Fostul președinte Traian Băsescu crede că Guvernul Orban ar trebui să profite de suspendarea pentru câteva luni a restricțiilor bugetare impuse de Pactul de Stabilitate și Creștere și să împrumute 25 de miliarde de euro pentru a relansa economia prin finanțarea unor proiecte de dezvoltare.
Băsescu susține că, dacă s-ar afla la guvernare, ar împrumuta 8 miliarde de euro de la Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru a relansa proiectul autostrăzii Transilvania, care beneficiază deja de proiecte de execuție pe tronsoane de la Brașov până la Borș și de viaducte, poduri și tronsoane de autostradă începute și abandonate și care se degradează în lipsa finalizări.
“Licitație? Exclus! Atunci când a fost lansat proiectul, Ministerul Transportului a avut evaluarea prețului pe kilometru calculat de comisia ministerului. Aș actualiza prețul cu inflația, aș adăuga un profit de 10 la sută și aș atribui lucrarea prin negociere directă pe tronsoane numai constructorilor români. Pentru că până la la criză de dragul atribuirii lucrărilor numai firmelor străine distrugând constructorii români, din împrumut aș plăti datoriile statului față de constructori. În costul lucrării aș introduce un cost mediu al forței de muncă de 1500 Euro net pe salariat în construcții. Aș garanta credite pentru capital de lucru necesar reluării activității IMM-urilor care fac producție de componente necesare contractorilor principali. Este singura soluție ca românii care au revenit în țară și au lucrat ca și constructori să rămână în țară”, afirmă fostul președinte.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Un alt proiect avansat de Băsescu vizează împrumutul a 3 miliarde de euro care să finanțeze extinderea rețelei de distribuție gaze naturale pentru populație de către Transgaz, proiect menit a antrena forță de muncă și comenzi pentru industrie.
“Aș împrumuta 10 miliarde de euro într-un credit sindicalizat BEI/RERD/BM pe care i-aș pune la dispoziția ANIF pentru decolmatarea canalelor de irigații repararea sistemelor de pompare, achiziția de sisteme fixe și mobile de irigații și aș furniza gratuit apă timp de trei ani în zonele afectate de secetă”, mai propune fostul președinte.
Tot în domeniul agricol, Băsescu avansează ideea unui împrumut de 4 miliarde de euro în vederea construirii a 8 – 10 centre de colectare legume, fructe și zarzavaturi.
“Cu siguranță aceasta este formula ca și producția românească de legume, fructe și zarzavaturi să ajungă în marile lanțuri de vânzare. Niciodată Hipermarketurile nu vor achiziționa produse de pe marginea drumului. Lansarea unui program de asemenea dimensiuni va antrena masiv forță de muncă în mod direct dar și un enorm număr de IMM-uri , firme de transport industrial, companii de transport persoane, firme de catering, capacități de cazare de una două stele/margarete. Toate aceste IMM-uri și intreprinderi familiale vor trebui să aibe acces la credite garantate de stat sau credite cu dobândă subvenționată. Nu în ultimul rând, din cele 3,1 miliarde Euro parte din bani vor fi utilizați pentru spitale, plată șomaj tehnic și finanțare IMM-uri”, afirmă Băsescu.
În opinia fostului președinte, guvernul va fi principalul flămând de pe piața financiară și va trebui să înceapă prin a împrumuta bani în primul rând de la populație. “Vor trebui făcute emisiuni mari eventual cu titluri nenominale și cu drept de achiziție nelimitat. Până la urmă, moral sau imoral și banii de la saltea sunt bineveniți în timp de criză”, crede Băsescu.
Nici Banca Națională nu scapă de recomandările fostului șef de stat.
“BNR trebuie să asigure lichidități aproape nelimitate pe piață prin reducerea provizioanelor băncilor comerciale și prin ce a făcut BCE în timpul lui Draghi și continuă acum Lagard (Christine Lagarde - actualul președinte al BCE - n.r), sau dacă pare mai nobil urmând exemplul Rezervei Federale. Știu că nu place NOBILILOR de la BNR, dar va trebui făcut. Și guvernul și firmele și de ce nu și populația vor avea nevoie să împrumute bani mulți”, sugerează Băsescu
Fostul președinte consideră că actuala criză ridică o problemă în principal pe partea de cerere, acesta fiind și motivul pentru care propune acest New Deal, menit a injecta bani în economie prin lucrări publice de infrastructură.
“Repornim (economia - n.r.), dar marea problemă este cine cumpără. Vrea cineva să cumpere superbul nou model Ford produse la Craiova ? Nu știm. Vrea cineva să cumpere acum autoturisme Dacia? Nu știm. Vrea cineva să cumpere pompele de extracție țiței produse de americanii de la Lafkin la Ploiești ? Nu știm, mai ales că prețul țițeiului a fost pur și simplu prăbușit de acest virus perfid”, explică acesta.