OTP Bank, obligată de justiție să elimine mai multe clauze abuzive din toate contractele clienților

OTP Bank, obligată de justiție să elimine mai multe clauze abuzive din toate contractele clienților
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 1 aug 2015

Justiția a dat prima decizie într-un proces dintre ANPC și bănci cu efect asupra întregului portofoliu de clienți. Litigiul dintre ANPC și OTP Bank, instituție de credit cu capital ungar, a fost înregistrat la Tribunalul București la începutul anului trecut.

După mai multe amânări și un periplu între secțiile comerciale și de contencios-administrativ ale Tribunalului, judecătorii au decis în favoarea clienților reprezentați de ANPC.

Procesul a început în urma unor plângeri depuse de consumatori la ANPC împotriva băncii, care vizau în special modul în care aceasta calcula dobânda la credite. Deși făcea referire la indicatori de piață precum Robor, Euribor sau Libor în clauza privind dobânda curentă, OTP își aroga dreptul de a calcula variația acesteia “în conformitate cu politica băncii”. Dacă în piață referințele au scăzut substanțial după ce creditele au fost acordate, pe fondul relaxării politicii monetare de către băncile centrale, ceea ce ar fi trebuit să atragă și scăderea dobânzilor curente, clienții OTP Bank au fost însă loviți de creșteri ale ratelor calculate de bancă.

Tribunalul a decis să elimine clauza privind dobânda din toate contractele care o conțin, dar să mențină aceste contracte în vigoare. Cererea ANPC ca banca să restituie clienților sumele încasate în plus a fost respinsă. În aprobarea preliminară a cererilor ANPC, magistrații de la secția de contencios, care au judecat cauza, au susținut că nu sunt investiți pentru a se pronunța în sensul restituirii sumelor. Clienții și-ar putea recupera banii plătiți în plus prin acțiuni ulterioare în instanță.

De această decizie, dacă va fi validată de Curtea de Apel București, vor beneficia și clienții care nu au acționat banca în judecată sau nu au depus reclamație la ANPC. Acest lucru este posibil pentru că legea care reglementează clauzele din contractele încheiate între persoane fizice și profesioniști, 193/2000, a fost modificată în octombrie 2013. Aceasta fost aliniată la o directivă europeană care spune că profesioniștii sunt obligați să elimine clauzele considerate abuzive din toate contractele încheiate cu clienții, dacă acțiune este inițiată de Autoritatea care protejează consumatorii ori de o asociație de profil.

ANPC se mai judecă și cu alte bănci în temeiul aceleași legi. Printre aceste se numără Banca Comercială Română, Raiffeisen Bank, Bancpost, Banca Românească, Volksbank, Alpha Bank, Credit Europe Bank IFN, Piraeus Bank.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
8 noiembrie - Maraton Black Friday
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
28 noiembrie - Profit Financial.forum
viewscnt
Afla mai multe despre
otp bank
preoces otp bank
proces anpc otp bank
anpc
clauze abuzive