Majorarea facturilor la energie ca urmare a creșterii costurilor de achiziție ale furnizorilor pare a impulsiona consumatorii casnici să migreze către alte companii. În contextul liberalizării prețului energiei electrice pentru clienții casnici, furnizorii tradiționali încep să resimtă fluctuații ale cotei de piață, cu un potențial ridicat de accelerare a trendului în următorii ani.
„Cei patru furnizori tradiționali, Electrica, Enel, E.ON și CEZ, au înregistrat cumulat, la jumătatea anului 2021, o cotă de piață de 52%, cu 8 puncte procentuale mai mică față de anul 2011, când piața era încă reglementată, atât pentru clienții casnici, cât și pentru cei industriali, și cu 3 puncte procentuale mai puțin față de sfârșitul anului trecut, înainte de finalizarea calendarului de liberalizare al prețului la energia electrică pentru consumatorii casnici”, conform companiei de consultanță Kearney.
Datele relevă că un sfert dintre consumatori casnici și-au schimbat deja sau iau în calcul schimbarea furnizorului de energie electrică în următoarele 6-12 luni.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acest trend este așteptat să se intensifice pe termen scurt și mediu, pe măsură ce pe piață încep să se evidențieze noi jucători, iar clienții casnici din România devin mai deschiși la posibilitatea schimbării furnizorului, mai ales sub influența creșterii abrupte a prețurilor la utilități din ultima perioadă. În plus, experiența altor piețe europene indică faptul că accelerarea schimbării de furnizor se întâmplă la câțiva ani de la momentul liberalizării pieței.
În ceea ce privește motivația din spatele alegerilor consumatorilor, aproximativ 9 din 10 dintre cei care și-au schimbat furnizorul, respondenți ai unui sondaj, spun că au fost interesați de un preț mai mic. Cu toate acestea însă ,doar 1 din 3 chiar a observat o reducere a costurilor. Jumătate au declarat că nu au observat o schimbare.
Prețul este motivul principal și pentru cei care iau în considerare o schimbare în viitorul apropiat.
CITEȘTE ȘI Cum îți aduci afacerea în onlineCăutarea unui serviciu de relații cu clienții mai bun a fost unul dintre principalele motive pentru aproximativ 25% dintre respondenții care au schimbat sau consideră să schimbe furnizorul.
Pe termen scurt, 30% dintre respondenți ar putea fi convinși să își schimbe furnizorul și prin prisma serviciilor adiționale oferite (spre exemplu, intervenții pentru situații de urgenta, instalare de panouri fotovoltaice, centrale termice etc.).
În ultimii ani, consumul de energie electrică în Romania a fost relativ constant, in jurul valorii de 50 TWh. Nici pentru anii următori nu se estimează o creștere mai mare de 1% pe an. Odată cu liberalizarea prețurilor pentru consumatorii casnici de la începutul lui 2021, în jur de 80% din totalul de energie electrică consumată în România este vândută pe piața liberă.
La sondaj au participat circa 600 de consumatori casnici de energie electrică din România.