Companiile aeriene europene vor avea o tranziție precară după Brexit, din cauza incertitudinilor în creștere din sectorul de profil legate de ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, relatează Financial Times.
Directorul de marketing al Ryanair, Kenny Jacobs, se teme că susținătorii unui Brexit dur pun sub semnul întrebării proiectul acordului de tranziție care ar permite operatorilor aerieni să continue să efectueze zboruri libere între Marea Britanie și UE, din 2019, arată news.
Premierul britanic Theresa May a convenit în martie un proiect de acord, dar Jacobs este îngrijorat că presiunile venite din parte parlamentarilor pro-Brexit vor face ca acordul să nu fie semnat.
Asta ar însemna să nu existe un acord între Marea Britanie și UE la ieșirea din Uniune. Dacă se va întâmpla acest lucru, Ryanair, care are sediul în Irlanda, va pierde dreptul ca aeronavele sale să zboare fără restricții în Marea Britanie, fiind posibil să fie afectate și cursele pe care le efectuează în interiorul teritoriului.
CITEȘTE ȘI FOTO Trump amenință statele care se vor opune candidaturii SUA la organizarea Cupei Mondiale din 2026 cu sancțiuni economice și politiceDin perspectiva Marii Britanii, companii care își au sediul acolo, între care se află British Airways și Virgin Atlantic, ar pierde și ele dreptul ca avioanele lor să zboare fără restricții în Uniunea Europeană și Statele Unite.
Directorul general al Ryanair, Michael O’Leary, a avertizat anterior în privința riscului reprezentat de Brexit pentru companiile aeriene. În raportul financiar anual aferent perioadei 2016-2017, O’Leary a spus că până nu va exista claritate în privința termenilor finali ai relațiilor comerciale viitoare ale Marii Britanii cu UE vor exista incertitudini semnificative legate de zborurile dintre cele părți, începând din martie 2019”.
Sectorul aerian european trece oricum printr-o perioadă dificilă.
Air France-KLM caută un nou director general, după ce sindicatele au forțat în această lună demisia lui Jean-Marc Janaillac, iar grevele i-au provocat costuri de peste 300 de milioane de euro.
În 2017, trei companii aeriene europene de dimensiuni medii au dat faliment: Alitalia, Air Berlin și Monarch, în timp ce BA, care a preluat o participație de 4,6% la Norwegian Air, a primit două oferte de preluare respinse însă de consiliul său de administrație.