Piața de bunuri de folosință îndelungată din România a crescut anul trecut cu 9% comparativ cu 2015, până la 2,55 miliarde euro, nivel comparabil cu cel înregistrat în anul de boom 2007, cele mai bune evoluții, de peste 20% fiind înregistrate de electrocasnice și electronice, potrivit celui mai recent studiu GfK.
Cu excepția segmentelor foto, IT și imprimantele, multifuncționalele și consumabilele, toate sectoarele au contribuit la performanța de anul trecut: vânzările de electrocasnice mari au crescut cu 20,8%, cele de electrocasnice mici cu 20,2%, electronicele cu 20,2% și telecom cu 14%.
Vânzările de electrocasnice mari au ajuns anul trecut la 577 milioane euro, toate categoriile aflându-se pe un trend pozitiv. GfK notează că majoritatea categoriilor de electrocasnice mari au suferit eroziuni de preț în 2016, cu toate că a crescut interesul consumatorilor pentru produse cu specificații superioare.
Piața electrocasnicelor mici s-a situate la 178 milioane euro, campania Black Friday generând vânzări mai mari pentru toate categoriile de produse, cu impact considerabil pentru aspiratoare și aparate pentru prepararea băuturilor calde. De asemenea, atât aspiratorele cilindrice fără sac, cât și alte segmente de nișă (de ex., aspiratoare verticale, aspiratoare roboți) au avut o evoluție foarte bună.
CITEȘTE ȘI Top 20 – Cele mai vândute autoturisme în România la început de an
Click pe imagine pentru a o mări
Vânzările de electronice au ajuns anul trecut la 463 milioane euro, televizoarele cu dimensiuni și rezoluții superioare ale ecranelor aflându-se pe un trend ascendent. Boxele mici și boxele cu sistem de andocare au înregistrat cea mai mare rata de creștere, urmate de sistemele Audio. În schimb, sistemele video și de înregistrare, împreună cu sistemele de navigare auto, au continuat să scadă.
Vânzările telecom au atins anul trecut 824 milioane euro, segmentul de telefoane cu ecrane mari înregistrând o creștere semnificativă. De asemenea, segmentul de căști cu microfon a continuat să aibă rate de creștere de două cifre, ceea ce a contribuit la evoluția întregii categorii telecom.
Piața de echipamente foto a scăzut anul trecut cu 14,6%, la 25 milioane euro. Și segmentul IT a înregistrat un recul de 15,1%, la 419 milioane euro.
Camerele web si mouse-urile au fost singurele categorii IT care au înregistrat evoluții pozitive, în timp ce tabletele au scăzut cel mai mult, urmate de sistemele de tip desktop și laptopuri, arată raportul GfK..
Echipamente de birou și consumabile au înregistrat vânzări cu 3,5% mai mici, de 64 milioane euro. Imprimantele dotate cu sisteme CISS au înregistrat creșteri de două cifre, având un impact pozitiv asupra pieței de echipamente de birou, dar interesul consumatorilor pentru imprimante a scăzut constant, ajungând la un minus de două cifre.