Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) asolicitatîn mod oficial președintelui Klaus Iohannis să nu promulge noua lege a RCA în forma votată în Parlament și să o retrimită Legislativului pentru corectarea unor articole care îi afectează păgubiții RCA, motivând solicitarea prin faptul că actul normativ al conține prevederi care intră in contradicție cu Constituția și alte legi importante.
Asociația service-urilor se declară profund îngrijorată de forma în care noua lege, cu impact asupra a șase milioane de proprietari de autovehicule din România și asupra multor piețe, a fost adoptată de către Parlament, scrie News.ro.
"Legea RCA este o “lege a fricii”, această lege fiind izvorâtă și construită pe fondul temerii instinctive a politicienilor de protestele transportatorilor, simulacrul de dezbateri din Camera Deputaților fiind purtat, în realitate, doar cu trei părți: transportatori, asigurători și ASF",arată comunicatul ASSAI.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Asociația argumenează că reprezentanții a 14% din totalul proprietarilor de autovehicule, cât reprezintă sectorul de transport, au simțit vulnerabilitățile "unui Parlament îngrozit de prespectiva unor noi proteste", astfel că parlamentarii au fost de acord cu adoptarea unor articole nocive pentru păgubiții RCA.
"Dincolo de modul caragialesc în care au decurs dezbaterile din Camera Deputaților, faptul că avem în sfârșit o lege a RCA-ului este foarte bine, păcat că aceasta conține prevederi care vor afecta peste 270.000 de păgubiți RCA în fiecare an", mai arată ASSAI.
Asociația cere modificarea a două prevederi din lege: termenul de plată a despăgubirilor, care a fost majorat de patru ori, de la zece zile în prezent la 40 de zile, și plata despăgubirilor stabilite în baza unor prețuri de referință, în condițiile în care în România nu există un sistem de prețuri referință pentru bunuri și servicii.
ASSAI este a doua organizație importantă, după Uniunea Națională a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR), care afirmă că noua lege a RCA votată în Parlament servește doar interesele patronilor de firme de transport și afectează interesele șoferilor obișnuiți.
CITEȘTE ȘI "Vulturul" magnat american Paul Singer a vândut la Londra acțiuni ale Fondului Proprietatea de 5 milioane dolari"UNSICAR va notifica Comisia Europeană, în cazul în care legea RCA va fi promulgată, întrucât consideră că prevederile acesteia sunt anticoncurențiale", a precizat asociația, într-un comunicat.
Uniunea brokerilor avertizează că noua lege rezolvă pe termen scurt problema punctuală a "unui segment foarte îngust de clienți, cu o rată a daunei foarte mare", făcând referire la patronii de firme de transport, care au organizat proteste și au cerut înghețarea prețurilor RCA, și "defavorizează cea mai mare parte a consumatorilor de polițe RCA, în principal persoanele fizice".
Brokerii consideră că doar concurența reală pe piața RCA va regla cu adevărat tarifele, iar orice formă artificială de plafonare a tarifelor poate avea ca efect principal o protecție inadecvată a șoferilor și nu poate promova și atrage investiții serioase în această piață, "ci doar limitează concurența și modelele de business ale brokerilor și asigurătorilor".
Guvernul a înghețat tarifele RCA în perioada 18 noiembrie 2016 - 18mai2017, printr-o Ordonanță de Urgență aprobată la presiunile patronatelor din transportul rutier.
Măsura a fost fără precedent după intrarea României în Uniunea Europeană, în condițiile în care Comisia Europeană permite astfel de măsuri doar în cazuri excepționale.
Piața RCA a fost zguduită de scandaluri după declanșarea falimentului în cazul Astra și Carpatica. În prezent, pe această piață activează nouă jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Țiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama, Uniqa și Grawe, ultima intrată de curând pe piață.
Alte două companii, Euro Insurance DAC și DallBogg, au primit avizul ASF pentru a vinde asigurări pe piață, pe baza pașaportului european. Cele două companii nu au subsidiară în România și, potrivit surselor News.ro, nu sunt încă active pe piață.
Un raport publicat anul trecut de Consiliul Concurenței, care a dat aviz pozitiv Hotărârii de guvern privind plafonarea tarifelor RCA, arată că segmentul RCA "pare" să prezinte unele trăsături oligopoliste, întrucât primii șapte jucători activi controlează peste 90% din totalul subscrierilor începând cu iunie 2015.