Ministerul Finanțelor susține punctul de vedere al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) referitor la inițiativa parlamentară privind plafonarea tarifelor RCA, care consideră că proiectul de lege introduce în mod evident o serie de măsuri în contradicție cu prevederile legislației europene, pentru care România are deja deschisă o procedură de infringement, continuarea demersurilor de adoptare a acesteia atrăgând riscul ca România să fie sancționată de către Curtea Europeană de Justiție.
ASF susține că tarifele de primă pentru asigurarea RCA au fost liberalizate potrivit angajamentului asumat de România prin programul de aderare la structurile europene, angajament ce privește implementarea regulilor economiei libere de piață cu respectarea celor patru libertăți fundamentale ale Uniunii Europene.
Instituția precizează că, potrivit Constituției României, în urma aderării la Uniunea Europeană, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum și celelalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate față de dispozițiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Autoritatea mai precizează că, potrivit Directivei 2009/138/CE3, nici ASF și nicio altă autoritate a statului nu are competența de a interveni în sensul aprobării tarifelor de primă pe care un asigurător intenționează să le practice.
Totodată, ASF spune că una din normele instituției (Norma nr. 20/2017) prevede o serie de măsuri, astfel încât, eventuala creștere a tarifelor de primă să fie legată în principal de creșterea daunei medii înregistrate de către asigurători însă, chiar și așa, prin intermediul reprezentanței României la Bruxelles, Comisia Europeană a procedat la deschiderea unei acțiuni de infringement, al cărei obiect este modalitatea de transpunere în legislația națională a dispozițiilor Directivei Solvabilitate II și a Directivei privind asigurarea auto, cu scopul de a asigura convergența legislației naționale cu directivele europene în materie.
"În vederea soluționării acestei cauze, în anul 2019, Guvernul României a înaintat Parlamentului României un proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, care are în vedere conformarea legislației naționale cu prevederile legislației comunitare incidente și care prevede eliminarea oricărei restricții în ceea ce privește stabilirea tarifelor RCA de către asigurători, acesta fiind adoptat de către Senatul României în anul 2020, iar la momentul de față acesta se află în analiza comisiilor permanente din cadrul Camerei Deputaților (PL-x nr. 165/2020) pentru raport", scrie în punctul de vedere al ASF.
Autoritatea precizează că inițiativa legislativă introduce în mod evident o serie de măsuri care sunt în contradicție cu prevederile legislației europene, pentru care România are deja deschisă Cauza de infringement nr. 2018/4075, continuarea demersurilor de adoptare a acesteia atrăgând riscul ca România să fie sancționată de către Curtea Europeană de Justiție.
CITEȘTE ȘI Tranzacție surpriză - Țiriac vinde Țiriac Leasing către Banca TransilvaniaProfit.ro a anunțat, în noiembrie 2021, că un grup de deputați PNL și UDMR a depus la Senat o inițiativă legislativă pentru modificarea legislației privind asigurările obligatorii RCA, care prevede plafonarea prețurilor acestor polițe la nivelul tarifului de referință stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).
Parlamentarii susțin că, în urma "falimentului City Insurance", ceilalți asigurători au "ridicat nejustificat" prețurile la RCA, situație care a condus de foarte multe ori la imposibilitatea reînnoirii polițelor. În plus, ieșirea City Insurance din piață "a creat o pseudojustificare de a elucta câștiguri financiare greu de suportat de către cetățenii care trebuie să încheie asigurări civile obligatorii".
Profit.ro a mai anunțat, în decembrie 2021, că autoritățile pregătesc un set de propuneri avansate acum pentru creșterea gradului de cuprindere în asigurări RCA, precum implementarea unui sistem informatic care să depisteze, prin intermediul informațiilor furnizate de camere video, autovehiculele care circulă fără o poliță RCA valabilă. Sistemul are în vedere interconectarea bazelor de date ale Ministerului de Interne și ale Ministerului Transporturilor.
CITEȘTE ȘI Concurență pentru epavele auto ale Fondului de Garantare a Asiguraților, în contextul retragerii autorizației de funcționare a City InsuranceMinisterul Finanțelor are deja în dezbatere un proiect de OUG pentru modificarea Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto, prezentat anterior de Profit.ro, iar instituția a prezentat o serie de recomandări care au ca scop protecția, menținerea și stimularea concurenței și a unui mediu concurențial normal.
Printre acestea sunt posibilitatea ca polițele RCA să poată fi încheiate exclusiv pentru perioade de 6, respectiv 12 luni, în cazul persoanelor fizice. Opțiunea pentru o asigurare încheiată pe o perioadă de multiplu de o lună conduce la creșterea costurilor asigurătorului. De asemenea, a fost propusă eliminarea prevederii prin care asigurătorii sunt obligați să practice aceleași tarife indiferent de canalul de distribuție folosit. Impunerea folosirii aceluiași tarif constrânge posibilitatea reală a asigurătorlor de a practica tarife diferite, pentru anumite canale de distribuție, cum ar fi vânzările directe online, supuse unor costuri mai mici de vânzare decât canalele clasice (agenți, brokeri sau alți intermediari).
Subscrierile RCA reprezintă o treime din piața asigurărilor generale și de viață.