România ocupă penultimul loc în Uniunea Europeană, după Bulgaria, în funcție de procentul companiilor care utilizează servicii cloud, cu o rată de adoptare a acestora de doar 10%, arată un studiu realizat de biroul european de statistică Eurostat, bazat pe date din 2018.
La nivel european, 26% dintre companii au achiziționat astfel de servicii, iar în Țările Nordice, ponderea companiilor care apelează la serviciile cloud este de circa 60%, lider fiind Finlanda, cu un procent de 65%. Studiul ia în considerare doar companiile cu peste 10 angajați.
Ponderea companiilor românești care folosesc servicii cloud s-a dublat din 2014, la nivelul blocului comunitar avansul fiind de 7 puncte procentuale.
Majoritatea companiilor românești care folosesc servicii cloud apelează la acestea pentru e-mail (77%), stocarea documentelor (60%), soft de birou (52%) și stocarea bazei de date a companiei sau soft financiar-contabil (ambele cu câte 50%).
Cele mai multe companii europene folosesc cloudul pentru e-mail (69%) și pentru stocarea documentelor în format electronic (68%). Totodată, 48% folosesc servicii cloud pentru a stoca baza de date, 29% dintre companii aplează la serviciile cloud pentru aplicații software destinate gestionării informațiilor despre clienți, iar 23% au achiziționat servicii pentru a găzdui și rula propriul soft (23%).
În ceea ce privește alte tehnologii digitale, România este, alături de Polonia, pe ultimul loc în rândul firmelor care utilizează imprimante 3D, cu o pondere de 2% în totalul companiilor (în anul 2017). La nivelul Uniunii, media este de 4%, cea mai mare pondere a companiilor care utilizează această tehnologie fiind tot în Finlanda, cu un procent de 7%.
Pe de altă parte, România este aproape de media europeană în privința utilizării "big data". Astfel, circa 11% din companiile românești apelau, în 2017, la analiza așa-numitelor "big data" pentru a-și maximiza rezultatele, media la nivelul UE fiind de 12%.
În general, companiile europene recurg la analiza seriilor de "big data" din diferite surse ca: date din serviciile de geolocalizare de pe dispozitivele portabile (49%), rețele sociale (45%), dispozitive inteligente și senzori (29%).
Cea mai mare rată de utilizare a big data este în Malta, unde aproape un sfert dintre companii folosesc acest mijloc în activitatea lor.