Băncile din România transmit clienților că actualizarea datelor personale este obligatorie prin lege și că în lipsa acesteia sunt nevoite să sisteze afacerile cu clienții.
Actualizarea datelor personale ale clienților băncilor reprezintă o obligație legală stabilită de Parlament și Banca Națională a României, prin Legea 129/2019, respectiv Regulamentul 2/2019, legislație pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului care transpune alte directive și regulamente europene, arată băncile din România.
Blocarea conturilor pentru că datele nu au fost actualizate este una dintre problemele reclamate de clienți pe paginile de socializare ale băncilor (cel mai adesea clienții reclamă, totuși, problemele cu sistemele informatice de plată).
“Comunitatea bancară mizează pe o conlucrare optimă între clienți și bănci, fiind înlăturată astfel apariția unor sincope nedorite de niciuna din părți, în derularea relației de afaceri. Băncile sunt deschise să faciliteze acest proces de actualizare a datelor personale, astfel încât să nu existe nicio problemă în utilizarea produselor și serviciilor bancare”, arată băncile.
Pentru a deschide conturi și a derula contracte cu clienții, băncile spun că au obligația să strângă date personale precum: nume, prenume, data și locul nașterii, codul numeric personal (CNP) sau un alt element unic de identificare similar, domiciliul, reședința, numărul de telefon, fax, adresa de poștă electronică, ocupația, numele angajatorului ori natura activității proprii, calitatea de persoană expusă public (PEP), informații despre scopul și natura relației de afaceri și sursa fondurilor, informații privind rezidența fiscală, precum și copia actului de identitate.
“Toate aceste date sunt culese și prelucrate strict în vederea prevenirii folosirii sistemului bancar pentru tranzacționarea de fonduri ilicite”, arată băncile.
CITEȘTE ȘI INTERVIU Codrin Matei, despre premium în businessÎn cazul refuzului clienților de a furniza/actualiza datele necesare sau în cazul refuzului persoanelor vizate de a li se prelucra aceste categorii de date, instituțiile de credit au obligația de a aplica prevederile art. 11, alineatul (9) din Legea nr. 129/2019, arată băncile. Articolul prevede că "atunci când entitatea raportoare nu este în măsură să aplice măsurile de cunoaștere a clientelei, aceasta nu trebuie să deschidă contul, să inițieze ori să continue relația de afaceri sau să efectueze tranzacția ocazională și trebuie să întocmească un raport de tranzacție suspectă în legătură cu clientul respectiv, ori de câte ori există motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor".