Modificări pe lista alimentelor plafonate, măsură care tocmai a fost prelungită de Guvern cu două luni. Cozonacul, margarina, bulionul, carnea tocată și drojdia au ieșit de pe listă și au fost introduse magiunul și untul.
Prețul alimentelor de bază va fi plafonat încă două luni. Decizia a fost luată ieri și împiedică o creștere a prețurilor cu până la 20%.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Măsura îi nemulțumește pe reprezentanții magazinelor, care susțin că o astfel de măsură nu era necesară. Pe lista alimentelor cu prețul plafonat ar putea apărea și mielul.
Lista produselor cu adaosul comercial plafonat, în prezent:
- Pâine albă simplă cu gramaj cuprins între 300-500 grame, fără specialități
- Lapte de vacă de consum 1 l, grăsime 1,5%, cu excepția UHT
- Brânză telemea de vacă vrac Iaurt simplu din lapte de vacă, 3,5% grăsime, cu gramaj maxim 200 grame
- Făină albă de grâu "000" până la 1 kg
- Mălai pănâ la 1 kg
- Ouă de găină calibrul M
- Ulei de floarea-soarelui până la 2 l
- Carne proaspătă pui - Carne pui, în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență, înseamnă: pui întreg, tacâmuri de pui, pulpe pui întregi cu os și aripi de pui, varianta standard.
- Carne proaspătă porc - Carne porc, în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență, înseamnă: carne porc lucru, pulpă porc cu os și fără os, spată de porc.
- Legume proaspete vrac - Legume proaspete vrac, în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență, înseamnă: roșii, ceapă, castraveți, fasole uscată, morcovi, ardei gras Bianca și ardei capia, usturoi.
- Fructe proaspete vrac - Fructe proaspete vrac, în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență, înseamnă mere roșii și mere golden, prune, pere, struguri de masă.
- Cartofi proaspeți albi vrac
- Zahăr alb tos până la 1 kg
- Smântână- 12% grăsime
- Unt până la 250 grame
- Magiun până la 350 grame
Premierul Marcel Ciolacu a discutat luni cu reprezentanții sectorului de retail despre plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază.
Ministrul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Florin Barbu, declara la mijlocul lunii ianuarie, la finalul unei întâlniri cu mediul asociativ, că își dorește prelungirea acestei măsuri și după data de 31 ianuarie 2024, luând în calcul și introducerea de noi produse pe listă, însă o decizie va fi luată numai în urma dialogului cu retailerii și procesatorii și după ce va discuta cu premierul Marcel Ciolacu.
„Din punctul meu de vedere, așa cum am spus, îmi doresc ca această ordonanță să fie prelungită (...) Această ordonanță, când a fost emisă de Ministerul Agriculturii, s-a bazat pe anumite studii, pe consumul pe care familiile cu venituri mici și medii îl au în România. Aceste alimente de bază au fost introduse pentru că românii își doreau, prin studiile pe care le-am făcut, ca aceste prețuri la alimente să fie reduse”, a spus Florin Barbu, pe 17 ianuarie.
Pe de altă parte, retailerii au venit cu propunerea de a fi introdus un mecanism care să permită o intervenție punctuală, dacă există creșteri nejustificate de preț în cazul unor produse. În opinia lor, această intervenție ar presupune, printre altele, acordul voluntar, promoții, reducerea adaosului comercial punctual sau plafonarea prețului acelui produs.
„În relația cu consumatorul noi suntem parteneri, pentru că avem același obiectiv și anume ca acești consumatori, cetățenii din România, să aibă acces la produse, acest acces să fie facil, să existe varietate și volum de marfă permanent. Pe de altă parte, tot împreună să căutăm metode, variante prin elemente adverse, precum inflația sau poate alte elemente care pot modifica punctual disponibilitate anumitor produse pe raft la prețuri corecte, să fie influențate. Din acest punct de vedere am văzut și poziția avută de reprezentanții asociațiilor de procesatori și micii comercianți. Există în continuare totuși o anumită îngrijorare vizavi de modalitatea în care, poate, se va continua cu acest proiect”, a spus atunci directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale (AMRCR), George Bădescu.
Acesta a adăugat că este important modul în care va continua să funcționeze acest proiect, pentru că în piață funcționează concurența, iar performanța companiilor trebuie să decidă serviciile și prețurile în relația cu consumatorii.
Cel mai tranșant a fost președintele federației Romalimenta, Sorin Minea, care a declarat că prelungirea plafonării este „catastrofală” nu numai din punct de vedere al industriei alimentare ci și al consumatorului final.
„În primul rând, plafonarea este făcută, din punctul nostru de vedere, greșit, pentru că sunt prinse doar procesarea și retailul, producția, deci furnizorul de materii prime nu are niciun fel de plafonare, iar în ultimul timp, prețurile materiilor prime în România sunt mai mari decât afară. Deci prețurile cresc, dar cresc în detrimentul nostru. (...) Cererea noastră este clară: prelungirea este catastrofală nu numai din punct de vedere al industriei alimentare ci și al consumatorului final”, a declarat pentru Agerpres Sorin Minea.