Majoritatea afaceri mici și mijlocii (86%) se confruntă cu o lipsă acută de candidați valoroși atunci când recrutează, competitivitatea ridicată din piața muncii fiind unul dintre principalele motive.
Kasparov vine în premieră în România. Detalii AICI
Pe de altă parte, 2 companii din 10 consideră că accesul la candidați specializați este îngreunat și de lipsa brandului puternic de angajator al acestora, arată un studiu realizat de eJobs.
Pentru fiecare poziție deschisă, 58% dintre companiile participante la sondaj susțin că au mai puțin de 50 de aplicanți, în timp ce 26% primesc între 50 și 100 de CV-uri. Doar 7% dintre companii au până la 200 de candidați pentru o poziție deschisă, iar 9% au peste 250 de candidați, acestea fiind majoritatea companii mari și foarte mari. Cu toate acestea, și oferta de candidați din piață, în ansamblu, a scăzut în ultimii câțiva ani, observă 77% dintre companiile respondente, în timp ce 5% consideră că a stagnat sau, respectiv, că a crescut ușor.
Recrutarea, mai dificilă
Procesele de recrutare au devenit prea lungi, susțin 47% dintre companii, și în același timp mai dificile față de acum 2 ani (42%). Timpul de recrutare pentru pozițiile deschise este cuprins, pentru aproape jumătate dintre respondenți, între 30 și 60 de zile, iar 14% spun că reușesc să angajeze după 90 de zile sau chiar mai mult. O treime dintre companii, în special dintre cele mici și mijlocii, declară că procesul de recrutare nu depășește 30 de zile, și numai 5% ocupă o poziție în mai puțin de două săptămâni.
Atunci când încep procesul de recrutare pentru o nouă poziție, companiile mizează în principal pe platformele de recrutare online cum este eJobs (93%), pe recomandările venite din cadrul echipei existente (67%), pe rețelele de socializare (40%), dar și pe aplicările directe, pe site-ul companiei (26%). Cu toate acestea, pentru a găsi candidați valoroși, companiile au început să diversifice tot mai mult metodele de atragere a acestora. Jumătate dintre companiile participante la sondajul eJobs caută potențiali angajați în alte orașe decât cel în care recrutează, iar 49% caută candidați și în domenii de activitate conexe jobului deschis. În același timp, aproximativ un sfert spun că oferă un salariu mai ridicat decât nivelul pieței, iar 9% investesc în programe prin care să-și dezvolte și consolideze un brand atractiv de angajator.
Piramida nevoilor
Cel mai greu de recrutat sunt candidații pentru poziții precum cele de muncitori calificați (37%), specialiști IT (26%) sau specialiști în vânzări (26%). Managerii, contabilii sau specialiștii în finanțe-bănci sunt, pe de altă parte, categoriile care pun cele mai mici probleme recrutorilor.
În procesul de recrutare a unui nou angajat, angajatorii plasează abilitățile profesionale (60%) în topul celor mai convingătoare aspecte atunci când evaluează un candidat, urmate de pasiunea pentru domeniu (44%) și nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (40%). În coada clasamentului aspectelor pe care le consideră cele mai convingătoare la un candidat, se regăsesc criterii precum studiile și cursurile de specialitate urmate, companiile pentru care candidații au lucrat anterior sau planurile profesionale.
La rândul lor, și candidații consideră că abilitățile lor profesionale reprezintă cel mai mare atu (58%), urmate de experiența acumulată în câmpul muncii (54%) și de nivelul de implicare în activitatea de zi cu zi (52%). În corelație cu opiniile recrutorilor, și candidații cred că sunt mai puțin importante aspecte precum pozițiile ocupate anterior, planurile profesionale și companiile în care au lucrat anterior.
Deși angajatorii se plâng de lipsa candidaților, 89% dintre aceștia din urmă sunt interesați de noi oportunități de carieră. Cei mai mulți dintre aceștia au între 19 și 45 de ani și lucrează, în prezent, fie în companii foarte mici, cu cel mult 10 angajați, fie în companii aflate la polul opus, cu peste 1.000 de angajați. 61% dintre aceștia ar fi interesați să schimbe atât compania pentru care lucrează, cât și jobul, 24% ar fi interesați doar de o schimbare a angajatorului, continuând să lucreze pe o poziție similară celei ocupate în prezent, iar 8% doar jobul curent, fiind deschiși de o evoluție pe orizontală în cadrul angajatorului lor actual.
CITEȘTE ȘI RATB suspendă linia turistică Bucharest City Tour. Câți bani a încasat din buzunarele turiștilorMotivele care îi determină pe respondenții la sondaj să își dorească un nou loc de muncă sunt pachetul salarial actual (60%), lipsa oportunităților de dezvoltare profesională (48%) și lipsa motivației (43%). Salariul nu este însă întotdeauna un criteriu eliminatoriu când vine vorba de alegerea unui nou job. Astfel, jumătate dintre respondenți nu și-ar schimba o carieră care le place și îi face fericiți doar pentru bani. 19% ar pune în plan secundar pasiunea pentru jobul actual doar dacă li s-ar oferi o dublare a salariului actual, iar 14% ar pleca pentru o mărire de 50-80%.
„Chiar dacă, la nivel declarativ, 89% dintre angajații români și-ar dori un nou loc de muncă, nu toți se și află într-un proces activ de căutare. Mai degrabă, s-ar putea spune că sunt deschiși oricăror oportunități profesionale care să întrunească setul de criterii și așteptări pe care le au de la un job. Ce este cert, însă, este faptul că acești 89% dintre angajați pot în orice moment să facă o schimbare de carieră, iar acesta este un indiciu și un semnal de alarmă foarte important pentru angajatori în ceea ce privește echipa actuală, devenind astfel tot mai necesare programele complexe de retenție a talentelor, dar în același timp o veste bună pentru angajatorii interesați să atragă candidați valoroși în viitor”, a declarat Bogdan Badea, Head of Sales în cadrul eJobs.
Studiul eJobs a fost realizat în perioada august - septembrie 2017 pe un eșantion format din 180 companii, dintre care 60% au sub 100 de angajați, iar 28% între 100 și 500 de angajați. La sondaj au participat, totodată, 1.794 de respondenți candidați, dintre care 62% femei și 38% bărbați, majoritatea (83%) cu vârsta între 26 și 55 de ani, și fără funcții de conducere (63%).