Airbus Helicopters va produce primul aparat la noua fabrică de elicoptere de la Ghimbav, inaugurată anul trecut, cel mai devreme la finalul anului viitor, dacă obține suficient de repede numărul de comenzi necesar pentru lansarea producției, grupul francez vizând în special un contract pentru înlocuirea flotei de elicoptere Puma ale armatei, potrivit declarațiilor reprezentanților grupului, făcute în fața jurnaliștilor români, în cadrul uneui vizite oficiale în România. Un înalt oficial al Airbus Helicopters are programată o întâlnire cu premierul Sorin Grindeanu, după ce și o delegație a grupului american Bell Helicopter a avut, recent, întâlniri cu oficialii români.
Principalul atu pe care francezii de la Airbus Helicopters îl scot în evidență este faptul că au construit deja o uzină nouă la Ghimbav pentru a contrui elicoptere atât pentru România, cât și pentru export, ceea ce ar contribui la economia României, scrie News.ro.
În schimb, americanii de la Bell ar fi dispuși, din informațiile disponibile, să construiască în România doar unele părți ale elicopterelor, aparatele fiind, practic, importate în mare parte de la producătorul american.
Noua fabrică a Airbus Helicopters de la Ghimbav are o capacitate maximă de 15 elicoptere pe an.
"Nu pare mult, dar în realitate este. 15 elicoptere (pe an-n.r.) reprezintă mult. Dacă iei în calcul următorii 30 de ani, pentru că investiția este pe 30 de ani, sunt 450 de elicoptere. Este mult, mai ales în cazul unor elicoptere de această dimensiune și complexitate. Pentru a produce 15 elicoptere, avem nevoie să avem vizibilitate pentru următorii patru-cinci ani", a declarat Olivier Michalon, vicepreședinte senior pentru Europa în cadrul Airbus Helicopters, într-o discuție cu jurnaliștii români.
Reprezentanții Airbus Helicopters spun că orice comandă din partea României poate fi o opțiune, fie din partea Armatei sau a Ministerului de Interne, dar se gândesc în primul rând la înlocuirea elicopterelor Puma ale aviației militare, dintr-o generație veche de 45 de ani, chiar dacă unele au fost modernizate la standadul SOCAT.
"Dacă te uiți la necesitățile din României - și nimeni nu știe mai bine decât ministerele despre numărul necesar de elicoptere -, estimarea noastră este că, pentru modernizarea întregii flote militare (a României n.r.), este nevoie de 40-50 de aparate", a spus Michalon.
CITEȘTE ȘI Investițiile străine directe au crescut cu 600 de milioane de euro în 2016, la cel mai ridicat nivel de după crizăReprezentanții Airbus Helicopters spun, însă, că modernizarea flotei de elicoptere lmilitare se poate face în timp.
"Poate fi un prim contract, de cinci elicoptere pe an pentru România, iar celelalte zece elicoptere pe an (din capacitatea uzinei, n.r.) vor fi acoperite de piața de export", a explicat Michalon.
Prețul unui aparat H215 este diferit în funcție de dotarea cu echipamente, dar reprezentanții producătorului scot în evidență flexibilitatea modelului, care poate fi folosit atât pentru transport de trupe, de personal civil sau de echipe de comando, cât și pentru supraveghere aeriană, suportul infanteriei la sol sau chiar pentru lupta antisubmarin.
Un nivel de 20 milioane euro pentru un aparat poate fi considerat un prim reper, dar prețul depinde de echipamentele instalate și de numărul de aparate comandate.
"Prețul va fi proporțional cu cerințele guvernului român. Nu știm ce echipamente vor dori instalate. Pot fi foarte simple, și vor costa mai puțin, dar pot fi echipamente foarte complexe, și prețul va fi mai mare de 20 de milioane de euro", a subliniat Michalon.
Airbus consideră că, pentru România, avantajul proiectului ar fi atât militar, cât și economic.
"Avem oportunitatea de a începe un nou ciclu, un ciclu cu adevărat industrial, în jurul modelului H215. Ambiția noastră nu este numai de a produce elicoptere în România pentru România, nici nu știu dacă afacerea ar fi foarte sustenabilă, ambiția noastră este ca România să devină un centru de excelență pentru H215 și să exporte acest model în întreaga lume", a declarat Olivier Michalon.
Reprezentanții Airbus Helicopters scot în evidență avantajul producției pentru toată economia românească și pentru balanța comercială a României.
"Un elicopter H215 fabricat în România poate fi vândut oriunde în lume și va fi perceput ca un elicopter românesc", a menționat Michalon.
CITEȘTE ȘI Top 20 – Cele mai vândute autoturisme în România la început de anPotrivit reprezentanților Airbus Helicopters, există o cerere în creștere pentru elicoptere, și nu doar în Europa.
Astfel, compania are deja comenzi din întreaga lume pentru modelul H215, însă aceste comenzi nu implică deocamdată fabricqa de la brașov.
Anul trecut, producătorul a semnat pentru modelul H215 contracte cu poliția germană, cu aviația militară din Spania, cu Chile și cu state din Orientul Mijlociu.
Însă o comandă din partea statului român este esențială pentru lansarea producției la noua fabrică de la Ghimbav.
"Este foarte important ca România să dea un exemplu, pentru că atunci când vrei să exporți, elicopterul nu este un produs obișnuit, prima reacție a potențialului cumpărător este: țara în care se fabrică elicopterul îl cumpără?", a afirmat Michalon.
Totuși, reprezentanții Airbus se feresc să considere că ar fi vorba de o condiție sine qua non.
"Nu este o condiție, nu lucrăm în felul acesta. Totuși, este foarte important ca România să cumpere (elicoptere). Acest lucru va avea un impact asupra momentului în care vom lansa complet proiectul industrial. Timing-ul este legat de portofoliul de comenzi. Dacă avem destulă vizibilitate pentru planificarea industrială, atunci vom ști când este momentul potrivit pentru lansarea producției", a spus Michalon.
Vicepreședintele Airbus Helicopters a afirmat că grupul vrea să lanseze producția cât mai repede la Brașov.
Acum cinci luni, în 13 septembrie 2016, fabrica de elicoptere de la Ghimbav a Airbus Helicopters a fost inaugurată oficial, în prezența președintelui francez François Hollande și a premierului român Dacian Cioloș.
Airbus Helicopters a precizat că intenționează să creeze în România un cluster de furnizori care să livreze soluții și echipamente pentru fabrica de elicoptere de la Ghimbav, finalizată recent, însă producția nu vqa începe decât după ce compania va primi "o comandă semnificativă care să asigure fluxul minim de producție", a anunțat luni subsidiara românească a constructorului european de elicoptere.
În 2016, Airbus Helicopters a înființat în România filiala Airbus Helicopters Industries, care se ocupă de construcția și gestionarea liniei finale de asamblare a elicopterelor H215.
Airbus Helicopters, cel mai mare producător european de elicoptere și unul dintre cei mai mari din lume, va vinde elicopterele pe care le va produce în România, la fabrica pe care a realizat-o la Ghimbav, clienților din întreaga lume, iar unul dintre primii clienți ar putea fi Organizația Națiunilor Unite, au declarat recent oficialii companiei.
Airbus Helicopters a avut întâlniri cu reprezentanții a 70 de firme prezente în România, interesate să devină furnizori ai producătorului de elicoptere.
La întâlniri au participat companii precum Aerostar, Aeroteh, Romtehnica, IAR, Electromagnetica, Alro Slatina, IMSAT, Turbomecanica, Sonovision Romania și Siemens.
La dezvoltarea proiectului H215, care are atât o versiune militară, cât și una civilă, în România participă deja companiile românești IAR, Aerostar, Aeroteh și Turbomecanica.
Potrivit reprezentanților Airbus Helicopters, întreaga piață mondială va fi deservită de la Brașov pentru toate elicopterele din gama H215, care avea și o denumire comercială distinctă. Șefii companiei ar putea chiar organiza o competiție în România pentru găsirea unei denumiri pentru noul elicopter.
Ministerul Apărării din România, care deține echipamente învechite la aproape toate capitolele, ar trebui să beneficieze de bugete mărite substanțial în următorii zece ani, de cel puțin 2% din produsul intern brut (PIB).
Elicopterele Puma ale Armatei, fabricate în anii '70 în România sub o licență cumpărată din Franța, au motoare considerate de specialiști prea slabe pentru perioada actuală, iar tehnologia este depășită.
Armata a modernizat 25 de aparate la standardul SOCAT în perioada 1999-2005, printr-un contract cu IAR Brașov și firma israeliană Elbit.
Însă Airbus sugerează că o nouă modernizare a vechilor aparate Puma ale armatei nu ar fi o opțiune de dorit, în condițiile în care procurarea pieselor de schimb, spre exemplu, este tot mai dificilă pentru un model ieșit din uz.
Totuși, armata are deja mai multe proiecte prioritare care necesită sume importante, precum noul transportor de luptă al infanteriei, construirea de noi corvete la șantierul Damen Galați sau modernizarea fregatelor englezești.
Bugetul pe 2017, aprobat de Parlament, alocă Ministerului Apărării 16,3 miliarde lei (3,6 miliarde euro), echivalent cu 2% din PIB-ul estimat pentru acest an.
Airbus Helicopters este o companie la care participă Franța, Germania și Spania, însă francezii au cuvântul cel mai greu de spus în cadrul societății.
Principalii concurenți ai Airbus Helicopters sunt americanii de la Bell, Sikorski și Boeing și italienii de la Leonardo (Agusta), însă în liga mare a producătorilor de elicoptere încearcă să intre și companii din Rusia, China sau Coreea de Sud.