ANPC obligă Bancpost și Credit Agricole să reducă ratele unor clienți și să le restituie banii încasați în plus

ANPC obligă Bancpost și Credit Agricole să reducă ratele unor clienți și să le restituie banii încasați în plus

Sursa foto: Laszlo Raduly

scris 1 oct 2015

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a dat ordin ca Bancpost și Credit Agricole să reducă dobânzile unor clienți și să restituie sumele încasate în plus, după ce a constatat că băncile au utilizat practici comerciale incorecte.

Bancpost trebuie să scadă dobânzile a 590 de clienți și să le restituie sumele încasate în plus începând cu 2008, după ce ANPC a constatat că banca cu acționariat grecesc a majorat nejustificat ratele de credit și a încălcat legea 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, a declarat președintele Autorității, Marius Dunca, într-o conferință de presă.

Urmărește-ne și pe Google News

În cazul a 395 de clienți cu credite luate în 2008, Bancpost a majorat dobânzile cu 0,5 puncte procentuale, peste marja fixă de 4,4%, pentru că valoarea garanției acestor credite acoperea mai puțin de trei sferturi din suma împrumutată. În primul an de credit, clienții plăteau o dobândă fixă de 4,9%, iar ulterior aceasta varia în funcție de indicatori de piață precum Libor sau Euribor. Banca trebuie să restituie clienților între 1.000 și 5.000 de franci elvețieni, în termen de șase luni. Până acum a restituit 22.600 de franci și a scăpat de amendă.

“Nu s-a dat amendă pentru că se contestă. Pe noi ne interesează se să pună în conformitate contractele”, spune Dunca.

Alți 195 de clienți care au solicitat restructurarea creditelor au fost nevoiți să plătească dobânzi mai mari după expirarea perioadei de până la un an în care au plătit rate mai mici. Astfel, în cazul unui credit cu marjă fixă de 7,15%, dobânda a fost scăzută la 4,3% timp de un an, după care a fost majorată la 7,65%, până la stingerea datoriei. Astfel, clientul este ținut să plătească o sumă mult mai mare decât cea cu care a fost scutit de la plată timp de un an.

Și în acest caz, clienții vor primi banii înapoi. Până în momentul de față li s-au restituit doar 1.160 de franci.

Potrivit legii, o practică comercială este incorectă dacă este contrară diligențelor profesionale și deformează comportamentul economic al consumatorilor.

Francezii de la Credit Agricole Bank au cerut pentru creditele acordate în 2010 un comision de gestiune de 0,2%. Potrivit OUG 50/2010, nu este permisă solicitarea unui astfel de comision. Totodată, banca a cerut și un comision de analiză de 3,5% care s-a reținut din suma acordată. Clienții au fost, astfel, nevoiți să plătească dobândă la comision pe toată durata creditului, fără să aibă posibilitatea să vină cu bani de acasă să achite acest comision.

În cazul Credit Agricole, banca nu a comunicat ANPC numărul clienților afectați, care trebuie să-și recupereze banii. 

viewscnt
Afla mai multe despre
anpc
amenda anpc
practica comerciala incorecta
amenda banci anpc
bancpost
credit agricole bank