Statul român se pregătește să ″naționalizeze″ contra cost un teren de 80 de hectare din Mangalia, aflat în proprietatea companiei de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, din portofoliul Ministerului Economiei, și închiriat de aceasta grupului olandez Damen, relevă date analizate de Profit.ro. Compania de stat este acționar majoritar, cu 51% din capital, la Damen Shipyards Mangalia SA, societatea mixtă ce administrează șantierul naval omonim, în timp ce Damen deține 49% din acțiuni, plus controlul managementului operațional.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Terenul reprezintă incinta principală a șantierului.
Măsura este pregătită în condițiile în care Damen a dat România în judecată la o curte internațională de arbitraj, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și despăgubiri de jumătate de miliard de euro, din cauza faptului că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023 pentru îndeplinirea unui jalon PNRR, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.
În plus, foarte recent, Damen a cerut insolvența societății mixte care operează șantierul naval de la Mangalia.
Astfel, se vrea ca terenul menționat să fie trecut în domeniul public și în administrarea Ministerului Economiei, iar ulterior să fie concesionat prin atribuire directă aceleiași companii de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, actualul proprietar, ″care și-a asumat anterior trecerii bunului în proprietatea publică diverse obligații juridice pentru acesta, pe perioada existenței acestor obligații″, se arată într-un document analizat de Profit.ro.
Șantierul Naval 2 Mai SA va primi de la Ministerul Economiei, acționarul său majoritar, contravaloarea terenului, de peste 91 milioane lei, bani care vor proveni din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului.
″(…) măsura preconizată nu are impact negativ asupra contractului de închiriere ori asupra contractului de asociere încheiat între societatea Șantierul Naval 2 Mai SA și Damen Holding BV, semnat în data de 9.11.2018″, se menționează în document.
CITEȘTE ȘI FOTO Mbappe a cumpărat vila deținută de Gareth Bale la Madrid pentru 11 milioane de euroAcolo se arată că terenul prezintă o serie de caracteristici unice (construcție, reparații și mentenanță vase/construcții navale de mari dimensiuni care necesită acces direct la apă de mare adâncime) pe care alte terenuri cu ieșire la Marea Neagră de pe teritoriul României nu le au, sens în care se impune protejarea activului prin trecerea în domeniul public al statului și administrarea Ministerului Economiei, astfel încât să nu mai poată face obiectul unor tranzacții prin intermediul cărora ar exista riscul schimbării destinației ori neutilizării acestuia și să se asigure menținerea activități de construcție, reparație și mentenanță a vaselor/construcțiilor navale în regiunea Mangalia.
″(…) terenul situat în strada Portului, nr. 1, Mangalia, județul Constanța, aflat în patrimoniul societății Șantierul Naval 2 Mai SA, a făcut și face obiectul unor înțelegeri/contracte succesive, care nu au condus la o utilizare eficientă a acestuia raportat la caracteristicile sale unice, cu consecința lezării interesului social și de dezvoltare economică. În contextul amenințărilor și provocărilor în materie de securitate ce marchează spațiul geopolitic actual, respectiv al riscurilor asociate conflictului din vecinătatea țării, se impune adoptarea de către statul român, în considerarea prevederilor art. 47 și 135 alin. (2) lit. b) din Constituția României, a unor măsuri de securizare a acestui teren, respectiv de consolidare a unei capacități care trebuie să fie în măsură să asigure continuitatea unor activități (ex: de construcție, reparație și mentenanță a vaselor/construcțiilor navale) și configurarea unor alte tipuri de activități utile statului român. (…) O lipsă a mijloacelor care să permită desfășurarea acestei activității specifice în zonă, dintre care esențial este terenul cu acces la mare, ar afecta comunitățile din regiune prin încetarea acestei activități economice care ar genera o creștere a șomajului și ar afecta nivelul de trai al comunităților din regiune cu consecințe negative în plan economic și social″, se mai afirmă în document.