Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a identificat până în prezent 14 influenceri cu postări având „conotație publicitară” pe rețeaua socială Instagram fără a le marca în mod corespunzător, urmând să verifice și creatorii de conținut de pe alte aplicații social media.
„ANPC are în curs de verificare, în prezent, influenceri de pe rețeaua de socializare Instagram. Până în acest moment, au fost identificați și consiliați de comisarii ANPC 14 influenceri care au realizat postări cu conotație publicitară fără a fi marcate conform. Acțiunea instituției noastre se află în desfășurare, urmând să fie verificate și postări realizate în alte rețelele de socializare”, spune Protecția Consumatorului într-un răspuns transmis redacției, fără a menționa numele conturilor influencerilor identificați, arată StartUp Cafe.
ANPC precizează că în perioada 2023 - 2024 a verificat conturile de Instagram ale influencerilor români, într-o acțiune coordonată de Direcția Justiție și Consumatori din cadrul Comisiei Europene, împreună cu alte autorități din statele membre UE.
Verificarea s-a concentrat pe:
- capacitatea consumatorilor de a recunoaște diferite forme de marketing promovate de influencerii români;
- modul în care este dezvăluită intenția comercială a postărilor;
- impactul comportamentului de cumpărare în mediul online, ca urmare a expunerii la acestea pe rețeaua socială Instagram.
La finalul acesteia, au fost formulate o serie de recomandări „pe plan național de dezvăluire ale intenției comerciale pentru toate fotografiile/videoclipurile pe care le postează influencerii români pe conturile acestora de pe toate platformele de sociale în care sunt activi”:
- Utilizarea metodei content labeling pentru fiecare postare cu intenție comercială - metodă este folosită de persoanele care promovează prin postările sale vânzarea unui produs sau serviciu pentru o companie și pentru care este remunerat în orice fel, precum și pentru situația se va aplica chiar în situația în care își promovează propria afacere (dacă este cazul).
- Etichetarea trebuie să fie într-un loc vizibil, într-un font clar și într-o dimensiune suficient de mare a fontului, prin inserarea de avertismente adecvate cu folosirea de hashtag cum ar fi, cu titlu de exemplu și alternativ: #ADVERTISEMENT ’BRAND' (trad. #PUBLICITATE 'BRAND'), #PAIDSPONSORSHIP ’BRAND' (trad. #SPONSORIZARE PLATITA DE 'BRAND'), #PAID PARTNERSHIP 'BRAND (trad. #PARTENERIAT PLATIT DE 'BRAND'),, #AD (trad. #RECLAMĂ sau #PROMOVARE COMERCIALĂ) sau, în cazul livrării bunurilor chiar dacă este gratuită: PRODUCT OFFERED BY 'BRAND' (trad. #PRODUS FURNIZAT DE 'BRAND').
Influencerii români care nu își marchează publicitatea plătită pe Instagram, TikTok, Facebook și altele încalcă drepturile consumatorilor
Prin faptul că nu-și marchează conținutul ca fiind publicitate plătit pe Instagram, TikTok, Facebook și alte aplicații sociale, influencerii români încalcă drepturile consumatorilor, spune ANPC.
„Din punct de vedere legislativ, se consideră că atâta timp cât influencerii nu își atenționează publicul (followers/urmăritori) cu privire la faptul că marketing-ul promovat de aceștia este remunerat pe orice cale de către companiile în cauză, este practicată publicitatea ascunsă prin care se influențează decizia comercială a comunității de urmăritori, reprezentând o încălcare a drepturilor consumatorilor”, transmite Protecția Consumatorilor
Astfel, creatorii din conținut nu respectă:
- transparența practicii comerciale, din perspectiva Directivei 2005/29/CE referitoare la practicile comerciale neloiale ale întreprinderilor în relația cu consumatorii din piața internă (DPCN), transpusă în legislația națională prin Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor
- furnizarea informațiilor semnificative - informații prevăzute de legislația sectorială a UE privind comunicările comerciale, inclusiv publicitatea și comercializarea (în temeiul DPCN). Informațiile semnificative se referă la informații esențiale pe care operatorii economici sunt obligați să le furnizeze consumatorilor pentru ca aceștia să poată lua decizii comerciale în cunoștință de cauză. Nefurnizarea acestora poate reprezenta o practică comercială înșelătoare, în cazul în care omisiunea poate fi considerată susceptibilă de a-l determina pe consumatorul mediu să ia o decizie comercială pe care altfel nu ar fi luat-o.
Utilizatorii care identifică videoclipuri, imagini sau alte tipuri de conținut comercial nemarcat ca fiind publicitate pe rețelele sociale, pot face reclamații la ANPC sau pot da în judecată „comercianții careau săvârșit sau sunt susceptibili să săvârșească practici comerciale incorecte”, spune Protecția Consumatorilor.