Banca Comercială Română a înregistrat doar o creștere ușoară a restanțelor după expirarea moratoriului bancar. Doar câteva mii de clienți nu au mai reluat ratele din ianuarie și banca spune că va găsi soluții și pentru aceștia. Sergiu Manea, CEO al băncii, se așteaptă doar la o creștere ușoară a creditelor neperformante în acest an și remarcă rezistența economiei.
A doua cea mai mare bancă din România după active a încheiat anul trecut cu un profit net în creștere cu peste o treime la 814 milioane de lei și un avans al creditării de peste 7% la 43 de miliarde de lei.
Costul cu riscul a avansat și el semnificativ după ce banca a făcut provizioane pentru pierderi anticipate din credite de 521 milioane de lei, față de venituri din reversarea de provizioane în 2019 de 62 de milioane de lei.
Băncile au amânat anul trecut ratele pentru un număr semnificativ de clienți, în primă fază la inițiativa lor, apoi ca urmare a moratoriului introdus de guvern. Tratamentele prudențiale la nivel european au scutit băncile de obligația de a face provizioane pentru fiecare credit în cazul cărora nu au mai încasat ratele.
CITEȘTE ȘI BCR, profit net în creștere cu peste o treime în 2020„Situația este foarte, foarte bună, clienții noștri și-au dovedit reziliența”, spune Sergiu Manea. „Faptul că acest moratoriu a fost executat foarte eficient a dus ca emoția asociată unei situații de criză să fie ținută la un nivel controlabil, astfel încât să poată fi gestionată”, adaugă președintele executiv BCR.
BCR a amânat ratele a 41.000 de credite acordate persoanelor fizice, care reprezintă 13% din portofoliul de clienți. Circa 3.000 de clienți sau 8% dintre cei care au avut ratele suspendate nu au reluat plățile din ianuarie. Dor 1.200 de clienți au cerut aplicarea moratoriului (perioada maximă cumulată este de 9 luni) în acest an, dintre care trei sferturi sunt clienți care au cerut pentru a doua oară amânarea plăților.
În cazul companiilor au fost 500 de cereri de amânare la plată, adică pentru 10% din portofoliul total de credite pe acest segment, și 97% dintre acestea au reluat plățile la timp sau chiar înainte de expirarea moratoriului, în timp ce în cazul clienților micro 90% au reluat plățile, spune Sergiu Manea. În 2021 firmele mari și micro au depus doar câte patru cereri de suspendare a ratelor în continuare.
În cazul clienților care vor avea probleme în continuare cu plata ratelor, reprezentanții băncii spun că au soluții de restructurare și reeșalonare a împrumuturilor.
“Vom găsi soluții individuale pentru fiecare client. Până acum reușit să trecem cu bine peste 2020”, spune Dana Dima, vicepreședinte al băncii, responsabil cu aria retail.
Anul trecut rata creditelor neperformante a crescut la 4,5% de la 4,1%, pentru că, în principal, un client important, despre care banca nu a oferit niciun detaliu, a intrat în incapacitate de plată.
Rezultatul net pe 2020 este mai bun decât cel din 2019 mai ales pentru că în 2019 BCR era lovită de decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție în litigiul cu Curtea de Conturi privind primele de stat acordate prin banca pentru locuințe. BCR a făcut atunci un provizion inițial de 230 de milioane de euro, revizuit la 150 de milioane de euro.
Sergiu Manea spune că BCR a făcut plata care i-a fost imputată de Curtea de Conturi încă din 2019 și că a urmat în întregime obligație alocate în raportul Curții de Conturi.
Proiectul de lege care ar fi trebuit să exonereze la plată clienții băncilor pentru locuințe (o a doua bancă în sistem este deținută de Raiffeisen) a fost întors la reexaminare în Parlament și este discutat într-o formă nouă în comisii. Întrebat ce efect va avea asupra contului de profit și pierdere adoptarea sau neadoptarea acestui proiect, Manea spune că nu comentează înainte de adoptarea legii.
“Aș prefera să discutăm despre impact odată ce procesul legislativ s-a încheiat. Este prematur. Credem că această lege este adresată clienților. Ideea că băncile trebuie să plătească nu este ancorată nici în lege, nici în deciziile Curții de Conturi”, precizează Manea.
Banca a înregistrat anul trecut o scădere a tranzacțiilor la ATM cu 12%, deși sumele în conturi curente au crescut cu 29%, în comparație cu un avans de 14% în 2019 față 2018. Tranzacțiile prin platforma George s-au dublat. De asemenea, circa o treime dintre creditele de consum au fost acordate online și jumătate din cardurile de credit au fost acordate integral online.
Oficialii băncii spun că pun mare accent pe digitalizare și că banca a început să semene din acest punct de vedere cu o companie de tehnologie.
“Produse și servicii care erau lansate în luni sau ani sunt lansate acum chiar în câteva săptămâni”, arată Manea.
În acest an BCR va lansa platforma George Micro, aflată deja în faza de testare pilot cu 2.000 de clienți companii mici și persoane fizice autorizate.
Va aduce digitalizarea la închiderea în continuare a unităților fizice?
Dana Dima spune că nu este neapărat vorba de închiderea unităților, ci de o “consolidare”, pentru că sunt deschise și unități mai mari, iar echipele sunt mutate. “De multe ori suntem nevoiți să găsim spații noi, nu este vorba doar de închideri”.
Anul trecut au fost consolidate astfel 56 de unități. La finele lui 2020 banca avea 18 centre de afaceri și 16 birouri mobile dedicate companiilor și 370 de unități retail.
Banca așteaptă în acest an o revenire a creșterii economice. Sergiu Manea spune că aceasta depinde de materializarea sau nu a incertitudinilor, cum ar fi valul trei al pandemiei, circulația bunurilor fizice.
“Suntem peste 90% dintr-o lună normală. Putem miza pe o creștere de 4-4,2% anul acesta, care arată bine, mai ales în sectoarele care au reușit să treacă cu bine. Sunt realist optimist”, spune Manea.
Președintele executiv BCR spune că în perioada următoare sunt esențiale intrările de fonduri europene, atât cele obișnuite, cât și cele din planul de recuperare.
Grupul Erste, din care face parte BCR, estimează că România va avea a patra cea mai mare creștere economică din regiune, după ce anul trecut a avut a doua cea mai mică contracție a produsului intern brut.