Asociația Română pentru Relații cu Investitorii (ARIR) a lansat în toamna anului 2019 proiectul Vektor, primul indicator de pe piața locală care măsoară gradul de deschidere către investitori a companiilor listate la Bursa de Valori București, atât a celor de pe piața principală, cât și a celor de pe piața AeRO, cel din urmă fiind introdus anul trecut.
„Ideea cu care s-a lansat ARIR în 2018 a fost că o comunicare mai bună aduce 10% la valoarea unei companii, iar o comunicare proastă scade valoarea acestei companii cu 20%. Sigur că, din 2019 și investitorii și companiile au devenit mai sofisticate în ceea ce privește comunicarea cu investitorii. Dacă în 2019 accentul se punea pe disponibilitatea unei persoane de contact pe site-ul companiei, doi ani mai târziu toată lumea avea acea persoană pe site. Practic, e vorba de o evoluție și de o mai bună cunoaștere a acestui subiect”, spune, la PROFIT NEWS TV, Daniela Șerban, președinte ARIR.
Anul acesta, ARIR a anunțat că va forma o comisie formată din investitori, analiști și reprezentanți ai Bursei de Valori București pentru a stabili noi criterii de notare a companiilor listate.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
„Rolul Vektor este ca emitenții să vină în întâmpinarea așteptărilor investitorilor. Da, este o competiție, însă nu am văzut o competiție între ei, ci cu ei, pentru a fi mai buni de la an la an. Nu e ușor să ai 10, chiar dacă ai avut acum câțiva ani. Am început cu trei companii de 10, am ajuns la 16 pe piața reglementată în câțiva ani, ceea ce înseamnă un efort an de an chiar și pentru cei care au luat prima data 10”, spune aceasta.
Nivelul mediu al punctajului este de 4,3, față de 4,9 calculat pentru anul 2021, dar s-a ameliorat în partea superioară, unde avem 16 note de 10, față de numai 10 companii care primiseră punctajul maxim cu un an înainte.
„În acest an accentul se va pune pe raportarea rezultatelor financiare și calitatea acestora, însoțite de fișiere Excel pentru o ușurință a procesării acestor informații. Practic, an de an renunțăm la anumite criterii care au fost deja îndeplinite de toată lumea. Vektor înseamnă un parteneriat între companii și investitorii. Și dacă o companie vrea acest parteneriat, atunci e clar că va avea o comunicare bună cu ei”, precizează Daniela Șerban.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Daniela Șerban, președinte ARIR: La nivel de percepție și de piață s-a văzut o creștere generalizată a calității comunicării cu investitorii. Proiectul VEKTOR - unul de referințăAdrian Tănase, directorul general al BVB, afirmă că, pe lângă guvernanță și modul în care își generează rezultatele financiare, comunicarea este foarte importantă în viața unei companii listate.
„De aceea și noi susținem demersul ARIR. Suntem mari suporteri ai acestui scor. Prin acest scor încercăm să arătăm investitorilor un prim răspuns la întrebarea cum comunică companiile cu investitorii. Nu este o imagine perfectă a modului în care ei comunica cu investitorii, da este o indicație foarte bună. Interesul e din ce în ce mai mare față de acest indicator atât dinspre emitenți, cât și dinspre investitori”, spune Tănase.
El adaugă că și criteriile de notare a companiilor sunt absolut rezonabile, dar vor continua să se schimbe de la an la an.
„Am agreat încă de la început ca metodologia să se schimbe continuu, pentru că, prin acest proces, încercăm să și impunem o evoluție a modului în care companiile listate la BVB comunică. Încercăm să aducem cât mai multe chestiuni noi în cadrul criteriilor astfel încât să impunem companiilor să-și îmbunătățească în mod continuu această comunicare”, mai spune directorul general al BVB, care consideră că sunt două direcții în care ARIR și BVB ar trebui să lucreze pentru îmbunătățirea relației companiilor cu investitorii.
„În primul rând trebuie să lucrăm cu companiile, să îmbunătățim această metodologie și să le ajutăm pe cele care au interes în această zonă să fie în ton cu market practice-ul în ceea ce privește comunicarea cu investitorii. Încercăm să aducem la cunoștința companiilor prin intermediul ARIR toate aceste trenduri noi. Și, principalul instrument, este această reevaluare a scorului Vektor de la an la an.
A doua direcție este să lucrăm cu companiile care au scoruri foarte mici, să încercăm să aflăm care este motivul acestui lucru și să încercăm să activam și aceste companii în zona asta de comunicare. Adică să îmbunătățim și această zonă de jos a clasamentului”, afirmă Adrian Tănase.
În primăvara anului trecut, ARIR a introdus indicatorul Vektor și pentru firmele din structura indicelui BET AeRO. În 2022, cele 31 de societăți listate pe piața AeRO aveau o notă medie de 5,3, cu un punct mai ridicată decât pe piața principală. Două companii au obținut nota maximă.
„Pe piața AeRO companiile au acordat din prima o atenție deosebită relației cu investitorii, pentru că ea a făcut diferența anul trecut, în a comunica mai bine cu piața. Fiind companii mai mici, care au atras bani recent de la investitori, pentru ele a fost și mai important. Pe de altă parte, venim după câțiva ani de comunicare și de schimb de experiență cu companiile de pe piața principală.
Sunt și foști angajați ai companiilor de pe piața principală, care sunt acum angajați în companii de pe piața AeRO, ceea ce înseamnă un transfer de cunoștințe și de expertiză în acele companii. Multe dintre ele chiar au departamente interne care se ocupă de relația cu investitorii. Și e și un set mai simplu de criterii”, precizează Daniela Șerban.
CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Mihai Tecău, CEO Omniasig: O piață echilibrată nu înseamnă să domine în proporție de peste 70% asigurările RCAUnul dintre motivele pentru care s-a hotărât schimbarea metodologiei Vektor constant, potrivit lui Tănase, este pentru a nu se ajunge într-o situație în care jumătate din companiile listate la bursă să aibă nota 10.
„În momentul ăla se diluează mesajul, nu mai spunem nimic prin acest scor, doar că unii comunică cu investitorii, iar alții nu. Atunci când prea mult companii au zece, pentru noi e un semnal că este necesară modificarea procedurii. Trebuie să înlocuim criteriile caare deja au devenit foarte ușor de realizat cu niște criterii care ne dorim să fie realizate pe viitor. Ne dorim să îmbunătățim media”, mai spune Adrian Tănase.
În ceea ce privește Bursa de Valori București, numărul companiilor listate a scăzut semnificativ anul trecut față de 2021, un an record de altfel, principalul motiv fiind condițiile macroeconomice, în special creșterea inflației, dar și a dobânzilor.
„Când cresc dobânzile, apetitul pentru acțiuni și listări scade. E foarte normal să se întâmple treaba asta. Odată cu normalizarea condițiilor macro și al conflictului din regiune, am toată convingerea că vor urma foarte multe listări la bursă. Semnalul dat în 2021 este unul foarte important. Antreprenorii au început să afle despre piața de capital, să acționeze în acest sens. Foarte mulți antreprenori discută acum despre posibilitatea de a se lista pe piața reglementată”, afirmă Adrian Tănase.
„Faptul că anul trecut nu s-au putut realiza noi listări a permis o pregătire mai bună a companiilor pentru listare”, îl completează Daniela Șerban.
Bursa de Valori București a atras până în prezent circa 130.000 de investitori și, potrivit lui Tănase, există premise pentru a depăși 200.000 într-un termen foarte scurt, dacă condițiile de piață se îmbunătățesc.
„Trebuie că continuăm mesajul către români că piața de capital e locul unde trebuie să-și țină economiile, unde trebuie să-și capete independența financiară. Și implicarea autorităților s-a intensificat în dezvoltarea pieței de capital. O să avem și o strategie. Piața noastră are potențial, care se va materializa mai devreme sau mai târziu”, mai spune Tănase.