Băncile vor avea opt luni la dispoziție pentru a adapta sistemele informatice și procedurile interne la noile reguli privind identificarea la distanță a clienților. Sistemul bancar consideră noile reglementări “un mare pas înainte” în domeniul digitalizării.
Normele de aplicare privind reglementarea, recunoașterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanță utilizând mijloace video au fost adoptate de Autoritatea pentru Digitalizarea României și vor intra în vigoare luna viitoare.
Noua reglementare acordă recunoaștere juridică identificării persoanelor la distanță atât în ceea ce privește interacțiunile cu instituțiile de stat, cât și cu firmele private.
Băncile oferă de mai multă vreme servicii la distanță în care clientul este identificat prin apel video, inclusiv deschiderea de conturi curente.
CITEȘTE ȘI Cum să-ți optimizezi site-ul webPotrivit noii reglementări, procesul va decurge într-un mod similar celui utilizat de majoritatea băncilor în prezent: clientul se va identifica prin imagini ale feței și actului de identitate – identitate care va fi identificată într-o bază de date. Apoi este închis procesul prin transmiterea unui cod de unică folosință sau a unui link cu durată limitată de valabilitate.
“Considerăm că forma în care a fost adoptată această normă reprezintă un mare pas înainte atât pentru prestatorii de servicii vizați de această normă cât și pentru cetățeni, chiar dacă mai sunt necesare o serie de ajustări care să permită prestarea serviciilor la distanță în cele mai bune condiții, fără însă a cauza presiuni financiare și operaționale semnificative pentru prestatorii de astfel de servicii și fără a limita/îngreuna accesul pe piața românească a prestatorilor de servicii de identificare din alte state membre UE”, arată Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR).
Firmele care oferă deja identificarea la distanță vor avea la dispoziție opt luni pentru a adapta sistemele și procedurile la noile reglementări.
Aproximativ jumătate dintre clienții băncilor interacționează online cu băncile și circa o treime în sucursale, în timp ce aproape o cincime folosesc ambele canale, potrivit unui studiu realizat la solicitarea băncilor.