Deși susțin că sunt „departe de final”, cei din Comisia Europeană inițiază discuții în vederea unei înțelegeri cu China în ceea ce privește politica tarifară față de auomobilele electrice.
China și Uniunea Europeană au convenit să înceapă discuțiile cu privire la impunerea planificată a tarifelor suplimentare pentru vehiculele electrice (EV) de fabricație chineză care sunt importate pe piața europeană, au declarat sâmbătă înalți oficiali ai ambelor părți, transmite CNBC, preluată de News.ro. Ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a declarat că a fost informat de comisarul UE Valdis Dombrovskis că vor avea loc negocieri concrete privind tarifele cu China.
Confirmarea a venit după ce ministerul chinez al Comerțului a declarat că șeful său Wang Wentao și Dombrovskis, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, au convenit să înceapă consultări cu privire la investigația antisubvenții a UE asupra vehiculelor electrice chinezești. ”Acest lucru este nou și surprinzător, deoarece nu a fost posibil să se intre într-un calendar concret de negocieri în ultimele săptămâni”, a declarat Habeck la Shanghai. El a spus că este un prim pas și că vor fi necesare multe altele. ”Suntem departe de final, dar cel puțin, este un prim pas care nu era posibil înainte.”
CITEȘTE ȘI GRAFICE Creditul de consum duduie. Ipotecarele sunt și ele în revenireMinistrul a declarat mai devreme sâmbătă că ușa Uniunii Europene este deschisă pentru discuții cu privire la tarifele UE aplicate exporturilor chineze. ”Ceea ce le-am sugerat astăzi partenerilor mei chinezi este că ușile sunt deschise pentru discuții și sper că acest mesaj a fost auzit”, a spus el în prima sa declarație la Shanghai, după întâlnirile cu oficialii chinezi la Beijing.
Vizita lui Habeck este prima a unui înalt oficial european de când Bruxelles-ul a propus taxe mari asupra importurilor de vehicule electrice (EV) produse din China pentru a combate ceea ce UE consideră subvenții excesive. Habeck a spus că este timp pentru un dialog între UE și China cu privire la aspectele tarifare, înainte ca taxele să intre în vigoare în noiembrie și că crede în piețele deschise, dar că piețele necesită condiții de concurență echitabile.
Subvențiile dovedite care sunt menite să sporească avantajele de export ale companiilor nu pot fi acceptate, a spus ministrul. Un alt punct de tensiune între Beijing și Berlin este sprijinul Chinei pentru Rusia în războiul său din Ucraina.
Habeck a remarcat că comerțul chinezesc cu Rusia a crescut cu peste 40% anul trecut. Habeck a spus că le-a spus oficialilor chinezi că acest lucru afectează relația lor economică. ”Eludarea sancțiunilor impuse Rusiei nu este acceptabilă”, a spus el, adăugând că bunurile tehnice produse în Europa nu ar trebui să ajungă pe câmpul de luptă prin alte țări.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF și Vama au colectat în luna mai cu aproape 700 milioane lei mai puțin decât aveau programat. Per ansamblul primelor cinci luni, colectarea rămâne pe plusTarifele provizorii ale UE, de până la 38,1%, pentru vehiculele electrice chinezești importate se vor aplica din 4 iulie, investigația urmând să continue până pe 2 noiembrie, când ar putea fi impuse taxe definitive, de obicei pentru cinci ani. ”Acest lucru deschide o fază în care negocierile sunt posibile, discuțiile sunt importante și este nevoie de dialog”, a spus Habeck.
Tarifele UE propuse pentru mărfurile chineze nu sunt ”o pedeapsă”, le-a spus Habeck oficialilor chinezi mai devreme la Beijing. ”Este important să înțelegem că acestea nu sunt tarife punitive”, a spus el în prima sesiune plenară a unui dialog privind schimbările climatice. Țări precum SUA, Brazilia și Turcia au folosit tarife punitive, dar nu UE, a spus el. ”Europa face lucrurile diferit.”
CITEȘTE ȘI GRAFICE Prețul gazelor a coborât la nivelul de la începutul lunii, după ce a atins și 200 de lei/MWhHabeck a spus că, timp de nouă luni, Comisia Europeană a examinat în detaliu dacă companiile chineze au beneficiat în mod nedrept de subvenții. Orice măsură de taxă compensatorie care rezultă din ancheta UE „nu este o pedeapsă”, a spus el, adăugând că astfel de măsuri au fost menite să compenseze avantajele acordate companiilor chineze de Beijing.
Zheng Shanjie, președintele Comisiei Naționale de Dezvoltare și Reformă din China, a răspuns: ”Vom face totul pentru a proteja companiile chineze”. Taxele UE propuse pentru vehiculele electrice fabricate din China ar dăuna ambelor părți, a adăugat Zheng. El i-a spus lui Habeck că speră ca Germania să dea dovadă de conducere în cadrul UE și ”să facă ceea ce trebuie”. El a negat, de asemenea, acuzațiile de subvenții neloiale, spunând că dezvoltarea noii industriei energetice a Chinei a fost rezultatul avantajelor cuprinzătoare în tehnologia, piața și lanțurile de aprovizionare din industrie, promovate de o concurență acerbă.
Creșterea industriei ”este rezultatul concurenței, mai degrabă decât al subvențiilor, cu atât mai puțin al concurenței neloiale”, a spus Zheng în timpul întâlnirii. După întâlnirea sa cu Zheng, Habeck a vorbit cu ministrul chinez al Comerțului Wang Wentao, care a discutat despre tarife cu comisarul UE pentru comerț, Valdis Dombrovskis, sâmbătă seara, într-o conferință video.