Majorările salariale pentru bugetari, dar și creșterea salariului minim pe economie au făcut ca statul să cheltuiască pentru personal mai mult cu 10,7% în primul semestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.
Execuția bugetului general consolidat pe cele șase luni ale anului 2016 s-a încheiat cu un deficit de 3,85 miliarde de lei, respectiv 0,5% din PIB, față de deficitul programat pentru semestrul I de 1,9% din PIB, arată Ministerul Finanțelor Publice (MFP).
Veniturile bugetului general consolidat, în sumă de 108,4 miliarde de lei, reprezintă 14,3% din PIB. Creșteri față de aceeași perioadă a anului precedent s-au înregistrat la încasările din: impozitul pe profit (+12,5%), accize (+7,7%), contribuții de asigurări sociale (+6,3%), impozitul pe salarii și venit (+2,3%), precum și din taxa pe utilizarea bunurilor (+15,5%).
În schimb, încasările din TVA, cele mai importante cantitativ, au scăzut cu 9,5%, afectate atât de reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20%, de la 1 ianuarie 2016, care s-a reflectat în încasările din februarie, cât și de introducerea unei cote reduse la alimente de 9%, aplicată de la 1 iunie 2015. Însă, față de programul stabilit pentru primul semestru, încasările din TVA au fost cu 1,6% mai mari.
Încasările din contribuții de asigurări sociale la bugetul general consolidat au fost mai mari cu 6,3%. Avansul s-a realizat deși volumul vărsămintelor la Pilonul II de pensii (obligatorii administrate privat) s-a majorat ușor, datorită creșterii cotei de contribuții de la 5% în 2015, la 5,1% în 2016, iar Legii 223/2015 privind pensiile militare de stat a exclus de la plata către bugetul asigurărilor sociale de stat contribuțiile aferente angajatorului din domeniul apărării naționale, ordinii publice și securității naționale.
La nivelul administrațiilor locale, veniturile nefiscale au urcat cu 15,6%, impozitele și taxele pe proprietate cu 9,2%, iar taxa pe utilizarea bunurilor a adus o creștere de venituri de 5%.
Cheltuielile bugetului general consolidat, în sumă de 112,2 miliarde de lei, au crescut în termeni nominali cu 5,5% față de aceeași perioadă a anului precedent, dar s-au redus cu 0,1 puncte procentuale ca pondere în PIB, arată MFP.
Cheltuielile de personal au crescut cu 10,7% față de aceeași perioadă a anului precedent, determinate în principal de majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2015 și de majorarea salariului minim brut pe țară.
Majorările salariale acordate în a doua parte a anului 2015 au fost de 12% pentru personalul din instituțiile publice locale, 25% pentru personalul din sistemul public sanitar și a personalului din sistemul public de asistență socială, de 5% din luna septembrie și de 15% din luna decembrie pentru personalul din învățământ, 10% pentru personalul din sistemul bugetar exclusiv sănătate, învățământ și asistență socială.
Salariul minim brut pe țară s-a majorat cu 75 lei începând cu 1 iulie 2015, de la 975 lei la 1050 lei, și cu 200 de lei începând cu 1 mai 2016, de la 1050 lei la 1250 lei. În trimestrul I 2015 s-a plătit și prima tranșă aferente plăților drepturilor stabilite prin hotărâri judecătorești, de aproximativ 1,5 miliarde lei.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au crescut cu 1,5% față de aceeași perioadă a anului precedent, în special la Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, unde avansul a fost de 11,1%.
Cheltuielile cu asistența socială au crescut față de aceeași perioadă a anului precedent cu 8%, influențate de majorarea cu 5% a punctului de pensie începând cu 1 ianuarie 2016 și de dublarea alocației de stat pentru copii începând cu 1 iunie 2015.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 11 miliarde de lei, respectiv 1,5% din PIB, cu aproximativ 15% mai mari comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent.