Consiliul Fiscal consideră că proiectul de buget revizuit redactat de Guvernul Grindeanu este construit pe o potențială supraevaluare a veniturilor bugetare și pe o probabilă subevaluare a cheltuielilor curente, se precizează într-o opinie preliminară a instituției.
Consiliul Fiscal susține că va redacta săptămâna viitoare opinia finală și completă a instituției pe marginea proiectului de buget , după care o va trimite Parlamentului și o va publica pe pagina de internet a instituției. Potrivit legislației în vigoare, Guvernul și Parlamentul au obligația de a analiza opiniile și recomandările Consiliului fiscal la elaborarea Strategiei fiscal-bugetare, a legilor bugetare anuale, precum și la elaborarea altor măsuri determinate de aplicarea prezentei legi și, respectiv, la însușirea/aprobarea acestora.
Consiliul Fiscal susține că noul proiect de buget, revizuit, i-a fost trimis de MFP (împreună cu textul Strategiei fiscal-bugetare) în dimineața zilei de 27 ianuarie 2017, ceea ce a făcut imposibilă redactarea unei opinii complete până la momentul în care guvernul anunțase inițial aprobarea sa (în ședința din 27 ianuarie). Între timp, Guvernul a fost nevoit să amâne adoptarea proiectului de buget, în urma anunțului președinției privind convocarea CSAT (al cărui aviz este obligatoriu) pentru ziua de marți.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
“Evaluarea preliminară a Consiliului fiscal indică așadar o potențială supraevaluare a veniturilor bugetare, concomitent cu o probabilă subevaluare a cheltuielilor curente, ceea ce este de natură să încline puternic balanța riscurilor în sensul înregistrării în execuție a unui deficit mai mare decât cel proiectat în lipsa unor măsuri corective”, se precizează în opinia preliminară a Consiliului Fiscal.
Potrivit respectivei instituții, chiar dacă proiectul țintește un deficit inferior nivelului de referință de 3% din PIB aferent brațului corectiv al Pactului de Stabilitate și Creștere (PSC), “indiferent de măsura de output gap utilizată (există diferențe majore între evaluările Comisiei Naționale de Prognoză și cele mai recente evaluări disponibile ale Comisiei Europene), construcția bugetară consfințește un derapaj de proporții (și în lărgire până în 2018) de la exigențele brațului preventiv al PSC, preluate de altfel și în legislația națională”.
Consiliul Fiscal consideră că scenariul macroeconomic din spatele construcției bugetare apare drept semnificativ mai favorabil decât evaluările anterioare ale Comisiei Naționale de Prognoză.
“O asemenea evoluție este justificată într-o anumită proporție de măsurile nou promovate de guvern însă, date fiind informațiile disponibile la acest moment, Consiliul fiscal consideră acest scenariu drept optimist și nepotrivit din perspectiva unei construcții bugetare prudente.”, se precizează în document.
Consiliul avertizează că evoluțiile proiectate ale agregatului de venituri „sume de la UE în contul plăților efectuate” și contrapartida sa de cheltuieli (proiecte cu finanțare din fonduri europene nerambursabile) nu sunt comparabile cu cele istorice, în condițiile în care bugetul anului 2017 este tranzitat de subvențiile pentru agricultură (din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA) – 8,1 miliarde lei, precum și de fonduri pentru agricultură din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) – 4,1 miliarde lei, al căror beneficiar final este sectorul privat). De altfel, sumele respective nu vor tranzita bugetul general consolidat în forma sa consistentă cu metodologia europeană (ESA 2010).
Consiliul fiscal susține că avea rezerve în ceea ce privește evoluția proiectată a unor agregate de cheltuieli incluse în construcția bugetară pe care a primit-o în data de 23 ianuarie – în special la nivelul celor cu bunurile și serviciile și cele de personal, care apăreau drept potențial subdimensionate în contextul analizei preliminare în lipsa detalierii surselor economiilor proiectate (raportate la impactul măsurilor adoptate). “Varianta actualizată a proiecției de cheltuieli bugetare primită de Consiliul fiscal în dimineața zilei de 27 ianuarie aduce modificări majore la nivelul unor agregate de cheltuieli, de natură să amplifice semnificativ rezervele deja existente în ceea ce privește posibila subdimensionare a cheltuielilor de personal și adăugând acestora rezerve noi în ceea ce privește potențiala sub-bugetare a agregatelor „asistență socială”, „cheltuieli cu dobânzile” și „alte transferuri”. Comparativ cu varianta inițială remisă Consiliului fiscal, sunt prevăzute reduceri de cheltuieli curente în sumă de circa 5 mld. lei localizate, în ordine descrescătoare, la nivelul componentei „alte transferuri” (-1,7 mld. lei, având drept sursă diminuarea inexplicabilă a contribuției datorate de România la bugetul UE), „dobânzi” (-1,5 mld. lei), „cheltuieli de personal” (-867 milioane lei) și „asistență socială” (-821 milioane de lei). În contrapartidă sunt majorate cu 5 miliarde de lei cheltuielile de capital, sursa majorării fiind localizată la nivelul cheltuielilor de capital ale Ministerului Apărării. În acest context, este de remarcat evoluția ulterioară anului 2017 a acestui agregat, în condițiile în care suplimentarea alocărilor către Ministerul Apărării apare drept temporară, în 2018 alocările revenind la niveluri comparabile cu evoluțiile istorice.”, precizează documentul.