Marea Britanie are de-a face cu o „criză democratică” din cauza răspândirii unor „viziuni dăunătoare” și a manipulării datelor personale, este concluzia Comitetului pentru Mediul Digital, Cultură, Media și Sport (DCMS) al Parlamentului britanic, potrivit BBC.
Raportul comitetului va fi publicat oficial duminică, însă o copie a fost publicată pe blogul personal al lui Dominic Cummings, directorul grupării de campanie pro-Brexit Vote Leave. Conform comitetului, Cummings a refuzat să participe la investigație, el numind raportul ca fiind o „știre falsă”, susține News.ro.
DCMS a investigat dezinformarea și știrile false în urma scandalului Cambridge Analytica. Primul raport privind această investigație va sugera o reglementare mai dură pentru rețelele sociale. De asemenea, sunt propuse măsuri pentru a combate amestecul în alegeri.
Raportul avertizează că „țintirea unor viziuni partizane, care profită de fricile și prejudecățile oamenilor pentru a le influența votul” reprezintă o amenințare la adresa democrației.
Comitetul sugerează că ar trebui trase la răspundere rețelele sociale pentru conținutul „dăunător” din serviciile lor. Companii precum Facebook sau Youtube au susținut în repetate rânduri că sunt doar platforme, nu „publicații”. Ele au argumentat că nu sunt responsabile de conținutul postat pe site-urile lor.
Susținând că rețelele sociale nu se pot ascunde sub scuza faptului că sunt o platformă, comitetul a sugerat crearea „unei noi categorii de companie de tehnologie” care „nu ar fi nici o platformă, nici o publicație”, ci undeva la mijloc.
De asemenea, comitetul a informat că regulile pentru campaniile politice ar trebui adaptate pentru era digitală.
Sub noile reguli, ar trebui specificat întotdeauna cine este responsabil de fiecare reclamă politică iar rețelele sociale ar trebui trase la răspundere pentru amestecul în alegeri al unor persoane cu intenții malițioase.
Companiile de tehnologie ar trebui taxate pentru a finanța munca unor instituții precum Comisia Electorală sau Biroul Comisarului pentru Informații. De asemenea, banii obținuți din taxe vor fi redirecționați și către programe de educație și o campanie de informare a publicului, pentru a educa oamenii astfel încât să poată să identifice dezinformarea și știrile false.
În plus, rețelele sociale ar trebui examinate constant de o autoritate independentă, precum Autoritatea pentru Piață și Concurență.
Raportul a fost foarte critic la adresa Facebook: „Facebook ne-a îngreunat eforturile de a obține informații despre compania lor. Pare că ei au impresia că problema va dispărea dacă nu vor publica informații și reacționează doar când sunt presați. Martorii lor nu au vrut sau nu au putut să ofere răspunsuri complete.”
Raportul definitiv urmează să fie publicat la sfârșitul acestui an.