După puseul de creștere de săptămâna trecută, Apple, cea mai valoroasă companie din lume, a atins o o capitalizare de 2,76 trilioane dolari, care depășește valoarea a 2.000 de firme listate la New York din diverse sectoare ale economiei americane. O astfel de concentrare trădează neîncrederea investitorilor în economie, spune investitorul Gary Schilling.
Apple a fost și prima corporație care a trecut de reperul unei capitalizări de 2.000 de miliarde dolari, dar în aceste zile doboară un nou record. Ajungând la o valoare de piață de 2.760 miliarde dolari, compania fondată de antreprenorul legendar Steve Jobs într-un garaj din California a depășit întreaga capitalizare a indicelui Russell 2000 al Bursei de la New York, ce grupează cele mai importante companii de capitalizare mică și medie din SUA, trage linie CNBC.
CITEȘTE ȘI Gigantul petrolier american ExxonMobil a respins solicitarea mai multor acționari privind un raport care să evalueze riscurile la adresa business-urilor sale din eventuala impunere a unor restricții mult mai radicale asupra emisiilorPentru o comparație a ordinelor de mărime, dimensiunea mediană a unei companii din structura indicelui Russell 2000 este de 950 milioane dolari, de 2.900 de ori mai mică decât valoarea Apple.
Lansarea tabletelor și a dispozitivelor mobile iPhone acum aproape 15 ani a condus la o explozie a afacerilor mondiale ale Apple, companie care în prezent concentrează în ecosistemul său aproximativ 2 miliarde de clienți.
Remarcabil, ștacheta de capitalizare nu a fost depășită neapărat printr-o supraextindere foarte mare a indicatorilor de evaluare. Compania se tranzacționează la un nivel al indicatorului P/E – care raportează prețul de piață la câștigul corporației – de 29, în timp ce randamentul dividendului distribuit de Apple este de 0,56% pentru un emitent care încă se prezintă ca fiind unul de creștere.
În ideea expansiuni geografice pot fi incluse și vizitele recente ale CEO-ului Tim Cook în China (unde compania își are mare parte din producție, dar și potențial cea mai mare piață din lume) și în India, unde Apple vizează extinderea activităților, dar și atacarea unor noi segmente de consumatori.
CITEȘTE ȘI Samsung păstrează Google ca motor de căutare pe smartphone-urile companieiFaptul că o singură corporație multinațională reușește să concentreze activitate și investiții de portofoliu într-o măsură în care să depășească 2.000 de companii listate din SUA este, însă, și un avertisment al percepției pe care investitorii îl au asupra sănătății economiei și a perspectivelor acesteia.
Gary Schilling, investitor în vârstă de 85 de ani, are în memorie anii ’70, în care mesajul dinspre bursă era unul de neîncredere. Atunci, activitatea de tranzacționare a tins să se concentreze către 50 de companii – Nifty Fifty – în timp ce restul acțiunilor rămâneau în uitare.
CITEȘTE ȘI YouTube pregătește noi tipuri de reclameÎntr-o piață cu evoluții laterale, poveștile de creștere și volumele au ajuns să se limiteze la 4 titluri, respectiv cele ale MacDonald’s, Disney, Polaroid și Winnebago Industries, adică un lanț de fast-food, o companie de divertisment, un fabricant de aparate foto și un producător de autorulote. Totul era despre timpul liber, în timp ce investitorii erau precauți față de acțiunile din sectoarele care în mod normal alcătuiesc o economie: oțel, energie, industrie chimică, automobile, tehnologie, retail, construcții etc.
Utilizarea în primul rând pentru divertisment a dispozitivelor iPhone îl pune în gardă pe Schilling că povestea de creștere a Apple, în detrimentul altor zone ale bursei, este simptomatică pentru un impas al economiei, o perioadă recesionară prelungită cum a fost cea a Americii anilor ’70.