Datele privind piața auto din România, publicate de DRPCIV și APIA din România și analizate de Profit.ro, subliniază creșterile importante pe segmentul de vehicule electrice, catalizate în special de noul model Dacia Spring, dar și fragilitatea acestei piețe, susținută exclusiv de Programul Rabla Plus.
România este în continuare una dintre cele mai reduse piețe auto pe care sunt adoptate intens vehiculele electrice, în pofida unei subvenții foarte mari, de peste 10.000 de euro, pe care o poate primi un cetățean român care alege să cumpere un astfel de vehicul. Lansarea Dacia Spring a animat acest segment, dar volumul înregistrat este și în acest an infim în comparație cu ce se petrece pe alte piețe din Europa în acest moment.
Piața de vehicule electrice din România a fost dominată în luna octombrie de Dacia Spring, care a început livrările în această lună, iar primii clienți și-au înmatriculat, nerăbdători, mașinile. Dintr-un volum de 1000 de mașini livrate, așa cum a anunțat Dacia, DRPCIV a înmatriculat primele 277 de unități, astfel că volumul total al mașinilor Spring înmatriculate în acest an a fost de 342 (numărul include și primele exemplare înmatriculate anterior de dealeri).
Tot în octombrie, Volkswagen a înmatriculat 140 de automobile electrice, clasându-se pe poziția a doua în clasament, fiind urmată de Hyundai, cu 62 de unități, Tesla, cu 62, Renault, cu 43, și Skoda, cu 25 de unități electrice. Detaliat, pe modele, liderul Spring este urmat, la mare distanță, de Tesla Model3, cu numai 62 de unități, apoi de Hyundai Kona, cu 56, VW ID.3, cu 53 de unități, VW e-Up, 48, Renault Zoe, cu 43 de unități, și VW ID.4, cu 39 de unități înmatriculate. Total electrice, în octombrie, 725 de autoturisme, cu propulsie exclusiv electrică.
Volumul înregistrat nu a fost suficient pentru Dacia ca să urce instantaneu pe primul loc, ci doar pe locul al doilea în clasamentul vânzărilor din acest an, depășind însă modele care se vând, încet dar sigur, încă de la începutul anului. Singura marcă nedepășită, încă, este Volkswagen, care vinde mai multe modele electrice și care a însumat, după 10 luni, 749 de unități, cu o creștere de 173% față de anul trecut. Nici nu încape îndoială că, la finalul acestui an, după încă două luni de livrări, Dacia și modelul Spring vor deveni lideri ai segmentului de electrice, dar asta nu arată decât cât de fragilă este această propulsie pe piața locală, stimulată doar de Rabla Plus. Modelele și mărcile care se situează pe locurile următoare, în topul electric, în acest an, sunt Hyundai, care vinde Kona și Ioniq (creștere 60%), Renault, cu modelul Zoe, unul dintre veterani (232 unități, scădere 51%), Skoda, cu Enyaq și Citigo, cu 123 unități (scădere 62%), Peugeot (versiunile electrice ale lui 208 și 2008, în creștere cu 76%).
În total, segmentul de vehicule electrice a acumulat, în cele 10 luni care au trecut din acest an, 2.634 autoturisme înmatriculate, o creștere de aproape 1000 de unități, respectiv 48%, față de anul trecut.
Ponderea segmentului electric în total vânzări este încă mică, 2,7%, dar crește de la an la an, deși condițiile din România sunt încă dure: nu există o rețea suficient de dezvoltată de stații de încărcare, iar infrastructura rutieră contribuie la un consum mare de energie, la drumurile lungi.
Dacă punem laolaltă vehiculele electrificate (electrice plus hibride PHEV), volumul ajunge la 12.385 unități, circa 13 procente din total piață, dublu față de cele 6,6% de anul trecut. În aceste condiții, ponderea mașinilor diesel în achizițiile de autoturisme noi a scăzut la un istoric 20,3%, o diminuare cu peste 6 puncte procentuale față de anul anterior, în timp ce benzina a rămas la un nivel de 66,9% din piață (66,5% anul trecut).