că în Codul muncii nu există vreo prevedere în acest sens.
Consiliul Legislativ nu înțelege nici de ce contabilii ar putea fi autorizați să completeze actele de muncă din REVISAL.
”Nu rezultă nici din normele propuse (...) rațiunea pentru care servicii externe de contabilitate, autorizate de CECCAR, ar avea dreptul exclusiv de a completa și transmite date registrului general de evidență a salariaților, dat fiind că aceste operațiuni nu au nicio legătură cu activitatea de contabilitate, în accepțiunea Legii contabilității nr. 82/1991”, subliniază Consiliul Legislativ.
Totodată, Consiliul consideră că normele prin care se acordă dreptul exclusiv de a completa și transmite date în REVISAL serviciilor externe specializate în resurse umane și salarizare coordonate de către un expert în legislația muncii sunt lipsite de previzibilitate, deoarece serviciul extern specializat în resurse umane și salarizare, alături de expertul în legislația muncii nu sunt reglementate la nivel primar decât prin enunțarea denumirilor, fără indicarea unor condiții care trebuie îndeplinite sau a unor prevederi legale aplicabile din Codul muncii, care, prevede într-o manieră incompletă și lipsită de precizie serviciile externe specializate în resurse umane si salarizare.
CITEȘTE ȘI Sistemul IT care va elibera și digitaliza certificatele de naștere sau căsătorie mai întârzie un an”Drept consecință a celor de mai sus, întregul proiect trebuie reconsiderat și reformulat”, conchide Consiliul Legislativ, care arată că prevederile cu privire la contractarea unor servicii externe sau privind desemnarea strict a anumitor persoane pentru completarea sau transmiterea datelor în REVISAL.
”Nu este prezentată nicio rațiune obiectivă pentru acordarea exclusivității accesului la activități economice de completare și transmitere a datelor în registrul de general de evidență a salariaților pentru persoane fizice sau juridice organizate ca servicii externe specializate în resurse umane și salarizare coordonate de către un expert în legislația muncii sau cu servicii externe de contabilitate autorizate de CECCAR, măsurile propuse nefiind dispuse prin lege (ca act al Parlamentului) și nefiind nediscriminatorii, necesare sau proporționale cu scopul legitim urmărit, scop care, de altfel, nu este menționat”, susține Consiliul.
După cum a relatat Profit.ro, Consiliul Legislativ s-a remarcat recent prin faptul că a avizat negativ proiecte legislative ale actualului premier Marce Ciolacu, inițiate de acesta în calitate de deputat.
În luna mai, Consiliul Legislativ a avizat negativ proiectul de lege inițiat de liderul PSD Marcel Ciolacu, împreună cu câțiva colegi, prin care magazinele fizice sau din online ar trebui să semnalizeze produsele realizate din materii prime românești cu drapelul național al României, riscând amenzi de până la 100.000 lei în caz contrar. Consiliul Legislativ și-a motivat decizia prin faptul că proiectul stabilește în sarcina comercianțior o obligație pe care nu o pot îndeplini în lipsa informațiilor furnizate de către producători, singurii în măsură să specifice proveniența materiilor prime folosite.
Ulterior, în iulie, Consiliul Legislativ a avizat negativ un alt proiect de lege inițiat de premierul Marcel Ciolacu, în calitate de deputat, prin care propune alocarea anual, începând din 2024, de la bugetul de stat, a unei sume în lei, echivalentă cu 2 milioane euro, pentru Mitropolia Basarabiei, Republica Moldova, mitropolie care este parte componentă a Bisericii Ortodoxe Române. În acest caz Consiliul arată că propunerea încalcă principiul constituțional al separației și echilibrului puterilor in stat, deoarece măsura nu poate fi impusă prin lege, ci printr-un act normativ al puterii executive.