Benzina s-a ieftinit astăzi pentru prima dată de la finalul lunii septembrie, după decizia liderului pieței de a reduce prețurile carburanților cu 5 bani/l atât în stațiile Petrom, cât și în cele OMV. Prețul motorinei, în schimb, a fost micșorat în 3 rânduri în ultimele 10 zile, fiind cu 11 bani/l mai redus decât cel de pe 8 noiembrie, ceea ce a făcut ca diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei să coboare sub 1,3 lei/l, după ce în urmă cu o lună atinsese un nivel record de 1,5 lei/l.
Începând cu 30 septembrie, când a început perioada scumpirilor la benzină încheiată joi, prețurile la acest combustibil în stațiile Petrom s-a majorat cu 68 de bani/l, iar cele la motorină cu 57 bani/l.
În urma ieftinirilor de joi, prețul benzinei standard în stațiile Petrom din capitală a coborât la 7,13-7,19 lei/l, iar cele la motorină la 8,41-8,44 lei/l.
Similar în cazul stațiilor OMV, unde benzina standard costă 7,24-7,28 lei/l, iar diesel-ul 8,49-8,52 lei/l.
CITEȘTE ȘI Peste un sfert dintre tinerii români nu lucrează și nu studiazăCompaniile concurente au scumpit, în schimb, cu excepția MOL, benzina cu un ban pe litru în ultimele 24 de ore, însă, probabil, așa cum obișnuiesc, vor efectua în următoarele ore o mișcare similară liderului pieței, atât la benzină, cât și la motorină.
Evoluția prețului benzinei în stațiile din capitală
Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât sub 1,3 lei/l, după ce în urmă cu o lună atinsese un nivel record de 1,5 lei/l. În această perioadă, benzina s-a scumpit într-un ritm de peste 2,5 ori mai rapid ca motorina, în ultimele 10 zile combustibilul diesel ieftinindu-se chiar.
La prima vedere, situația este paradoxală, atât timp cât România își acoperă necesarul de benzină din producția internă, însă importă aproximativ o treime din motorina consumată, ca multe di celelalte state europene. Iar motorina era importată în principal din Rusia.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Comisia Europeană a anunțat noile norme Euro 7, care scad emisiile NOx și particulele de fum. Europa va avea cele mai drastice norme. Constructorii susțin că va crește costul mașinilor fără un beneficiu realProbabil că, anticipând intrarea în vigoare a embragoului impus de UE importului de țiței rusesc (pe 5 decembrie) și de produse petroliere, inclusiv motorină, (pe 5 februarie), companiile autohtone, dar și cele europene, au importat masiv motorină, făcându-și stocuri pentru vremuri mai dificile.
Potrivit Oil Terminal, cantitatea de motorină manipulată a crescut în primele trei trimestre cu 72,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. E adevărat că o parte din aceasta este exportată în Ucraina, care recent a reintrodus accizele la importul de carburanți, însă evoluția prețurilor sugerează că importurile sunt în prezent suficiente pentru a acoperi cererea internă.
Evoluția prețului motorinei în stațiile din capitală
De altfel, potrivit OMV Petrom, și cererea internă de carburanți a avut o evoluție descendentă comparativ cu cea de anul trecut, reducându-se cu 3% în trimestrul al treilea, după ce în primul trimestru avansase cu 7%, iar în trimestrul al doilea coborâse cu 2%.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).