Prețul benzinei standard a coborât la 6,5 lei pe litru, deocamdată într-o singură stație din capitală, preț nemaintâlnit de la mijlocul lunii ianuarie a acestui an. În urma ieftinirilor efectuate în ultimele 3 zile de toți distribuitorii de carburanți, și prețul motorinei standard se situează sub sau cel mult la nivelul de 8 lei pe litru în toate stațiile din București, un astfel de preț fiind înregistrat în urmă cu 7 luni. Numai în luna septembrie prețul unui litru de benzină s-a redus cu 88 de bani, iar cel al unuia de motorină, cu 42 de bani, relevă date analizate de Profit.ro.
Lawrence Summers, fost secretar al Trezoreriei SUA, președinte al Universității Harvard și economist șef al Băncii Mondiale, cel care a anticipat actuala criză inflaționistă, deschide Gala Profit.ro. Premii speciale, într-un an special
Cotațiile internaționale ale petrolului Brent, de referință pe piața europeană, au coborât în septembrie de la 102 dolari/baril la 84 dolari pe baril, cel mai redus nivel al ultimelor 9 luni. În ultimele zile, acestea s-au apreciat marginal, vineri dimineață, Brent-ul tranzacționându-se la 87 dolari/baril.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De la introducerea reducerii de 50 de bani/l convenită de guvern cu companii pe 1 iulie, benzina s-a ieftinit cu peste 2 lei/l (sau 23%), iar motorina cu 1,3 lei/l (sau 14%) în stațiile operate de OMV Petrom.
Evoluția prețurilor carburanților în stațiile din capitală din ultima lună
Cea mai ieftină stație, unde benzina standard se vinde cu 6,5 lei/l, este cea Petrom de pe strada Doctor Herescu. Liderul pieței vinde cea mai scumpă motorină în capitală cu 7,92 lei/l în unele stații Petrom și cu 8 lei/l în câteva stații OMV.
De altfel, în urma ieftinirilor efectuate și de companiile concurente, Lukoil MOL și Rompetrol, prețul maxim al motorinei comercializate în capitală este de 8 lei/l.
CITEȘTE ȘI FOTO&VIDEO Apocalipsa după Ismail - punct și de la capăt. Ameliorări drastice în preluarea cerealelor din Ucraina. Cale ferată lăsată în paragină de pe vremea lui Ceaușescu – redată în funcțiune în timp recordÎn dimineața zilei de vineri, benzina standard se putea cumpăra cu 6,63-6,67 lei/l în stațiile MOL și Rompetrol, în timp ce motorina se putea achiziționa cu 7,96-8 lei/l.
În benzinăriile Lukoil, prețul dieselului era de 9,92-7,94 lei/l, în timp ce benzina se putea achiziționa cu 6,52-6,57 lei/l.
Impactul prelungirii perioadei de aplicare a reducerii prețului carburanților cu 50 de bani/l, din care jumătate este suportată de stat, este estimat de autorități la 175 de milioane de lei pe lună.
Deprecierea cotațiilor Brent, care a ajuns la 87 dolari/baril, de la un maxim al lunii august de 102 dolari pe baril, nu poate explica în totalitatea ieftinirile efectuate de companiile autohtone.
Evoluția cotațiilor țițeiului Brent din ultima lună
O explicație posibilă este că deși, cu întârziere, criza energetică a început să distrugă cererea și pe piața carburanților, care a avut o evoluție paradoxală de la începutul anului.
Astfel, în perioada ianuarie-martie, consumul intern de carburanți a crescut cu 7% în pofida faptului că în această perioadă s-a înregistrat cea mai mare parte a majorărilor de preț. Astfel, prețul la pompă crescuse până la finalul lunii martie cu 28% (sau 1,75 lei/l) la benzina standard și cu 37% (sau 2,25 lei/l) la motorina standard. În trimestrul următor, prețurile carburanților au crescut doar cu aproximativ 50 de bani (creștere anulată în ultima lună de reducerea convenită de companii cu guvern) și, cu toate acestea, consumul nu a mai crescut, ci s-a redus cu 2%.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Primii 100 de brokeri de asigurare, cotă și profitabilitate. Cel mai profitabil intermediarDacă tendința a continuat și în trimestrul al treilea, companiile au fost supuse unei presiuni pe partea de cerere.În pus, cotațiile produselor internaționale ale petroliere sugerează că în prezent, probabil până la intrarea în vigoare a embargo-ului impus importului de țiței rusesc pe 5 decembrie, companiile europene importă în continuare masiv petrol și motorină din Rusia.
Companiile autohtone și-au majorat în prima jumătate a anului de 2,5 ori cantitatea de motorină importată pe cale maritimă, prin OIl Terminal, și cu 35% pe cea de țiței în prima jumătate a acestui an, foarte probabil o mare parte din acestea fiind de proveniență rusă, în condițiile în care sancțiunile impuse de UE intră în vigoare în totalitate de-abia începând cu luna decembrie a acestui an.
Recent, ministrul Energiei, Virgil Popescu, a recunoscut că România importă încă motorină din Rusia: ”Jumătate din cantitatea de motorină se importă. Luăm și din Rusia, atâta timp cât ne este permis. Atât Rompetrol, cât și Petrom, cât și SOCAR, iau de pe toate piețele cât este permis, că nu va mai fi permis, se vor orienta”.
CITEȘTE ȘI Primele efecte ale creșterii dobânzilor? Creditul neguvernamental a frânat puternic în augustÎn plus, cea mai mare rafinărie din Europa, cea de lângă Viena deținută de OMV, funcționează la 20% din capacitate în urma unei avarii, iar repornirea ei a fost amânată. Ea ar fi trebuit să redevină funcțională în septembrie, însă noul termen avansat de grupul austriac este octombrie. Nu este exclus ca o parte din țițeiul contractat de OMV pentru rafinăria austriacă să fi fost redirecționat către rafinăria deținută de grup în România, cea de la Brazi.
Principalul furnizor de țiței al OMV este Kazahstanul. În 2021, 38,9% din țițeiul procesat în Austria a fost de proveniență kazahă, după ce în 2019, procentul fusese de 39,2%. În plus, OMV a anunțat că nu mai procesează țiței rusesc, în procent de 7,8% în 2021, acesta urmând a fi substituit probabil tot cu țiței kazah, importat prin portul italian Trieste și adus prin conducte la rafinăria de la Schwechat.
Prețurile carburanților în stațiile de alimentare au o evoluție similară cu cea a cotațiilor internaționale Platts pentru benzină și motorină, dar cu o diferența de câteva zile, a constatat Consiliul Concurenței în urma unui studiu care reanalizează modul în care modificările cotațiilor se transmit în prețurile la pompă.