Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei a coborât la 1,2 lei/l, după ce în urmă cu o lună atinsese un nivel record de 1,5 lei/l, relevă date analizate de Profit.ro. În această perioadă, benzina s-a scumpit, în pofida ieftinirilor din ultimul timp, cu cel puțin 25 de bani, în timp ce motorina revenit, în urma micșorărilor de preț din ultimele 2 săptămâni, la nivelul înregistrat pe 19 octombrie în stațiile liderului pieței, OMV Petrom.
Astăzi dimineață, MOL a ieftinit benzina cu 5 bani/l și motorina cu 9 bani/l, în urma acestei mișcări diferența dintre prețul combustibilului diesel comercializat în stațiile din capoitală (8,39-8,43 lei/l) și cel cel al benzinei (7,19-7,23 lei/l) ajungând la 1,2 lei/l.
Similar în cazul stațiilor OMV, unde, în urma deciziei de astăzi a liderului pieței de a ieftini cu 5 bani/l motorina și de a păstra același preț la benzină, diferența dintre cele 2 prețuri a coborât la 1,21 lei. În stațiile OMV, motorina standard costă 8,40-8,43 lei/l (același preț ca pe 19 octombrie), iar benzina standard 7,19-7,23 lei/l (cu 25 de bani peste prețul de pe 19 octombrie).
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Dacă pe 19 octombrie liderul pieței vindea în stațiile Petrom din capitală motorina standard cu 8,32-8,35 lei/l și benzina standard cu 6,82-6,89 lei/l, prețurile practicate astăzi erau identice la motorină și de 7,08-7,14 lei/l la benzină.
Evoluția prețului motorinei și benzinei în stațiile din capitală din ultima lună
Diferența dintre prețul motorinei și cel al benzinei se situează la 1,25 lei/l în stațiile Rompetrol și la 1,29 în cele Lukoil.
La prima vedere, situația este paradoxală, atât timp cât România își acoperă necesarul de benzină din producția internă, însă importă aproximativ o treime din motorina consumată, ca multe di celelalte state europene. Iar motorina era importată în principal din Rusia.
CITEȘTE ȘI Isărescu, despre investigația Concurenței privind stabilirea ROBOR: Dobânzile nu au cum să fie prea ridicate, că sunt la jumătate din inflațieProbabil că anticipând intrarea în vigoare a embragoului impus de UE importului de țiței rusesc (pe 5 decembrie) și de produse petroliere, inclusiv motorină, (pe 5 februarie), companiile autohtone, dar și cele europene, au importat masiv motorină, făcându-și stocuri pentru vremuri mai dificile.
Potrivit Oil Terminal, cantitatea de motorină manipulată a crescut în primele trei trimestre cu 72,3% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. E adevărat că o parte din aceasta este exportată în Ucraina, care recent a reintrodus accizele la importul de carburanți, însă evoluția prețurilor sugerează că importurile sunt în prezent suficiente pentru a acoperi cererea internă.
De altfel, potrivit OMV Petrom, și cererea internă de carburanți a avut o evoluție descendentă comparativ cu cea de anul trecut, reducându-se cu 3% în trimestrul al treilea, după ce în primul trimestru avansase cu 7%, iar în trimestrul al doilea coborâse cu 2%.
Potrivit Centrului de Studii Tehnice Rutiere și Informatică (CESTRIN) al Companiei de Drumuri, consumul anual de carburanți pe rețeaua de autostrăzi și drumuri naționale este de 5,53 miliarde litri, din care 1,17 miliarde litri benzină (877 mii tone sau 21.12 % din totalul de combustibil consumat anual) și 4,36 miliarde litri (3,6 milioane tone sau 78,87% din totalul de combustibil consumat anual).