Parlamentul a aprobat miercuri, prin votul final al Camerei Deputaților, un proiect de lege pentru organizarea și funcționarea fondurilor de pensii ocupaționale, care stabilește o serie de prevederi pentru obținerea unei pensii ocupaționale, suplimentară, distinctă și în completarea tipurilor de pensii acordate în cadrul sistemelor de pensii din România.
Proiectul fusese adoptat de Guvern în august și transpune norme ale directivei europene în domeniu și stabilește elementele necesare înființării schemelor de pensii ocupaționale și ale fondurilor de pensii ocupaționale, inclusiv aspectele legate de administrarea acestora.
Componenta de pensii ocupaționale este prevăzut a fi facultativă.
CITEȘTE ȘI ASF vrea să știe cât vor încasa românii care cotizează la sistemele de pensii privatePrincipalele prevederi ale proiectului
Astfel, potrivit proiectului de lege, inițiativa constituirii unui fond de pensii ocupaționale aparține exclusiv unui administrator autorizat în timp ce, schema de pensii este stabilită de către fiecare angajator care dorește și are capacitatea financiară să ofere angajaților săi astfel de beneficii.
La un fond de pensii ocupaționale pot participa angajații unuia sau ai mai multor angajatori.
Toate informațiile privind schema de pensii ocupaționale sunt furnizate de către angajator iar toate informațiile privind prospectul sunt furnizate de către administrator. Angajatorul reprezintă participanții la fond de pensii ocupaționale în relația cu administratorul, negociază și semnează contractul de administrare cu un administrator autorizat de Autoritate. Administratorul reprezintă fondul în raporturile cu terții, inclusiv în fața instanțelor judecătorești. Administratorul este obligat să informeze angajatorul despre activitatea desfășurată.
În cazul în care un angajator decide să stabilească o schemă de pensii ocupaționale, acesta are obligația să ofere schema tuturor angajaților săi și să vireze contribuții. Angajatul poate participa, dacă dorește, conform schemei. Angajatorul poate stabili cuantumuri diferențiate de contribuție proprie pentru angajații săi pe criterii de vechime, funcție sau drepturi salariale.
Încheierea unor relații contractuale între o persoană și un angajator nu poate fi condiționată de obligarea persoanei respective de a contribui în nume propriu la un fond de pensii ocupaționale.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Efectele OUG 114: administratorii pensiilor private, obligați să aducă 75 milioane de euro și să funcționeze în pierdere. NN și Generali s-au conformatParticipantul la un fond de pensii ocupaționale poate fi orice persoană care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor și care îndeplinește condițiile prevăzute în schema/prospectul fondului de pensii ocupațiopnale.
Contribuțiile angajatorului și ale angajatului se datorează, se colectează și se virează de către angajator pe baza numelui, prenumelui și a codului numeric personal al participantului.
Contribuțiile persoanelor care obțin venituri din activități independente sunt virate direct de către acestea pe baza numelui, prenumelui și a codului numeric personal al participantului.
Angajatorul nu poate face rețineri pentru contribuțiile angajaților la un fond de pensii ocupaționale fără acordul scris al angajatului, consemnat în actul individual de aderare la fond sau, ulterior, într-o notificare transmisă administratorului și angajatorului.
Resursele financiare ale fondului de pensii ocupaționale se constituie din contribuțiile convertite în unități de fond, drepturile cuvenite moștenitorilor, la care aceștia au renunțat sau care nu au fost revendicate în termen de 10 ani de la data decesului participantului, sumele reprezentând plăți ale administratorului/angajatorului din resurse proprii conform obligațiilor asumate de administrator prin prospect sau de către angajator prin schema de pensii ocupaționale, precum și din sumele provenite din investirea veniturilor menționate.
CITEȘTE ȘI Florin Cîțu: Vom găsi soluții pentru băncile de locuințe și administratorii de pensii. Pe IRCC nu noi vom interveni. Soluții de schimbare la calculul indicelui, înainte de a le asuma prin OUG, trebuie să vină de la BNR și după discuții cu băncileCheltuielile suportate de fond și legate de administrare sunt: comisionul de administrare, comisionul de depozitare, comisioanele de tranzacționare, comisioanele bancare și onorariul pentru auditul situațiilor financiare ale fondului.
Prin crearea mecanismelor de evidență pe conturi individuale, participantul poate să-și transfere valoarea activului personal de la un fond/fonduri la un alt fond de pensii ocupaționale sau facultative, fără penalități.
De asemenea, participantul poate să-și păstreze calitatea de participant la toate fondurile, urmând a le cumula la momentul deschiderii dreptului de pensie.
Administratorul fondullui de pensii are obligații de raportare către Autoritatea de Supraveghere Financiară, precum și obligații de informare către participanți și angajatori. Atribuțiile și prerogativele legate de reglementare, autorizare, supraveghere și control a activității în domeniu revin Autorității de Supraveghere Financiară.