Grupul auto franco-italian Stellantis a încetat producția la uzina sa din Rusia în luna aprilie 2022, însă această decizie nu i-a oprit pe ruși să se alieze cu un partener chinez pentru ca un an mai târziu să înceapă să producă noi versiuni ale modelelor Citroen la aceeași uzină, potrivit datelor vamale și surselor citate de Reuters.
Datele vamale arată că, în luna decembrie 2023, compania rusească Automotive Technologies a importat cel puțin 42 de kituri auto pentru asamblarea de automobile Citroen C5 Aircross la uzina de la Kaluga, care teoretic este deținută în continuare de Stellantis. Provenite din China, kiturile au fost produse de constructorul chinez Dongfeng Motor Group, arată Agerpres.
Firma Automotive Technologies asamblează automobile Citroen C5 Aircross la uzina de la Kaluga, au confirmat și angajați de la doi dealeri auto din Rusia, care au dorit să își păstreze anonimatul.
Deocamdată, nu este clar dacă kiturile venite din China conțin componente care sunt vizate de sancțiunile occidentale impuse Rusiei, și care nu trebuie respectate de Beijing, și de asemenea nu există indicii dacă grupul Stellantis are cunoștință de aceste importuri.
Însă, aceste dezvăluiri scot la lumină lipsa de control a companiilor occidentale, precum Ikea sau Carlsberg, asupra mărcilor lor, după ce și-au suspendat operațiunile din Rusia sau au părăsit țara după debutul invaziei în Ucraina. De asemenea, sunt o demonstrație a dependenței din ce în ce mai mari a Moscovei de Beijing, în special în ceea ce privește industria auto.
La solicitările Reuters, Stellantis a informat că la data de 31 decembrie 2023 a ajuns la concluzia că "a pierdut controlul asupra entităților sale din Rusia". În consecință, Stellantis a acceptat că a înregistrat pierderi de 144 de milioane de euro.
Grupul auto franco-italian deține 70% din acțiunile fabricii de automobile de la Kaluga, restul de 30% fiind deținut de Mitsubishi Motors. Înainte de invazia din Ucraina, această uzină produce automobile Peugeot, Citroen, Opel și Mitsubishi la o cadență de 125.000 de vehicule pe an.
Chiar dacă mulți constructori auto au plecat din Rusia, unele automobile continuă să ajungă în țară printr-o schemă de "importuri paralele" pusă la punct de Moscova. Aceasta permite importatorilor să aducă în Rusia produse de peste hotare, fără permisiunea companiei care deține marca înregistrată.
CITEȘTE ȘI Rusia susține că se va răzbuna pe Bulgaria pentru proprietățile imobiliare confiscateAutomotive Technologies, o companie înregistrată la Moscova în luna martie 2023 și deținută în totalitate de Galina Dolgolenko, a organizat în luna decembrie a anului trecut o ceremonie oficială de lansare în producție a unui "crossover de talie medie". Compania a precizat atunci că va testa asamblarea unui prim lot de 48 de automobile importate, înainte de debutul producției în regim de masă, în 2024, dar nu a dezvăluit numele furnizorului și nici despre ce model de automobil este vorba.
Dongfeng și Stellantis au un joint-venture în China, prin intermediul căruia Dongfeng poate asambla și comercializa automobile Stellantis în China.