Abia adoptată în urmă cu o lună, schema de compensare pentru pierderile suferite de industria HoReCa în urma pandemiei de coronavirus va fi modificată, impunând noi obligații firmelor și eliminând din responsabilitățile Guvernului. Astfel, în timp ce beneficiarii, care vor fi verificați de ANAF și vor plăti experți, sunt obligați să mențină activitatea 2 ani în loc de 6 luni, Guvernul nu va mai fi obligat să asigure plata granturilor în 30 de zile de la semnarea finanțării.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Guvernul Orban anunțase la începutul lunii decembrie că a adoptat ordonanța de urgență pentru acordarea unui ajutor nerambursabil destinat firmelor din sectorul turistic și Horeca, în vederea acoperirii parțiale, în cuantum de 20%, a pierderii din cifra de afaceri suferită în anul 2020, comparativ cu anul 2019. În prima reuniune a noului Guvern, premierul Cîțu a anunțat că, de fapt, ordonanța nu fusese adoptată, având nevoie de avize. În ultima ședință din 2020, noul Executiv a anunțat că a adoptat în cele din urmă schema de ajutor de stat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Documentul cu schimbările pregătite acum poate fi pus la dispoziția abonaților Profit Insider
În același timp, printr-o altă ordonanță de urgență, Guvernul a stabilit că în primele trei luni din 2021 sectorul HoReCa va fi scutit de la plata impozitului specific.
Marian Alecu, unul dintre cei mai puternici oameni din industria HoReCa, acționar în lanțul City Grill, atenționase într-o discuție cu Profit.ro că nicio firmă nu a primit încă sprijinul promis de la stat, iar întârzierea granturilor pe care ar fi trebuit să le primească firmele din industrie și a sprijinului prin programul Kurzarbeit fac ca peste 90% dintre operatorii de restaurante să riște să intre în colaps.
Între timp, în București, de pildă, restaurantele au fost redeschise la o capacitate de 30%, dar schema pentru industrie este încă nefuncțională și Guvernul pregătește modificarea acesteia printr-o ordonanță de urgență.
Schema de ajutor pregătită a fost anunțată în premieră de Profit.ro. Durata schemei de ajutor de stat este de la data adoptării până la 30 iunie 2021.
CITEȘTE ȘI De la afaceri de 50.000 la 4 milioane de euro, prin vânzarea onlineModificările pregătite
Conform proiectului menționat, Guvernul își propune, în primul rând, clarificarea aspectelor privind baza legală de înființare și funcționare a structurilor de primire turistice cu funcțiuni de cazare, a structurilor de alimentație, precum și a agențiilor de turism. Din aceste modificări reiese, de asemenea faptul că, organizațiile nonguvernamentale nu sunt eligibile pe această schema de ajutor de stat.
Acum, ordonanță adoptată de Executiv stabilește ca ”beneficiari de ajutor de stat - structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate, structuri de alimentație, înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României și agenții de turism licențiate, care își desfășoară activitatea pe teritoriul României”.
Această formulare va fi însă modificată și va avea următorul cuprins: ”beneficiari de ajutor de stat - structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate, structuri de alimentație, înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României și agenții de turism licențiate, care își desfășoară activitatea pe teritoriul României și care primesc ajutor de stat, conform acestei scheme, deținute de întreprinderi înființate în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, cu modificările ulterioare, sau în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri, aprobată cu modificări prin Legea nr. 301/2011, cu modificările și completările ulterioare, sau în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016”.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Schemele de ajutor de stat și de minimis pentru spectacole, festivaluri, librării și edituri. Granturile și modul de acordareÎn prezent, este stabilit că ”prezenta schemă de ajutor de stat se derulează până la 30.06.2021, plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată în 30 de zile, de la semnarea contractului de finanțare”.
Acum, Guvernul propune eliminarea termenului de 30 de zile, fiind prevăzut în schimb că ”plata sumelor corespunzătoare urmând a fi realizată în limita creditului bugetar”.
La un articol, legislația prevede acum că semnarea contractului de finanțare cu beneficiarul în cadrul schemei se va face până cel târziu la data de 30 iunie 2021, iar plata sumelor va fi efectuată în 30 de zile de la semnarea contractului de finanțare.
Acum, Guvernul va modifica articolul, arătând că plata sumelor se va face până cel târziu la data de 31 decembrie 2021.
CITEȘTE ȘI Soluțiile inteligente de video colaborare: o nouă dimensiune pentru creșterea productivității în mediul de lucru hibridExecutivul susține că termenul de plata de 30 zile stabilit inițial nu este ”fezabil”.
”Din cauza numărului foarte mare de beneficiari și a perioadei scurte în care trebuie făcute plățile către beneficiari, activitatea departamentului economic care efectuează plăți pe întregul minister se poate bloca”, arată Ministerul Economiei, care gestionează schema.
CITEȘTE ȘI Marile lanțuri de retail vor fi obligate să respecte termene și condiții mai stricte în relația cu furnizorii, ca măsură de prevenire a practicilor comerciale neloialeO altă modificare importantă privește bazei de calcul al ajutorului, în funcție de înregistrarea diferită în contabilitate a unor indicatori precum cifra de afaceri/valoarea totală a prestărilor de servicii/încasările obținute de firme.
Totodată, Executivul propune, însă, certificarea și asumarea bazei de calcul a ajutorului de către experți contabili, respectiv auditori financiari, recunoscuți de instituțiile acreditate în acest sens, în cazul granturilor mai mari de 50.000 euro. Plata acestor experți va fi asigurată de firme.
”Baza de calcul a ajutorului reprezintă:
a) pentru beneficiarii care raportează cifra de afaceri, diferența dintre cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2020 și cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2019.
b) pentru beneficiarii care aplică regimul special pentru agențiile de turism în conformitate cu dispozițiile art. 311 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, diferența dintre valoarea totală prestărilor de serviciii turistice efectuate, inclusiv marja, aferentă anului 2020 și valoarea totală a prestărilor de servicii turistice, inclusiv marja aferentă anului 2019.
CITEȘTE ȘI Lumea clocotește. Ce șanse are programul noului Guvern să fie respectat?c) pentru beneficiarii care țin evidența în partidă simplă, în conformitate cu dispozițiile Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, diferența dintre încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020 și încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019.
(3) Baza de calcul a ajutorului, calculată conform alin. (2), va fi certificată și asumată de către un expert contabil membru al Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, selectat și remunerat de către aplicant. Pentru valori ale grantului mai mari de 50.000 euro, baza de calcul va fi certificată și asumată și de către un auditor financiar membru al Camerei Auditorilor Financiari din România, selectat și remunerat de către aplicant.”
Ajutorul se acordă beneficiarilor sub forma unor granturi în vederea acoperirii parțiale în cuantum de 20% din baza de calcul, în anul 2020 comparativ cu anul 2019, dar nu mai mult de 800.000 euro la nivel de întreprindere unică. Cifrele utilizate trebuie să fie brute, și anume înainte de deducerea impozitelor sau altor taxe.
CITEȘTE ȘI Athenee Palace, controlată de George Copos, se retrage de la bursă după 24 de aniGuvernul mai propune ca beneficiarii schemei să fie agenții de turism care dețin licențe de turism valabile cel puțin de la data de 01.01.2019 și la data acordării ajutorului de stat, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 7911, 7912, 7990, structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare care dețin certificate de clasificare valabile cel puțin de la data de 01.01.2019 și la data acordării ajutorului de stat, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5510, 5520, 5530, 5590, structuri de alimentație, care desfășoară activități conform codurilor CAEN 5610, 5621, 5629, 5630, care sunt înregistrate în scopuri fiscale pe teritoriul României.
Schema adoptată prevede în prezent că beneficiarii au obligația menținerii activității pentru care au obținut finanțare pentru cel puțin 6 luni de la data semnării contractului de finanțare, dacă prin acte normative nu se instituie restricții de natură a impune suspendarea ori întreruperea activității comerciale. Perioada de suspendare ori întrerupere a activității comerciale nu se ia în calcul la determinarea termenului de 6 luni.
Guvernul va majora durata obligatorie de menținere a activității beneficiarilor la 2 ani, respectiv ”cel puțin 24 luni de la data plății sumelor”.
”Având în vedere că, prin schema de stat instituită prin prezenta ordonanță de urgență nu se impun anumite cheltuieli eligibile, termenul de menținere a activității fiind singurul criteriu impus pentru finanțare, s-a considerat ca termenul de 6 luni este prea permisibil”, subliniază guvernanții.
CITEȘTE ȘI Linia București Nord - Aeroport Henri Coandă, închisă pentru lucrări de întreținere, la nici două luni de la deschidereGuvernul va modifica și etapele de înregistrare pentru obținerea ajutorului de stat, care va fi detaliată în ghidul de implementare.
În schimb, este propusă ”verificarea ex-post, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, a corectitudinii si realității valorilor certificate, dar nu mai târziu de finalizarea perioadei de monitorizare”. Beneficiarii pot fi verificați însă și de Consiliul Concurenței.
În funcție de rezultatul verificării, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului demarează, dacă este cazul, procedura de recuperare a ajutorului de stat dobandit ilegal sau utilizat abuziv pentru alta activitatea decat cea aferentă codului CAEN pentru care a fost finanțat.
Astfel, în vederea acordării ajutorului, Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului va verifica corespondența dintre cifra de afaceri anuală obținută din activitatea eligibilă aferentă anilor 2019 și 2020, declarată pe propria răspundere de către aplicant în formularul de înscriere, cu valorile certificate și asumate de către expertul contabil și de către auditorul financiar, după caz. În cazul în care există neconcordanțe între aceste valori, aplicantul va primi decizie de respingere.
Verificarea corectitudinii și realității valorilor certificate și asumate de către expertul contabil și de către auditorul financiar, după caz, se realizeaza ex-post, dar nu mai târziu de finalizarea perioadei de monitorizare, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, pentru toate cererile de finanțare cu o valoare acordată/contractată mai mare sau egală cu 50.000 euro și prin eșantion de 10% pentru cererile de finanțare cu o valoare acordată/finanțată mai mică de 50.000 de euro.
Dacă se constată de către furnizor, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală sau Consiliul Concurenței, că la înscriere aplicantul a făcut declarații incomplete, nereale sau neconforme cu realitatea, precum și în cazul în care valorile cifrei de afaceri anuale obținute din activitatea eligibilă pentru care aplică aferentă anilor 2019 și 2020 certificate și asumate de către expertul contabil și auditorul financiar, după caz, nu au fost determinate corect ori nu corespund realității, furnizorul ajutorului de stat este obligat la recuperarea ajutorului de stat, în condițiile legii.
CITEȘTE ȘI Guvernul Cîțu acordă parlamentarilor un nou privilegiu: vor putea fi prefecți fără studii de specialitate. Prefecții și subprefecții devin demnitariProiectul mai prevede abrogarea din ordonanța de instituire a schemei a scutirii de impozit specific pentru HoReCa în primul trimestru din acest an, având în vederea că scutirea a fost adoptată de Guvernul Cîțu printr-o altă ordonanță, chiar în aceeași ședință în care a fost adoptată schema.
În ciuda acestor noi modificări pregătite și neadoptate încă, abia în termen de cel mult 60 de zile de la data intrării a noilor prevederi, prin ordin al ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, va fi aprobată procedura de implementare a schemei și va fi desemnată structura de specialitate din cadrul ministerului, responsabilă pentru implementarea schemei de ajutor de stat.