Multe dintre afacerile de familie din România au ajuns la momentul tranziției de la prima la a doua generație, iar media celor care reușesc tranziția este mai mare în România față de media la nivel global, potrivit unui studiu publicat luni de firma de consultanță EY.
”În România, multe dintre firmele de familie au ajuns la momentul tranziției de la prima la a doua generație, iar media celor care reușesc tranziția este mai mare în România față de media la nivel global, conform estimărilor noastre. Totodată, merită observat faptul că tânăra generație adoptă cu mai multă usurință noile tehnologii, multe dintre firmele nou apărute fiind din domenii legate de tehnologie, care necesită investiții mai mici în prima fază”, a spus un partener din cadrul EY România, Alexandru Lupea.
La nivel global, veniturile totale generate de cele mai mari 500 de afaceri de familie din lume au crescut cu 9,9% în ultimele 24 de luni, conform clasamentului global Global Family Business Index 2019, realizat de EY și Universitatea din St. Gallen, Elveția, scrie News.ro
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ OFICIAL Consumatorii casnici vor suporta integral achitarea contribuției de 2% pe cifra de afaceri a companiilor distribuitoare de energieÎn același timp, numărul afacerilor de familie din sectoarele bazate pe tehnologie a crescut semnificativ ca reprezentare în acest clasament în aceeași perioadă, de la 28% în 2017 la 38% în ediția din acest an.
Cea de a treia ediție bienală a Global Family Business Index (indicele global al afacerilor de familie) cuprinde o analiză a celor mai mari 500 de afaceri de familie din lume în funcție de venituri, în conducerea cărora sunt implicate cel puțin două generații.
”Pentru prima dată, clasamentul detaliază componența consiliului de administrație și profilul conducerii executive ale afacerilor de familie cuprinse în acesta, oferind informații despre guvernanța corporativă, influența celor care nu sunt membri ai familiei asupra strategiei de afaceri și diversitatea consiliului de administrație”, se arată în comunicat.
Astfel, indicele indică o tendință de creștere a reprezentării persoanelor din afara familiei în consiliile de administrație, 78% dintre nou intrații în aceste organisme de conducere nefăcând parte din familie. Cu toate acestea, diversitatea de gen la nivelul consiliilor de administrație încă lipsește, iar membrii familiilor care activează în consiliile de administrație ale companiei lor sunt, într-o majoritate copleșitoare, bărbați, potrivit studiului.
”Companiile mai noi au astfel tendința să atragă mai mult din expertiza și perspectiva directorilor externi, din afara familiei. În același timp, au mai puține șanse să selecteze astfel de oameni de conducere din rândul membrilor de familie față de afacerile de familie aflate la a treia sau la a patra generație. Prin introducerea acestui nou standard de referință atât pentru guvernanța corporativă, cât și pentru diversitatea de gen, se urmărește identificarea tendințelor de creștere a participării persoanelor din afara familiei în managementul companiilor respective. În același timp, în ce măsură se înregistrează în viitor o creștere a implicării femeilor”, se arată în comunicat.
În funcție de zonele geografice, Europa se situează pe primul loc, cu 46% dintre cele mai mari afaceri de familie din lume cu sediul pe continent, urmată de America de Nord, unde își au sediul 30% dintre companiile analizate.