Comisiile de specialitate din Senat au decis, marți, să respingă proiectul de lege pentru abilitarea Guvernului Orban de a emite ordonanțe pe perioda în care Parlamentul va fi în vacanța de iarnă. Noul Executiv își propusese, printre altele, să abroge plata defalcată a TVA, să aducă modificări Codului Fiscal, regimului insolvenței sau modului de organizare a Comisiei Naționale de Prognoză. UPDATE Majoritatea PSD a reușit să respingă și miercuri, la votul din plenul Senatului, abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe în vacanța parlamentară.
Senatorii PSD au aprobat cu 45 de voturi raportul de respingere a legii de abilitare a Guvernului, împotriva raportului negativ votând 40 de senatori.
De ce este important: Pe perioada în care Parlamentul este în vacanță, în baza unui proiect de lege adoptat anterior de legislativ, Guvernul poate emite ordonanțe simple în domenii care nu fac obiectul legilor organice și pentru care cere aprobarea aleșilor.
Guvernul Orban a aprobat recent un astfel de proiect de lege, cu domenii în care își propune să legifereze în vacanța de iarnă a Legislativului, pe care l-a transmis spre adoptare Parlamentului.
Majoritatea comisiilor de specialitate din Senat au avizat negativ proiectul de lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, iar comisia juridică i-a întocmit raport de respingere, proiectul urmând astfel a fi supus miercuri votului Senatului cu recomandarea de a fi respins.
Atât în comisia de buget, cât și în cea economică s-a propus inițial eliminarea articolului care permitea Guvernului Orban emiterea de ordonanțe în domeniul finanțelelor publice, dar în cele din urmă senatorii jurișiti au propus respingerea proiectului în totalitate, astfel încât Executivul să nu poată adopta decât acte cu caracter administrativ și proiecte de legi, fără a emite ordonanțe în vreu domeniu.
În domeniul finanțelor publice Guvernul Orban ceruse aleșilor aprobarea pentru:
1. modificarea și completarea regimului insolvenței pentru instituțiile de credit și firmele de investiții;
2. reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil băncilor naționale de dezvoltare din România;
3. modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările și completările ulterioare;
4. modificarea și completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;
5. modificarea și completarea Ordonanței de urgerUa a Guvernului nr.77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificari și completări prin Legea nr.20/2015, cu modificările și completările ulteriore;
6. modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile și completările ulterioare;
7. abrogarea Ordonanței Guvemului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 275/2017;
8. reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare;
9. modificarea și completarea Ordonanței Guvemului nr.41/1994 privind autorizarea plății cotizațiilor la organizațiile intemaționale interguvemamentale la care România este parte, aprobată prin Legea nr.126/1994, cu modificările și completările ulterioare, precum și aprobarea aderarii și plății unor cotizații la organisme intemaționale;
10. modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvemului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare;
11. modificarea și completarea Ordonanței Guvemului nr. 22/2007 privind organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de Prognoză, republicată.
CITEȘTE ȘI CSALB: Din peste 2.000 de cereri de conciliere cu băncile și IFN-urile, aproximativ 11% au fost clasateGuvernul Orban mai are o șansă însă de a putea emite ordonanțe simple pe perioada vacanței parlamentare, pentru că, după votul din Senat, proiectul de abilitare va fi transmis pentru dezbaterea finală Camerei Deputaților.