Directorul general al Directiei Control și Supraveghere Piață și Armonizare Europeană din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, explică regulile după care sunt fixate reducerile de prețuri și le recomandă românilor interesați de ofertele de Black Friday să verifice pe site-urile care compară prețuri tarifele, pentru a se asigura că beneficiază de cea mai bună ofertă. Oficialul ANPC precizează și care sunt condițiile în care o persoană care a făcut cumpărături online poate returna produsele.
„Vă recomand verificarea prețurilor prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs. În cazul în care considerați că drepturile v-au fost încălcate vă recomandăm să semnalați orice abatere și vă asigurăm că ANPC le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de dată aplicării prețului redus”, transmite directorul.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ceea ce privește cumpărăturile online, oficialul recomandă cumpărătorilor să verifice dacă prețul include și costul de livrare, subliniind că vânzătorul este obligat să informeze corect și complet consumatorii.
„Consumatorul poate contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare; modul în care răspunde la aceste întrebări le poate oferi consumatorilor indicii asupra seriozității vânzătorului. Consumatorul trebuie să știe că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are dreptul de a denunță contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulțumit de el, fără să invoce vreun motiv. În cazul returnării produsului, consumatorul își poate primi suma de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Profesionistul rambursează toate sumele pe care le-a primit drept plata din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului”, mai scrie Paul Anghel.
Conform legislației, rambursarea se face folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urmă rambursării.
„Consumatorul trebuie să citească termenii și condițiile de funcționare a magazinului online deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungește cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor”, precizează Paul Anghel.
Vânzătorul poate reține, în anumite cazuri, din prețul plătit valoarea diminuată a produselor în cazul în care ai folosit produsul mai mult decât pentru a-i testa funcționalitatea.
În cazul magazinelor clasice, odată achiziționat un produs, acesta nu mai poate fi înlocuit sau contravaloarea acestuia să fie rambursată decât dacă este defect, aplicându-se aici regulile privind garanțiile.
Printre problemele semnalate în anii anteriori în perioada reducerilor de Black Friday se numără: afișarea unui anunț promoțional pe site-ul magazinului online ”-50%” la toate produsele , dar în realitate, această reducerea nu se aplica tuturor produselor aflate la comercializare; în catalogul promoțional de pe site-ul magazinului online era prezentat un produs electrocasnic cu un procent de reducere de “-200%”, în fapt, reducerea aplicată era de -16%; lipsa informării asupra reducerii la prețul de referință (cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile), consumatorul nefiind informat în mod real asupra avantajului reducerii prețului la achiziția produsului; faptul că deși produsul selectat apărea că fiind disponibil în stoc, în momentul în care produsul a fost introdus în coș, acesta apărea că epuizat precum și reclama mincinoasă, constând în aceea că deși produsul apărea în stoc, iar consumatorul a urmărit site-ul frecvent, la startul vânzărilor de Black Friday produsul apărea direct ca stoc terminat .
Tot în anii anteriori, au fost semnalate de către cumpărători cazuri în care produsul a fost plasat în coșul de cumpărături, iar la finalizarea comenzii produsul respectiv a apărut cu un preț mai mare cu 900 lei, situația fiind considerată drept reclamă abuz de promovare.
CITEȘTE ȘI Instrumente pentru o muncă remote eficientăCu privire la plata cu cardul online, consunatorii sunt sfătuii să refuze tranzacția dacă li se cere codul PIN al cardului, parolă de Internet sau Mobile banking sau soldul contului atașat cardului. „Este normal să vi se ceară codul CVC/CVC2 (format din 3 cifre, inscripționat pe card). Nu divulgați nimănui datele cardului (cele 16 cifre ale numărului cardului, luna și anul când expiră, numele deținătorului cardului, codul CVC/CVC2) sau informațiile dumneavoastră personale și nici nu țineți cardul și codul PIN în același loc. Acordați o atenție sporită atacurilor de tip phising care pot apărea în această perioadă. Nu accesați linkuri trimise prin e-mail/sms în care vi se cere să introduceți datele personale sau datele cardului. Raportați imediat orice eveniment cu potențial de fraudă. În acest sens, băncile vă pun la dispoziție un număr de telefon la care le poți apela oricând”, sunt recomandările autorităților.
eMAG Black Friday va avea loc pe 12 noiembrie. Între timp, însă, mai mulți retaileri au început deja campania de reduceri.